1.4 tsi motor (soorten?)

Sk_Hans

Forumguru
Zojuist heb ik even zitten snuffelen in de Octavia III brochure die op de Duitse Skoda site staat. Daar staan ook de specificaties en prestaties in. Waar ik benieuwd naar was, zijn de specificaties van de 1.4tsi motor. Volgens de brochure zijn de prestaties tov het huidige model aangepast.
Vermogen: 122 -> 140 pk
Koppel: 200 -> 250 Nm
Topsn.: 204 -> 215 km/u
Acc. : 9,9 -> 8,4 s

De motor is dus iets krachtiger maar levert flink betere prestaties. Is die motor nou fysiek anders dan het huidige model? Of is het alleen een kwestie van andere software/instellingen?

In dat laatste geval moet het dan toch mogelijk zijn de prestaties van de huidige motor met tuning naar dat niveau op te krikken. JD tuned de motor bijvoorbeeld naar 150pk en 270Nm. Dan zou dat die prestaties zelfs moeten overtreffen.Of is die motor ook qua "hardware" anders?

ertromp

Forumguru
Wat zeker fysiek anders is, is het distributiegedeelte. De ketting is weer verlaten en vervangen door een distributieriem.

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Het hele motorengamma is voor het MQB platform aardig onder handen genomen. Ik weet het niet helemaal zeker. Voor de 1.4 TSI (en misschien ook andere motoren) betekent dat onder andere weer een distributieriem (die nu 10 jaar of zo mee moet kunnen... we zullen zien).

Bovenaan Onderaan