Spinal
Forumguru
Onderstaande geld voor de 1.4TSI CAXA motor specifiek. Ik weet dat het 1.4 TSI twincharger blok een vergelijkbaar systeem heeft met een paar kleine verschillen
Sinds de aankoop van mijn Skoda ben ik begonnen met het uitzoeken hoe de carterventilatie geregeld is. Bij mijn vorige auto (Seat Leon 1.8T) kwam er veel olie in het inlaattraject terecht en alle intercooler buizen waren vochtig van de olie damp. Na de aanpassing van het carterventilatie systeem was dit verholpen.
De carterventilatie op mijn 1.4TSI is heel anders geregeld en ik kon nergens vinden hoe dat precies in elkaar zat dus had ik het plan even in de koelkast gezet.
Toen ik benieuwd was of en hoe mijn inlaatkleppen verkoold waren zag ik dat mijn intercooler (die verwerkt zit in het inlaatspruitstuk) helemaal onder een olie waas zat, toen ik de buis van turbo naar gasklep los haalde was ook deze helemaal bezaaid met olie damp/resten. Hier schrok ik behoorlijk van, dit komt dus allemaal door de carterventilatie.
Deze olie resten komen in het hele inlaat traject te zitten en dat is niet best. Olie dampen werken octaan verlagend wat dus vermogen kost en het levert een stevige bijdrage aan het verkolen van de inlaatkleppen.
Ook mijn inlaatkleppen waren behoorlijk verkoold. Deze laat ik in juli bij HBT reinigen, dan demonteert Tom van HBT het inlaatspruitstuk om erbij te kunnen wat voor mij een mooie kans is om deze helemaal schoon te maken evenals de rest van het inlaat traject.
Hierboven een foto van mijn inlaat klepsteel.... dit is na ongeveer 119.000 km
Na deze constatering ben ik weer aan de slag gegaan met het uitzoeken van de werking van het carterventilatie systeem. En mijn bevindingen wil ik graag met jullie delen.
Het standaard carterventilatie systeem van de 1.4tsi CAXA motor ziet er zo uit:
Vanaf het kleppendeksel aan de distributie kant net onder de olie vuldop zit de carter ontluchting van het blok, met een slang gaat deze naar de PCV klep (PCV = positive crankcase ventilation)dit is het belangrijkste onderdeel van het systeem. Dit is een kunststof manifoldje met meerdere aansluitingen en eenrichtingsklepjes.
Er zitten vier aansluitingen op: (van links naar rechts)
1- aansluiting van de slang vanaf het kleppendeksel
2- naar/van het inlaatspruitstuk
3- van het benzinedamp ontluchtingssysteem (afkomstig van het koolstoffilter)
4- naar de buis tussen luchtfilter en turbo (ook wel TIP = turbo inlet pipe genoemd) deze zie je niet op de foto maar hij rechts van de nr 3 aansluiting
De PCV klep regelt de carteropluchting (en benzinedamp ontluchting) in zowel vacuüm als in overdruk. Tijdens vacuüm worden de carterdampen weggezogen naar het inlaatspruituk en in overdruk naar de TIP. Een eenrichtingsklep in de PCV klep verhinderd dat de aansluiting naar het inlaatspruitstuk het carter onder druk zetten)
Ik heb het carterventilatie systeem schematisch getekend evenals de twee manieren van ontluchten van zowel de carterdampen als de benzinedampen.
Dit systeem werkt goed, alleen als de eenrichtingsklepjes kapot gaan of gaan lekken door ouderdom en je carter onder druk wordt gezet dan heb je een probleem. Het tweede probleem is de hoeveelheid olie die met de ontluchting mee komt en alles ondersmeert en mee helpt met het verkolen van de inlaat kleppen.
Er zijn twee oplossingen die kunnen helpen in het verminderen/elimineren van de oliedampen die je inlaat vervuilen.
- Een oil catch can, die de olie resten uit de lucht filteren en er schone lucht naar je inlaat gaat.
- VTA (vent to atmosphere), vanaf de ontluchting op je kleppendeksel een slang naar onder de auto leggen waar deze de lucht afblaast en de PCV klep afdoppen.
Beide hebben voor- en nadelen.
