1.4 TSI Fabia RS, waar op letten bij aanschaf?

Philleuh

Actief lid
Zijn er veel problemen gekend met de 1.4tsi 180pk in de Fabia Rs?
Ik zou namelijk 1 nieuw willen aanschaffen, budget is een beetje opgekrikt door een meevaller. :D

ertromp

Forumguru
Er waren wel een hoop problemen met deze motor die naast een turbo ook een compressor heeft.
Problemen waren zuigerveren en kapotte injectoren.
Geen idee of dat inmiddels opgelost is.

skodaboy

Forumguru
heb er ook al over nagedacht om een fabia RS combi aan te kopen..
maar aangezien de 'bekende' problemen van de 1.4 tsi 180 pk motor,hier toch van afgezien.

180pk uit een 1.4 motor persen is niet niks,da blokje ziet daar serieus vanaf hoe je dat ook draait of keert.
bovendien is er reeks van deze 1.4 180pk serie,die compleet waardeloos is of waar je niks dan miserie hebt en of de dealer het nadien opgelost krijgt dat blijft natuurlijk een open vraag..

er zijn niet alleen problemen met de zuigerveren en de injectoren,
maar ook turbo's die kapot gaan,
DSG-bakken die haperen/rammelen/slecht aanpakken,waardoor je niet eens op een 'normale' manier kan wegrijden..met als resultaat doorslippende wielen.
motoren die onregelmatig lopen op 3 ipv 4 cilinders.
motoren die last hebben van een hogere olieverbruik,dit probleem zou veroorzaakt worden door barsten in de pistons,die het op hun beurt weer krijgen van een te hoge ontsteking..

kortom het is een mooi lijstje met 'bekende' problemen van deze motor,
en of de problemen ondertussen (definitief) verholpen/opgelost zijn blijft nog een vraag.

CDK

Forumguru
mag ik me bij Ertromp aansluiten?

ik verwacht dat de bekende 'kinderziektes' ondertussen wel opgelost en verholpen zijn

greetz Corné

sitechris

Donateur
Lekker voor de Fiesta ST gaan, heb je de beste stuurmansauto in deze klasse. Of moet je de combi nemen vanwege de ruimte? Dan adviseer ik je om een jong gebruikte Octavia 2 RS aan te schaffen. Dat rijdt nog wat lekkerder en ziet er veel dikker uit! En het 2 liter blok is een juweeltje en prima te tunen richting de 300 pk.

Philleuh

Actief lid
Ok bedankt voor jullie reactie.
Was inderdaad de bedoeling de combi te gaan nemen vanwege de ruimte.
Maar dan kijken we wel even verder.

Noord26

Forumguru
Zat je bij de 1.4 met 180pk standaard niet vast aan een DSG? Als je dat niet wil, houd er rekening mee!

joepa4

Nieuw lid
Dezelfde motor gehad in mijn Polo GTI, en zonder enig probleem 1,5 jaar in gereden.
Heerlijk met de DSG te rijden en zeker in sportstand als het even snel moet !

Probleem is dat je veel leest over de problemen. Dat komt ook omdat men met problemen vaker omstanders zoekt ( lees klaagt op internet) dan als alles goed verloopt.

Maar in alle eerlijkheid kan de combinatie van Fabia en RS mij niet bekoren. Het is wel een "lelijk" schaap in wolfskleren. Sorry.

Noord26

Forumguru
De enige combinatie die er aangeboden wordt als combi, een vereiste van de TS.

Waarom meer betalen voor exact dezelfde techniek, alleen omdat er maar VW op de neus staat?

joepa4

Nieuw lid
Je betaalt dus inderdaad niet meer voor de techniek maar wel voor het uiterlijk ;)
En als ruimte dus belangrijk is en het budget een RS toelaat zijn er ook wel andere opties , toch ?

CDK

Forumguru
@joepa4, smaak en uiterlijk is persoonlijk toch? jij mag dat vinden, maar iemand anders kan de Fabia ook mooi vinden, dat is een persoonlijke mening, ik vind mijn auto ook mooi, maar mijn buurman vind hem spuuglelijk, die kwijlt weer op z'n BMW 1 :)

greetz Corné

skodaboy

Forumguru
smaak en uiterlijk van een wagen is idd persoonlijk..
persoonlijk vind ik de fabia RS (combi) niet lelijk,maar das een kwestie van smaak.

@ corné,die buurman van jouw heeft géén smaak..:nono:
wie verkiest er nu zo'n kruipkot van bmw ten op zichte van zo'n mooie en ruime superb..:D

Philleuh

Actief lid
Smaken en kleuren is voor ieder persoonlijk en gelukkig maar of iedereen reed met hetzelfde.
Maar dat was uiteindelijk niet de vraag. Het ging over de gekende problemen van de 1.4tsi.
Maar bedankt voor degene die op de vraag antwoorde, ik zet mijn zoektocht verder.

Noord26

Forumguru
Waar moet de gewenste auto aan voldoen dan? Eisen (dingen er op MOETEN zitten), wensen (dingen er die er op MOGEN zitten), voorkeur merk/type, benzine/diesel, automaat, totale budget?

Philleuh

Actief lid
Benzine, iets wat vlot rijd(120pk en meer) ruimte voor 2kinderen, kofferruimte voor 1kinderwagen en tas en nog extra ruimte, navigatie, parkeersensoren, donkere achterruiten zijn de dingen die moeten.
Merk of type liefst duits of toch duitse techniek.
Dingen die mogen achteruitrijcamera, leder, xenon, ...

Budget rond 25000euro

Dennis Nijholt

Forumguru
@joepa4, smaak en uiterlijk is persoonlijk toch? jij mag dat vinden, maar iemand anders kan de Fabia ook mooi vinden, dat is een persoonlijke mening, ik vind mijn auto ook mooi, maar mijn buurman vind hem spuuglelijk, die kwijlt weer op z'n BMW 1 :)

greetz Corné

Grinnik je moet mijn vrouw horen over de BMW 1 (vooral het oude model) dat vind ze een lelijke sportschoen (ze heeft er rijles in gehad)...ze vergelijkt auto's met schoenen...ja ik zie de combinatie ook niet

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan