1.4 TSI carterontluchting aanspassingen (uitleg en uitvoering)

Spinal

Forumguru
Onderstaande geld voor de 1.4TSI CAXA motor specifiek. Ik weet dat het 1.4 TSI twincharger blok een vergelijkbaar systeem heeft met een paar kleine verschillen

Sinds de aankoop van mijn Skoda ben ik begonnen met het uitzoeken hoe de carterventilatie geregeld is. Bij mijn vorige auto (Seat Leon 1.8T) kwam er veel olie in het inlaattraject terecht en alle intercooler buizen waren vochtig van de olie damp. Na de aanpassing van het carterventilatie systeem was dit verholpen.

De carterventilatie op mijn 1.4TSI is heel anders geregeld en ik kon nergens vinden hoe dat precies in elkaar zat dus had ik het plan even in de koelkast gezet.

Toen ik benieuwd was of en hoe mijn inlaatkleppen verkoold waren zag ik dat mijn intercooler (die verwerkt zit in het inlaatspruitstuk) helemaal onder een olie waas zat, toen ik de buis van turbo naar gasklep los haalde was ook deze helemaal bezaaid met olie damp/resten. Hier schrok ik behoorlijk van, dit komt dus allemaal door de carterventilatie.

Deze olie resten komen in het hele inlaat traject te zitten en dat is niet best. Olie dampen werken octaan verlagend wat dus vermogen kost en het levert een stevige bijdrage aan het verkolen van de inlaatkleppen.

Ook mijn inlaatkleppen waren behoorlijk verkoold. Deze laat ik in juli bij HBT reinigen, dan demonteert Tom van HBT het inlaatspruitstuk om erbij te kunnen wat voor mij een mooie kans is om deze helemaal schoon te maken evenals de rest van het inlaat traject.

FullSizeRender_1.jpg

Hierboven een foto van mijn inlaat klepsteel.... dit is na ongeveer 119.000 km


Na deze constatering ben ik weer aan de slag gegaan met het uitzoeken van de werking van het carterventilatie systeem. En mijn bevindingen wil ik graag met jullie delen.

Het standaard carterventilatie systeem van de 1.4tsi CAXA motor ziet er zo uit:

1.jpg



Vanaf het kleppendeksel aan de distributie kant net onder de olie vuldop zit de carter ontluchting van het blok, met een slang gaat deze naar de PCV klep (PCV = positive crankcase ventilation)dit is het belangrijkste onderdeel van het systeem. Dit is een kunststof manifoldje met meerdere aansluitingen en eenrichtingsklepjes.

Er zitten vier aansluitingen op: (van links naar rechts)

1- aansluiting van de slang vanaf het kleppendeksel

2- naar/van het inlaatspruitstuk

3- van het benzinedamp ontluchtingssysteem (afkomstig van het koolstoffilter)

4- naar de buis tussen luchtfilter en turbo (ook wel TIP = turbo inlet pipe genoemd) deze zie je niet op de foto maar hij rechts van de nr 3 aansluiting

De PCV klep regelt de carteropluchting (en benzinedamp ontluchting) in zowel vacuüm als in overdruk. Tijdens vacuüm worden de carterdampen weggezogen naar het inlaatspruituk en in overdruk naar de TIP. Een eenrichtingsklep in de PCV klep verhinderd dat de aansluiting naar het inlaatspruitstuk het carter onder druk zetten)

Ik heb het carterventilatie systeem schematisch getekend evenals de twee manieren van ontluchten van zowel de carterdampen als de benzinedampen.

carterventilatie++1_4+tsi+CAXA.JPG


Dit systeem werkt goed, alleen als de eenrichtingsklepjes kapot gaan of gaan lekken door ouderdom en je carter onder druk wordt gezet dan heb je een probleem. Het tweede probleem is de hoeveelheid olie die met de ontluchting mee komt en alles ondersmeert en mee helpt met het verkolen van de inlaat kleppen.

Er zijn twee oplossingen die kunnen helpen in het verminderen/elimineren van de oliedampen die je inlaat vervuilen.