Een catch can is beter voor het milieu maar filtert niet alle olie resten eruit en je moet hem regelmatig controleren en leegmaken indien nodig.
VTA heeft als voordeel dat je 100% geen olie resten meer in je inlaattraject krijgt maar je kunt wel een olie-achtig luchtje ruiken en de olie resten gaan de weide wereld in wat minder goed voor het milieu is.
Het enige wat nog onduidelijk was, was of er een of twee carterontluchtingen op zaten. Normaal zit er een op het kleppendeksel en een op het onderblok. Ik denk zelf dat bij de 1.4tsi beide intern bij elkaar komen en via het kleppendeksel naar buiten komen. Onderstaande tekening laat ook maar een aansluiting zien met een inwendige olie afscheider (die dus niet goed werkt)
Tot zover de uitleg. Volgens sommige levert VTA bij de 1.4 tsi een onregelmatig lopende motor op en moet het carterventilatie een gesloten systeem blijven.
Ik ben dus begonnen met het plaatsen van een catch can. Via een ander forum heb ik een 42 draft designs oil catch can gekocht. Belangrijk is dat je een model kiest met een intern filter systeem, vaak is dat een combinatie van geperforeerde staal plaatjes in laagjes op elkaar waar de olie damp doorheen wordt gestuurd.
Het monteren ervan was een hele klus omdat het lastig is een goed plek ervoor te vinden.
Hier zie je hem linksachter tegen het schutbord zitten. De aansluitingen zijn nog afgedopt, ik heb geen foto’s met de slangen aangesloten.
Om te kunnen controleren of en hoe het werkte had ik transparante slangen van 19mm inwendig gebruikt. Deze maat is dezelfde als origineel en de catch can had ook 19mm aansluitingen zodat er geen vernauwingen in het traject zaten.
Vanaf het kleppendeksel ging er een slang naar de inlaat van te catch can en vanaf de uitlaat een slang naar de PCV klep. De catch can komt er dus gewoon tussen te zitten.
Na enkele dagen zat er al veel vocht en wat olie restjes in de slang naar de inlaat, de uitlaat slang was nog mooi helder.
na enkele dagen
na ongeveer 2 weken
Na 2 weken was de inlaat slang al helemaal bruin aangeslagen en lag er onderin een laagje olie. Helaas was ook de uitlaat slang niet meer mooi helder dus er kwamen nog steeds oliedampen de inlaat in.
De catch can werkt wel, alleen zoals verwacht filtert hij net alle olie uit de lucht.
Voor mij de reden om te kijken of VTA ook echt niet werkt op een 1.4 tsi. Om heel kort een reactie te geven, het werkt perfect (gelukkig)
Ik had de slangen van de catch can getrokken en de can zelf nog laten zitten voor het geval VTA niet zou werken. Een slang vanaf het kleppendeksel naar onder de auto gelegd en de PCV klep afgedopt. En toen de auto gestart en hij liep perfect, eerst een wat hoger stationair zoals altijd maar al snel mooi rustig rond de 800rpm. Ook tijdens het rijden geen rare dingen gemerkt. Ook geen foutmeldingen.
PCV afgedopt, de rest zit nog aangesloten
Voor mij is dit de perfecte oplossing, ik weet nu zeker dat er geen olie meer in mijn inlaattraject komt.
Ik heb de PCV klep laten zitten zodat de benzinedampafzuiging nog gewoon werkt, maar ook dit is aan te passen zodat de PCV klep helemaal verwijderd kan worden maar die laat ik nu nog even zitten.
De transparante slang zal uiteindelijk vervangen worden door een zwarte olie bestendige rubber slang zodat het minder opvalt en dan kan de afdekkap ook weer terug erop.
Het is een heel verhaal, ik hoop dat andere hier wat aan hebben als ze ook geen olie resten meer in hun inlaattraject willen.
Met het originele systeem komt er echt veel olie mee de inlaat in. De verkoling van de inlaatkleppen licht niet alleen aan de olie dampen van de carter ontluchting maar dit helpt het probleem wel in de hand. Ook hebben de olie dampen een octaan verlagend effect, in hoeverre dit merkbaar is weet ik niet maar het is toch zonde als die dure 98 door de olie dampen 97 of 96 wordt.
