1.6 CR stotteren in 2de versnelling

hemi24

Forumguru
Ben even benieuwd of meer mensen volgend fenomeen hebben bij de 1.6 CR TDI:

Als ik stapvoets rij / stationair voortsukkel / tijdens het rollen de koppeling op laat komen bij een bocht of kruispunt in z'n 2 is het alsof de motor zich verslikt en begint te stotteren.
Het lijkt wel alsof je rondrijdt met een wit/blauwe L op je dak... :smiley29:

Laat maar eens horen!
 

flip

Lid
Zelfde ervaring. Tot mijn stomme verbazing al enkele malen de motor gesmoord ... in tweede (auto loopt nog wat, hup in tweede en koppeling laten komen). Mijn vorige atmosferische 1.9 haalde dit moeiteloos op, deze geeft er gewoon de brui aan. Ook stapvoets rijden in file gaat niet zonder 'gebok' in tweede, dan maar terug in z'n één, lijkt me.
 
Is het niet gewoon zo dat iedereen even moet wennen aan de nieuwe motor.
Ik heb er nog niks van gemerkt (nu heb ik ook nog niet zo veel kilometers mee gemaakt). Bovendien, als de auto beter loopt als ik terug of omhoog schakel, dan doe ik dat toch. Persoonlijk noem ik dat het karakter van de motor/auto.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb nog niet met de 1.6 crtdi gereden,dus kan er niet over oordelen.
met m'n O2 1.9 tdi 4X4 kan ik toch aardig 'diep' terug in de lage toeren..
bv file rijden kan dus best in de 2e versnelling,ook wanneer je bijna volledig stilstaat voor de verkeerslichten en deze terug groen worden gewoon hernemen in de 2e en verder rijden...
een rotonde nemen kan dus in de 3e versnelling (1100 rpm) en langzaam verder rijden.
zelfs met m'n vw crafter 2.5 tdi vant werk kan ik zelfs onder de 1300 rpm gaan...:smiley29:
 

Bakkertje

Forumguru
Het klinkt erg als het gedrag van de 1.6 tdci van Ford, die had dat probleem ook, onderin geen fut. Volgens mij komt het doordat het commonrail en een kleinere inhoud is. Overigens moest ik met de Ford flink roeren om hem echt lekker op gang te houden. Om met 100 km/uur lekker in te kunnen halen moest je echt terug naar de 4. Ik hoop niet (voor de 1.6 CRTDI rijders hier) dat dit ook bij de VAG 1.6 zo is. Ik rijd juist in een diesel om weinig te hoeven schakelen.

Een logisch, goed alternatief zou een 1.6 TDI met DSG zijn.. (zo als die in de Golf wel als bleumotion en 20% bijtelling te bestellen is..)
 

Gieliovd

Forumguru
Toevallig vandaag in de autoweek wat gelezen over je probleem. Ik denk, zal het ff melden.

De "techneuten" daar schrijven het eenvoudig toe aan de milieueisen en de daarbijhorende afstelling, of een probleem met de afstelling. Tevens zou men tijdens het bokken de voet weer bewegen en dus het bokken verergeren.

Ik vind het beroerd. Het komt niet bij alle motoren voor.
 

Vacaro

Senior Member
Ik had dit ook met mijn Ford Focus 1.8TDCI 115pk, als je daarbij onder de 1800opm in tweede kwam had deze ook neiging om stil te vallen of stotteren,beetje eigen aan CR motoren??, voor de rest een fantastische motor. Bij volgas geven(hernemen) in 4de of 5de versnelling kreeg je zelfs even 30nm extra turboboost. 250nm werd 280nm.

Kan mij dus voorstellen dat bij een 1.6 met gewicht van O2 dus ook voorkomt da stotteren of even ni genoeg kracht om vlot te vertrekken.
 

hemi24

Forumguru
Dat van die mileu-eisen kan ik me heel goed voorstellen.
Ben ook van mening dat, indien de motor niet aan de Euro 5 norm zou moeten voldoen, deze echt een heel andere indruk zou achterlaten...

Voet beweeg ik tijdens het bokken maar in één richting en dat is vol op de bodem :D
 

flip

Lid
eigenlijk zit er fundamenteel een tegenstelling in: enerzijds kan de motor vlotter in de toeren dan de 1.9, en anderzijds is er de schakelindicator die net steeds heel lage toerentallen opzoekt... je moet hem dus gewoon meer in de toeren houden (zoals een benzinemotor!) wil je vlot vooruit gaan. Het is een diesel die niet rijdt als een diesel! of heb ik het verkeerd?
 

Ronnie

Forumguru
Toevallig vandaag in de autoweek wat gelezen over je probleem. Ik denk, zal het ff melden.

Tevens zou men tijdens het bokken de voet weer bewegen en dus het bokken verergeren.

Ik vind het beroerd. Het komt niet bij alle motoren voor.
Vroeger noemde men dit het "Bonanza" effect,kwam veel voor bij Mercedes, werd opgelost met een gasdempertje tussen de smoorklep en de gasstang. Tegenwoordig met het "fly by wire" systeem niet meer mogelijk.(dempertje onder/aan gaspedaal?)
 
Zou het niet zo zijn dat de motor nog even "los" moet komen? Ik heb een paar weken geleden een proefrit gemaakt in een 1.6 CR, maar heb nergens last van gehad. Het blok in mijn huidige auto heeft weliswaar meer vermogen en koppel, maar de auto weegt ook een paar honderd kilo meer. Kort gezegd denk ik dat het ook een vorm van gewenning is.

Groeten,
Mischa
 

hemi24

Forumguru
Zou het niet zo zijn dat de motor nog even "los" moet komen? Ik heb een paar weken geleden een proefrit gemaakt in een 1.6 CR, maar heb nergens last van gehad.


In dat geval wacht ik nog even... Bij bijna 9k nog altijd geen verbetering! :tongue:
 
Bovenaan Onderaan