- Een oil catch can, die de olie resten uit de lucht filteren en er schone lucht naar je inlaat gaat.

- VTA (vent to atmosphere), vanaf de ontluchting op je kleppendeksel een slang naar onder de auto leggen waar deze de lucht afblaast en de PCV klep afdoppen.

Beide hebben voor- en nadelen.

Een catch can is beter voor het milieu maar filtert niet alle olie resten eruit en je moet hem regelmatig controleren en leegmaken indien nodig.

VTA heeft als voordeel dat je 100% geen olie resten meer in je inlaattraject krijgt maar je kunt wel een olie-achtig luchtje ruiken en de olie resten gaan de weide wereld in wat minder goed voor het milieu is.


Het enige wat nog onduidelijk was, was of er een of twee carterontluchtingen op zaten. Normaal zit er een op het kleppendeksel en een op het onderblok. Ik denk zelf dat bij de 1.4tsi beide intern bij elkaar komen en via het kleppendeksel naar buiten komen. Onderstaande tekening laat ook maar een aansluiting zien met een inwendige olie afscheider (die dus niet goed werkt)

3.jpg




Tot zover de uitleg. Volgens sommige levert VTA bij de 1.4 tsi een onregelmatig lopende motor op en moet het carterventilatie een gesloten systeem blijven.

Ik ben dus begonnen met het plaatsen van een catch can. Via een ander forum heb ik een 42 draft designs oil catch can gekocht. Belangrijk is dat je een model kiest met een intern filter systeem, vaak is dat een combinatie van geperforeerde staal plaatjes in laagjes op elkaar waar de olie damp doorheen wordt gestuurd.

Het monteren ervan was een hele klus omdat het lastig is een goed plek ervoor te vinden.

IMG_6070.JPG


Hier zie je hem linksachter tegen het schutbord zitten. De aansluitingen zijn nog afgedopt, ik heb geen foto’s met de slangen aangesloten.

Om te kunnen controleren of en hoe het werkte had ik transparante slangen van 19mm inwendig gebruikt. Deze maat is dezelfde als origineel en de catch can had ook 19mm aansluitingen zodat er geen vernauwingen in het traject zaten.

Vanaf het kleppendeksel ging er een slang naar de inlaat van te catch can en vanaf de uitlaat een slang naar de PCV klep. De catch can komt er dus gewoon tussen te zitten.

Na enkele dagen zat er al veel vocht en wat olie restjes in de slang naar de inlaat, de uitlaat slang was nog mooi helder.

olie.jpg

na enkele dagen

FullSizeRender.jpg

na ongeveer 2 weken


Na 2 weken was de inlaat slang al helemaal bruin aangeslagen en lag er onderin een laagje olie. Helaas was ook de uitlaat slang niet meer mooi helder dus er kwamen nog steeds oliedampen de inlaat in.
De catch can werkt wel, alleen zoals verwacht filtert hij net alle olie uit de lucht.

Voor mij de reden om te kijken of VTA ook echt niet werkt op een 1.4 tsi. Om heel kort een reactie te geven, het werkt perfect (gelukkig)

Ik had de slangen van de catch can getrokken en de can zelf nog laten zitten voor het geval VTA niet zou werken. Een slang vanaf het kleppendeksel naar onder de auto gelegd en de PCV klep afgedopt. En toen de auto gestart en hij liep perfect, eerst een wat hoger stationair zoals altijd maar al snel mooi rustig rond de 800rpm. Ook tijdens het rijden geen rare dingen gemerkt. Ook geen foutmeldingen.

IMG_6069.JPG


IMG_6067.JPG


IMG_6078.JPG

PCV afgedopt, de rest zit nog aangesloten

Voor mij is dit de perfecte oplossing, ik weet nu zeker dat er geen olie meer in mijn inlaattraject komt.

Ik heb de PCV klep laten zitten zodat de benzinedampafzuiging nog gewoon werkt, maar ook dit is aan te passen zodat de PCV klep helemaal verwijderd kan worden maar die laat ik nu nog even zitten.

De transparante slang zal uiteindelijk vervangen worden door een zwarte olie bestendige rubber slang zodat het minder opvalt en dan kan de afdekkap ook weer terug erop.