Mochten er nog mensen zijn met aanvullingen of correcties dan hoor ik het graag.
Sinds de aankoop van mijn Skoda ben ik begonnen met het uitzoeken hoe de carterventilatie geregeld is. Bij mijn vorige auto (Seat Leon 1.8T) kwam er veel olie in het inlaattraject terecht en alle intercooler buizen waren vochtig van de olie damp. Na de aanpassing van het carterventilatie systeem was dit verholpen.
De carterventilatie op mijn 1.4TSI is heel anders geregeld en ik kon nergens vinden hoe dat precies in elkaar zat dus had ik het plan even in de koelkast gezet.
Toen ik benieuwd was of en hoe mijn inlaatkleppen verkoold waren zag ik dat mijn intercooler (die verwerkt zit in het inlaatspruitstuk) helemaal onder een olie waas zat, toen ik de buis van turbo naar gasklep los haalde was ook deze helemaal bezaaid met olie damp/resten. Hier schrok ik behoorlijk van, dit komt dus allemaal door de carterventilatie.
Deze olie resten komen in het hele inlaat traject te zitten en dat is niet best. Olie dampen werken octaan verlagend wat dus vermogen kost en het levert een stevige bijdrage aan het verkolen van de inlaatkleppen.
Ook mijn inlaatkleppen waren behoorlijk verkoold. Deze laat ik in juli bij HBT reinigen, dan demonteert Tom van HBT het inlaatspruitstuk om erbij te kunnen wat voor mij een mooie kans is om deze helemaal schoon te maken evenals de rest van het inlaat traject.
Hierboven een foto van mijn inlaat klepsteel.... dit is na ongeveer 119.000 km
Na deze constatering ben ik weer aan de slag gegaan met het uitzoeken van de werking van het carterventilatie systeem. En mijn bevindingen wil ik graag met jullie delen.
Het standaard carterventilatie systeem van de 1.4tsi CAXA motor ziet er zo uit:
Vanaf het kleppendeksel aan de distributie kant net onder de olie vuldop zit de carter ontluchting van het blok, met een slang gaat deze naar de PCV klep (PCV = positive crankcase ventilation)dit is het belangrijkste onderdeel van het systeem. Dit is een kunststof manifoldje met meerdere aansluitingen en eenrichtingsklepjes.
Er zitten vier aansluitingen op: (van links naar rechts)
1- aansluiting van de slang vanaf het kleppendeksel
2- naar/van het inlaatspruitstuk
3- van het benzinedamp ontluchtingssysteem (afkomstig van het koolstoffilter)
4- naar de buis tussen luchtfilter en turbo (ook wel TIP = turbo inlet pipe genoemd) deze zie je niet op de foto maar hij rechts van de nr 3 aansluiting
De PCV klep regelt de carteropluchting (en benzinedamp ontluchting) in zowel vacuüm als in overdruk. Tijdens vacuüm worden de carterdampen weggezogen naar het inlaatspruituk en in overdruk naar de TIP. Een eenrichtingsklep in de PCV klep verhinderd dat de aansluiting naar het inlaatspruitstuk het carter onder druk zetten)
Ik heb het carterventilatie systeem schematisch getekend evenals de twee manieren van ontluchten van zowel de carterdampen als de benzinedampen.
Dit systeem werkt goed, alleen als de eenrichtingsklepjes kapot gaan of gaan lekken door ouderdom en je carter onder druk wordt gezet dan heb je een probleem. Het tweede probleem is de hoeveelheid olie die met de ontluchting mee komt en alles ondersmeert en mee helpt met het verkolen van de inlaat kleppen.
Er zijn twee oplossingen die kunnen helpen in het verminderen/elimineren van de oliedampen die je inlaat vervuilen.
- Een oil catch can, die de olie resten uit de lucht filteren en er schone lucht naar je inlaat gaat.
- VTA (vent to atmosphere), vanaf de ontluchting op je kleppendeksel een slang naar onder de auto leggen waar deze de lucht afblaast en de PCV klep afdoppen.
Beide hebben voor- en nadelen.
Een catch can is beter voor het milieu maar filtert niet alle olie resten eruit en je moet hem regelmatig controleren en leegmaken indien nodig.
