1.5Tsi vs 1.4Tsi

Fean

Forumguru
Inmiddels heb ik mijn nieuwe 2de zwate Skoda combi SBL 1.5tsi vandaag in ontvangt genomen.
Sunset, Dynamic pakket, Driving mode, Adaptief onderstel, Electrische achterklep, Adaptive cc, 18inch pictoris

Ik vind de 1.5tsi 150pk eigenlijk tammer dan de 1.4tsi 140pk. Het lijkt erop dat de 1.5tsi wat peper mist.

Zijn er al mensen die de 1.5tsi op de rollerbank hebben gehad?
 

philippe bakker

Forumguru
Inmiddels heb ik mijn nieuwe 2de zwate Skoda combi SBL 1.5tsi vandaag in ontvangt genomen.
Sunset, Dynamic pakket, Driving mode, Adaptief onderstel, Electrische achterklep, Adaptive cc, 18inch pictoris

Ik vind de 1.5tsi 150pk eigenlijk tammer dan de 1.4tsi 140pk. Het lijkt erop dat de 1.5tsi wat peper mist.

Zijn er al mensen die de 1.5tsi op de rollerbank hebben gehad?
Ik heb zo’n 1.5 tsi es achter mij gehad en vond toch dat die redelijk mee kon.
 

peterhuppertz

Forumguru
Als een motor een vlakkere koppelkromme heeft, lijkt 'ie tammer, maar is 'ie dat vaak niet.

Ik heb een 1.8 TSI, en die geeft voor het gevoel, als je bij honderd denkt, laat ik die bestelbus es inhalen, best een flink schopje in de rug. Hiervoor had ik een dikke vette diesel met zes emmertjes en twee turbo's. Dat ding had bij stationair zo ongeveer anderhalf keer het maximum koppel van de 1.8TSI, en vanaf 1100 toeren leek de koppelkromme van dat ding als langs een lineaal getekend. Hij voelde, als je bij 100 het gas intrapte (dan hoefde je het nog niet eens te vloeren) tammer aan, maar was dat absoluut niet. De kracht kwam er niet met een zet in, maar hij zou wel het DQ-200 DSG-bakje met voortvarendheid aan reepjes hebben getrokken. Het was meer een heel grote hand in je rug die maar blééf duwen dan een schop.
 

philippe bakker

Forumguru
Als een motor een vlakkere koppelkromme heeft, lijkt 'ie tammer, maar is 'ie dat vaak niet.

Ik heb een 1.8 TSI, en die geeft voor het gevoel, als je bij honderd denkt, laat ik die bestelbus es inhalen, best een flink schopje in de rug. Hiervoor had ik een dikke vette diesel met zes emmertjes en twee turbo's. Dat ding had bij stationair zo ongeveer anderhalf keer het maximum koppel van de 1.8TSI, en vanaf 1100 toeren leek de koppelkromme van dat ding als langs een lineaal getekend. Hij voelde, als je bij 100 het gas intrapte (dan hoefde je het nog niet eens te vloeren) tammer aan, maar was dat absoluut niet. De kracht kwam er niet met een zet in, maar hij zou wel het DQ-200 DSG-bakje met voortvarendheid aan reepjes hebben getrokken. Het was meer een heel grote hand in je rug die maar blééf duwen dan een schop.
Als ik een bestelbus wil inhalen moet ik zo fluweelzacht mogelijk de gas induwen ( en best niet in S) want anders tegen dat ik hem voorbij ben rijd ik 200+.
 

Fean

Forumguru
Moet eerlijk bekennen dat m'n beamer nu ook niet heul erg snel voelt, denk dus ook vanwege vlakke koppel. De Audi voelde zelfs agressiever.

De 1.4 leek eerder (RPM) beter bij les was dan de 1.5.. ik voel overigens een extra boost(je) bij 5100rpm... Ben benieuwd naar een uitdraai.
 
Bovenaan Onderaan