Het is een heel verhaal, ik hoop dat andere hier wat aan hebben als ze ook geen olie resten meer in hun inlaattraject willen.
Met het originele systeem komt er echt veel olie mee de inlaat in. De verkoling van de inlaatkleppen licht niet alleen aan de olie dampen van de carter ontluchting maar dit helpt het probleem wel in de hand. Ook hebben de olie dampen een octaan verlagend effect, in hoeverre dit merkbaar is weet ik niet maar het is toch zonde als die dure 98 door de olie dampen 97 of 96 wordt.



Mochten er nog mensen zijn met aanvullingen of correcties dan hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Mooi duidelijk verslag!

Kan je nu voor een APK keuring de slangen gemakkelijk tijdelijk weer even terug zetten?

Heb op mijn Octavia 1.8T ook wel eens vochtige slangen gevoeld aan de binnenkant dankzij de carterventilatie. Ben nog wat huiverig om hier een dergelijke mod voor te maken maar wie weet some day...
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Dankjewel voor je duidelijke verslag @Spinal. Op mijn 6 pitter was het door TVS vrijwel identiek aangesloten. Je hebt wel een zoetig oliegeurtje rond de auto hangen bij stationair draaien helaas.

Voor mensen met een 2.0 TSI die de VTA optie willen toepassen is er een mooie blindplaat (een zogenaamde PCV delete) te koop. Je kan dan de PCV klep demonteren en het blindplaatje monteren.

IMG_1015.JPG
IMG_1016.JPG
IMG_1017.JPG
 

Spinal

Forumguru
@Corné de Kluijver klopt voor de 1.8 en 2.0 blokken zijn er mooie kant en klare oplossingen te koop. Voor de 1.4 helaas niet. Ik had gelezen dat in het begin bij die blokken de PCV klep ook vaak kapot ging, vanaf een bepaald bouwjaar zit er een versterkte versie op. Nog beter is dat ding eraf halen en zo'n plaat erop schroeven.

@turboturbo bij mijn vorige auto was het geen probleem tijdens de APK. Maar binnen 5 minuten is het weer als origineel als het moet.
Voor jouw auto zijn er complete how to's te vinden. Bv zoals deze: http://forums.vwvortex.com/showthre...I-N249-PCV-EVAP-Delete#/topics/4893472?page=1
Deze is wel heel uitgebreid, de EVAP zou ik bv laten zitten
 

Spinal

Forumguru
De 20VT die in jouw Octavia ligt heeft geen last van verkoling van de inlaatkleppen vanwege de indirecte inspuiting dus dat is wel een groot voordeel.
Maar er komt wel veel olie in je inlaattraject door de carterventilatie. Trek voor de grap maar eens de onderste slang van de intercooler los, zet er wel even een grote bak onder. Dit is het laagste punt van je inlaattraject en in die bocht blijft veel olie hangen. Bij mij kwam er zeker een halve liter zwarte olie/drek uitlopen.
Ook staan de carterventilatie slangen van de 20VT bekend om hun slechte kwaliteit en komen er scheuren in. Hierdoor krijg je allerlei klachten en foutcodes.
Het is even een werkje om alles eruit te trekken maar je bent van alle slangen die kunnen scheuren af en er komt geen rommel meer je inlaat in.

Zoek maar eens een keer op het vwvortex forum in het 1.8T gedeelte op "PCV" of "PCV delete" dan krijg je zoveel info en how to's dat je twee weken bezig bent om alles te lezen :-)
 

Highway

Forumguru
Toppie omschrijving en mooie foto's!!

Hm, kant en klare oplossing voor de 1.8? Is dat de 1.8 TSI (CDAA)?

Ik heb bij aankoop van mijn 1.8 de kleppen laten reinigen (via HBT). Waren niet erg vies, maar voorkomen is beter. Benieuwd naar die kant en klare oplossing en of dit het probleem goed zal aanpakken.
 