VTA heeft als voordeel dat je 100% geen olie resten meer in je inlaattraject krijgt maar je kunt wel een olie-achtig luchtje ruiken en de olie resten gaan de weide wereld in wat minder goed voor het milieu is.
Het enige wat nog onduidelijk was, was of er een of twee carterontluchtingen op zaten. Normaal zit er een op het kleppendeksel en een op het onderblok. Ik denk zelf dat bij de 1.4tsi beide intern bij elkaar komen en via het kleppendeksel naar buiten komen. Onderstaande tekening laat ook maar een aansluiting zien met een inwendige olie afscheider (die dus niet goed werkt)
Tot zover de uitleg. Volgens sommige levert VTA bij de 1.4 tsi een onregelmatig lopende motor op en moet het carterventilatie een gesloten systeem blijven.
Ik ben dus begonnen met het plaatsen van een catch can. Via een ander forum heb ik een 42 draft designs oil catch can gekocht. Belangrijk is dat je een model kiest met een intern filter systeem, vaak is dat een combinatie van geperforeerde staal plaatjes in laagjes op elkaar waar de olie damp doorheen wordt gestuurd.
Het monteren ervan was een hele klus omdat het lastig is een goed plek ervoor te vinden.
Hier zie je hem linksachter tegen het schutbord zitten. De aansluitingen zijn nog afgedopt, ik heb geen foto’s met de slangen aangesloten.
Om te kunnen controleren of en hoe het werkte had ik transparante slangen van 19mm inwendig gebruikt. Deze maat is dezelfde als origineel en de catch can had ook 19mm aansluitingen zodat er geen vernauwingen in het traject zaten.
Vanaf het kleppendeksel ging er een slang naar de inlaat van te catch can en vanaf de uitlaat een slang naar de PCV klep. De catch can komt er dus gewoon tussen te zitten.
Na enkele dagen zat er al veel vocht en wat olie restjes in de slang naar de inlaat, de uitlaat slang was nog mooi helder.
na enkele dagen
na ongeveer 2 weken
Na 2 weken was de inlaat slang al helemaal bruin aangeslagen en lag er onderin een laagje olie. Helaas was ook de uitlaat slang niet meer mooi helder dus er kwamen nog steeds oliedampen de inlaat in.
De catch can werkt wel, alleen zoals verwacht filtert hij net alle olie uit de lucht.
Voor mij de reden om te kijken of VTA ook echt niet werkt op een 1.4 tsi. Om heel kort een reactie te geven, het werkt perfect (gelukkig)
Ik had de slangen van de catch can getrokken en de can zelf nog laten zitten voor het geval VTA niet zou werken. Een slang vanaf het kleppendeksel naar onder de auto gelegd en de PCV klep afgedopt. En toen de auto gestart en hij liep perfect, eerst een wat hoger stationair zoals altijd maar al snel mooi rustig rond de 800rpm. Ook tijdens het rijden geen rare dingen gemerkt. Ook geen foutmeldingen.
PCV afgedopt, de rest zit nog aangesloten
Voor mij is dit de perfecte oplossing, ik weet nu zeker dat er geen olie meer in mijn inlaattraject komt.
Ik heb de PCV klep laten zitten zodat de benzinedampafzuiging nog gewoon werkt, maar ook dit is aan te passen zodat de PCV klep helemaal verwijderd kan worden maar die laat ik nu nog even zitten.
De transparante slang zal uiteindelijk vervangen worden door een zwarte olie bestendige rubber slang zodat het minder opvalt en dan kan de afdekkap ook weer terug erop.
Het is een heel verhaal, ik hoop dat andere hier wat aan hebben als ze ook geen olie resten meer in hun inlaattraject willen.
Met het originele systeem komt er echt veel olie mee de inlaat in. De verkoling van de inlaatkleppen licht niet alleen aan de olie dampen van de carter ontluchting maar dit helpt het probleem wel in de hand. Ook hebben de olie dampen een octaan verlagend effect, in hoeverre dit merkbaar is weet ik niet maar het is toch zonde als die dure 98 door de olie dampen 97 of 96 wordt.
Mochten er nog mensen zijn met aanvullingen of correcties dan hoor ik het graag.
Laatst bewerkt: