1.6 crdt dsg vs. 1.9 tdi dsg

Arnt

Nieuw lid
Hoi forumleden,

Ben aan het twijfelen tussen de 1.6 dsg of de 1.9 tdi dsg in een O2 combi.
Heb met de 1.9 al gereden in andere VAG modellen, en dit beviel me prima... van de 1.6 weet ik niet zoveel alleen dat je meermaals leest dat ie echt niet de souplesse en de pit onderin heeft van de 1.9.
De reden is ook dat ik niet zoveel KM. doe ( tussen 7500 en 10000/jaar),
en veel korte afstanden,
en heb al gehoord dat dat niet zo optimaal is ivm de dpf van de 1.6?!
Wat is jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt.
P.
 

Vacaro

Senior Member
Zou je wel een diesel nemen dan met de kilometers die je van plan bent.
Is toch een grote meerkost die je er nooit gaat uithalen, kwestie van omslagpunt diesel vs benzine. Zeker met de geldende BPM maatregelen in Nederland, denk ik.
 

Br3cht

Actief lid
ik raad je een diesel ten zeerste af!
Met korte afstanden dan zou ik al zeker die 1.6 niet kopen

de lage brandstofprijs is dan ook het enige pluspunt
als je weinig km doet zal je rap kosten hebben
(een diesel wordt terug gemaakt om lange afstanden te rijden zeker met die DPF)
 

Arnt

Nieuw lid
Hey WMM, jij bent dan misschien wel de ervaringsdeskundige wat betreft mijn keuze... zie dat je nu met de1.9 rijdt en je hebt een 1.6 met dsg gekocht.
Wat zijn jou bevindingen aangaande het verschil in souplesse met de 1.6 etc...?
 

hemi24

Forumguru
Staat er nog ergens een voorraad 1.9? In de verkoop (NL) is deze al een tijdje vervangen door de 1.6TDI, ook voor de 4x4 en de DSG-uitvoeringen...
 

Wasmachineman

Forumguru
Hey Arnt, ik krijg hem pas in september.
Maar hij zal wel stiller zijn. Net zo sterk. Net zo zuinig misschien. Iets minder explosief is de cr tov pd ??? Heeft veel met gevoel te maken denk ik. Ik vind deze 1.9 wel een fijne motor hoor. Maar voor was het belangrijkste dat hij stiller is. 's Morgens is het echt een knikkerbak mijn 1.9 tdi. Maar alles went.
 

flip

Lid
Idd, met die weinige km per jaar en veel korte ritten zou ik eerder een 1.2 of 1.4 tsi overwegen (laatste voor dezelfde aankoopprijs als de 1.6 tdi 'bij ons' in België). Je zal er geen seconde spijt van hebben... Ik ervaar dat die diesel pas echt zuinig wordt bij grotere ritten (gemakkelijk 5l/100km en eronder), en een diesel heeft het graag warm (dus langere ritten)!
 

flip

Lid
Vooral voor veelrijders zal die (veel) stillere 1.6 een genot zijn. Voor het eerst in al die jaren VW-diesels geniet ik nu van mijn autoradio zonder 'm loeihard te moeten zetten. Geen hoofdpijn en ruisende oren meer voor mij na een lange rit...
 

Arnt

Nieuw lid
OK guys, alvast allemaal bedankt voor de snelle reactie.
Wat die knikkerbak betreft... dat klopt eigenlijk wel...rij voor het werk met een caddy diesel en dat scheelt 's ochtends inderdaad een hoop herrie met de buren( buurvrouw heeft een golf 6 crdti(of zoiets)), die hoor je echt niet thuiskomen (de auto!).
Misschien moet ik dan toch nadenken over een tsi... wist niet dat de 1.2 al verkrijgbaar was in de o2 met dsg?
Is het een groot verschil tssn 1.2 en 1.4 tsi buiten die 17 pk?
Heb al testgereden met de yeti 1.2 dsg, die beviel wel...
 

flip

Lid
Koppel zal wel beter zijn bij de 1.4, jouw glimlach dus navenant breder, iets meer reserve bij een een langere rit misschien, verbruik bij gewoon rijden bij de 1.2 iets lager, minder taks en verzekering. Voor de rest lijken het me twee aangename krachtbronnen die vooral (nog) stiller zijn dan de 1.6 cr. Niet twijfelen, en voor de 'naftbak' gaan!
 

cvegreen

Forumguru
Ik als mede belg , zou zeggen . Als je dan toch maar max 10.000 km/jaar gaat rijden , zou ik toch overwegen om naar benzine over te gaan . De 1.2 TSI steekt ook in de passat , als VW dat aandurft en wetende dat de 1.2 TSI toch al 105 pk . Maar de 1.4 TSI is natuurlijk een nog krachtere krachtbron dan de 1.2 TSI , weet nu niet wat de 1.6 CRTDI heeft van pk , maar de 1.9 TDI heeft toch ook 105 pk , dus qua pk's zit je met de 1.2 even hoog als de 1.9TDI .
Omdat dieselen in ons belgen landje het omslagpunt ergens rond de 15 à 20.000 km/ jaar ligt , zou ik zeker gaan kiezen voor benzine .
 

van_der_P

Senior Member
Is het een groot verschil tssn 1.2 en 1.4 tsi buiten die 17 pk
Het verschil is zoals vroeger tussen een 1.6 en een 2.0.
Volgens mij is de 1.4 smeuïger dan 1.2. Meer trekkracht, je bent rustiger onderweg, altijd voldoende vermogen. Als geld een niet te grote rol speelt zou ik voor de 1.4 gaan.
 

Wasmachineman

Forumguru
@Roel : is er dan verschil in de turbo's ? Ik dacht een ander chipje alleen ? Er is toch ook een 1.4 tsi met 160 of 170 pk ? Ook weer een andere turbo dan ?
 

Roel

Lid
De turbo voor de 1.2 wordt door onze concurrent gemaakt. De turbo voor de 1.8 en 2.0 TFSi weer door een andere concurrent.

De turbo voor de 1.4 TSI (twin charger: 140 / 160 / 180 pk) bestaat uit een kleine compressor en een turbo.

Maar de turbo voor de 1.4 TFSI wordt in Almere geproduceerd (zo'n 250.000 per jaar)!
 

TL@

Forumguru
Als je de benzine overweegt, zou ik ook rekening houden met herverkoopwaarde, want tweedehands kan je van je benzine bijna niet af komen in België (tweedehands markt in België wil alleen diesels)
 
Bovenaan Onderaan