Spinal

Forumguru
@Highway ja ook voor jou motor zijn er kant en klare oplossingen (die zijn wel vrij prijzig)
Kijk maar eens hier:

Volgens mij is dat hetzelfde motorblok. Ieg dezelfde PCV klep. Dit is dan met een oil catch can ertussen.

De optie van Corné: http://vagnetics.nl/product/vagnetics-blokkeer-plaat-carterventilatie-2-0-tfsi-pcv-fix/

Is nu in de aanbieding maar volgens de tekst alleen voor de 2.0TFSI waarschijnlijk is er voor jouw auto ook zoiets beschikbaar. Maar waar de carterdampen dan heengaan staat niet duidelijk vermeld.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spinal

Forumguru
Afgelopen zaterdag bij ik bij HBT geweest om mijn inlaat te laten reinigen (zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/inwendig-reinigen-kop-tsi-motor.23349/page-30#post-709634)

En daar zag ik wat de carterventilatie aanricht na 120k km. Na demontage kwam via de gasklep de olie uit het inlaatspruitstuk gelopen:
IMG_6571.JPG

Volgens Tom komt dit door twee dingen; carterdampen en olie die langs de turbo seals lekt.
Zelf denk ik dat de carterdampen de grootste boosdoener is als ik kijk hoeveel rommel er uit mijn slang onder de auto komt.
Dus aanpassing van de carterventilatie is geen onzin. Tom zei dat het opzich geen kwaad kan maar ik heb het toch liever niet in mijn inlaat traject zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet dat bij de 1,8 20VT blokken zoals @turboturbo die heeft, dat de Seat-rijders daar vaak een oil-catch-can monteren. Overigens geeft dat wel weer een ander risico: als tijdens een vorstperiode die oil-catch-can veel water bevat kan ie dichtvriezen en heb je ook weer een uitdaging.
 

Spinal

Forumguru
@Cordoba dat klopt, die heb ik er ook tussen gehad. Ik vond alleen dat de catch can niet voldoende werkte. Ik heb nu vanaf mijn carterventilatie op het kleppendeksel een slang naar onder de auto lopen. Er gaan geen dampen meer mijn inlaat in.
 

Spinal

Forumguru
Ik zie hier nu de foto's van mijn eerste post niet meer? Alleen pictogrammen met een rood kruisje en de optie 'bewerken' is niet meer aanwezig. Hoe krijg ik de foto's weer toonbaar?
 

Cordoba

Forumguru
@Spinal Je kunt je foto's hier uploaden als je in het reactievak rechtsonder op 'bijlagen' klikt, dan verdwijnen de foto's niet na verloop van tijd, door een hostingsite ze heeft verwijderd. Andere optie is om een mod te vragen of ie de foto's van je terug kan plaatsen (moet je 'm wel de foto's ter beschikking stellen).

Ik zie dat je andere post wel gewoon de foto's als bijlage hier op het forum staan (ik neem aan dat dit voor je startpost niet zo was).
 

Spinal

Forumguru
@Cordoba 90% van de tijd dat ik op het forum zit is dat via mijn telefoon. Pas sinds gisteren weet ik dat ik de foto's dan rechtstreeks kan uploaden :banghead:
Via de PC kan dat volgens mij niet.
Ik was gewend de foto's eerst in mijn album op het Seat-online forum te zetten en daarna hierheen linken.

Als ik mijn eerste post weer kan bewerken dan kan ik ze via mijn telefoon uploaden. Maar dat kan dus niet meer.
 

Cordoba

Forumguru
@Spinal via de PC kun je foto's ook hier uploaden, maar het probleem zit in de periode dat je je posts kan bewerken. Daarom óf een mod inschakelen óf er een PDF van maken en dit in de kennisbank plaatsen. (dan is het als geheel(foto's en tekst) ook te downloaden voor mensen die er iets mee willen)
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb nu vanaf mijn carterventilatie op het kleppendeksel een slang naar onder de auto lopen. Er gaan geen dampen meer mijn inlaat in.
Ik meen uit de informatie uit de posts op het SO forum begrepen te hebben dat dit iig voor een 1.8t niet zonder risico is... Ik waag me er iig niet aan.
 
Bovenaan Onderaan