1.4 TSi hapert soms

mr2cv

Lid
Gisteren na lange tijd weer (zelf) in de Yeti gereden. Mijn vrouw heeft al eens geklaagd en ik heb het zelf ook al eens geconstateerd dat de motor af en toe inhoud, vooral koud. Niet echt noemenswaardig. Maar gisteren bij het oprijden van de snelweg en redelijk flink acceleren hield hij een paar keer behoorlijk in. Ook ging het motorlampje even branden en ook weer uit (2x). Daarna nog een paar keer flink gas gegeven en verder niets meer gemerkt. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik vermoed dat de ontsteking de veroorzaker is. Hij is er in november al voor bij de dealer geweest, maar omdat het sporadisch optreedt, hebben ze niets kunnen vinden. En net nu de garantie voorbij is, treedt het weer op.

Zijn er meer ervaringen met dit probleem?

Groet, Arjen.
 
klinkt misschien heel stom, maar zijn de bougiekabels nog heel?
marter misschien?
ik heb het ook gehad, alleen was het moeilijk zichtbaar bij de kabels, maar toch stuk.
 

Hetzer

Forumguru
ik herken dit probleem wel, bij mijn vorige 1,2 Tsi.
als hij met euro95 getankt was.
Met Bp 98 geen problemen, mss moet je dat eens proberen.
 

EdK

Forumguru
leuk hetzer om de Yeti rijder op kosten te jagen door de ron98 te adviseren
Het behoort gewoon niet te gebeuren, en indien dit wel gebeurd dan is het een kwestie van een bezoek aan den dealer om
de Yeti een aan de diagnose kabel te hangen en uit te lezen.
 

Hetzer

Forumguru
Het is in ieder geval nooit goed als er een lampje blijft branden op het dashboard, gewoon ten alle tijden terug naar de dealer, ook al kunnen ze niets vinden..

Echter,

Neemt niet weg, dat de genoemde problemen kunnen ontstaan door mindere brandstof, Zodra er een mindere brandstof wordt getankt, zullen klopsensoren eventuele detonatie (pingelen of kloppen) vaststellen en het ontstekingstijdstip verlaten. Dit treed vaak op bij een koude motor en bij de eerste kilometers en word ervaren als "inhouden" van de motor.
Ik weet niet wat de advies brandstof van de 1.4 TSI is, maar ik verwacht, dat dit net zoals bij de 1.2 TSI, toch echt euro98 is...
(staat aan binnenzijde tankdop of in instructie boekje)

Misschien de moeite om dit te proberen om in ieder geval deze optie uit te sluiten
 

Rosinfield

† In Memoriam
lijkt me juist. Rijdt beter met 98, zeker wanneer auto is getuned, maar moet het op 95 natuurlijk gewoon goed doen. Zo niet, dan is er iets (anders) mis
 

Noord26

Forumguru
Eerste boosdoeners zou ik de bougies of bobine's verdenken. Zeker wanneer het op treed als de motor wat zwaarder belast wordt.

Die is RON 95 zoals in mijn tankklep van me Yeti 1,4TSI staat

VW schrijft RON98 als brandstof voor voor hun 1.4TSI'tjes? Aangezien het dezelfde blokken zijn zou het vreemd zijn als Skoda dan RON95 op zou geven?
 

LT83

Forumguru
Zit er geen logica in de verschillende aanbevolen RON getallen bij de verschillende versies van de 1.4tsi (122/140/170/180 e.d.)?
 

Sk_Hans

Forumguru
Zit er geen logica in de verschillende aanbevolen RON getallen bij de verschillende versies van de 1.4tsi (122/140/170/180 e.d.)?
Al deze modellen rijden perfect op RON 95 (Euro95) benzine. Je mag wel 98 tanken maar dat is niet nodig. Het motormanagement kan bij 98 detecteren dat de verbranding optimaler is en zich daar op afstemmen. Je haalt dan door de betere verbranding een iets hoger rendement, waardoor vermogen net iets hoger en verbruik net iets lager ligt. Maar dat is dan weer vooral afhankelijk van je rechtervoet.
 

EdK

Forumguru
Tsja ik rij geen VW maar een Skoda Yeti 1,4TSI 122PK zonder botox en die geeft zowel in de RTFM als in de tankdopklep minimaal RON95 op.
En wat VW erin zet moet VW weten maar heb ik verder geen boodschap aan
 

Noord26

Forumguru
Deze 122pk uitvoering heeft toch ook gewoon botox in de vorm van een (echte VW) turbo? Vreemd dat verschillende merken dan verschillende voorschriften hanteren over exact dezelfde blokken.

Dan blijven in mijn optiek bougies en bobine's over als boosdoeners. Benieuwd op de TS de auto al uit heeft laten lezen?
 

EdK

Forumguru
We praten hier alleen over echte Skoda's en als je teveel duko over hebt dan over VW of Audi.

Wordt tijd dat het wordt opgenomen als reglementsregel hier...............
 

Noord26

Forumguru
Ik zie niet in wat je aanvulling is met deze laatste post met betrekking tot de inhoud van het topic dat een 1.4TSI hapert.

Je hebt het over botox, duko en reglementsregels (wat je verandert zou willen zien daarin), maar waar de oorzaak zou kunnen liggen, het inhouden van zijn 1.4TSI - en de TS hiermee zou kunnen helpen- geen enkel spoor?

Zou graag gehoord hebben dat de TS zijn bougies en bobines na had laten kijken. Vermoed daarin grote boosdoeners.
 

EdK

Forumguru
ach denk dat je dan eens wat terug moet lezen, heb gereageerd op ron 98 dat dit niet nodig is en dat het beter was om naar de dealer te gaan.
Want hier allemaal lopen gissen heeft al helemaal geen zin voor de topic poster.

En de reactie op de botox etc was volgens mij een antwoord naar uw hulpzame tekst.
Maar goed we gaan nu wel weer erg off topic , dus ik laat het hier maar weer bij !
 

Eduardo

Forumguru
Tijdens de proefrit in mijn Yeti 1.2TSI had ik hier ook een paar keer goed last van.
Volgens de verkoper had de auto een paar weken stil gestaan.
Nadat de auto goed warm was gereden een paar keer stevig geaccelereerd, daarna is het nooit meer voorgekomen.
Wellicht kritisch zijn op waar je tankt. Sommige pompen verkopen geen RON95, maar net iets minder.
Daar kan de TSI last van hebben...
 

Skoody Boo

Actief lid
Nou ja zeg, de 1.4 tsi 122 pk, heeft die een turbo? Nooit geweten! Zo zie je maar weer hoe leerzaam zo'n forum kan zijn.

Ding hoort het gewoon te doen op RON95, dus snel naar de dealer er mee.
 

RayDelft

Forumguru
ik herken dit probleem wel, bij mijn vorige 1,2 Tsi.
als hij met euro95 getankt was.
Met Bp 98 geen problemen, mss moet je dat eens proberen.

Het hoort natuurlijk ook met 95 goed te gaan, maar het idee vind ik niet slecht.
Het oude Mercedes A-tje van mijn vrouw had ook die kwaal en volgens de MB garage moest er een nieuwe computer in van ca 800 euri. Heb geprobeerd of het weg ging met 98 en voila, probleem nooit meer teruggekomen. En voor die 5000 km die ze per jaar rijdt maakt het ook niet zo veel uit. 98 proberen, al was het maar om te kijken of het helpt, helpt de dealer misschien op weg met zijn diagnose.
 
Bovenaan Onderaan