1.6 EBL start regelmatig wat moeizaam

Merk dat mijn 1.6 diesel regelmatig wat moeite heeft om aan te slaan. Dat lukt wel maar merk dat de motor regelmatig een 2 a 3 seconden nodig heeft om aan te slaan. Andere keren is er weer geen enkel probleem en loopt hij gelijk zodra je de startknop ingedrukt hebt.
Heb het bij de 30.000 beurt aangegeven maar volgens de garage waren er geen bijzonderheden.

Vroeg me af of dit meer voorkomt en er misschien zelfs een oplossing voor heeft.
 

Jstruijk

Senior Member
Yup, hier ook. Zo eens in de paar weken komt het ook hier voor dat hij niet direct aanslaat en toch echt een aantal seconden langer rond moet gooien eer dat hij aanslaat. Ook hier melding van gemaakt en niets geconstateerd (lees: na uitlezen geen foutmeldingen). Ik heb tevens ook zeer af en toe het idee dat ik (denk ik) rechts achter een meer sissend geluid hoor. Mogelijk is het gerelateerd, maar het kan ook helemaal niets betekenend zijn. Ikzelf dacht dat het mogelijk een brandstoftoevoer iets kan zijn, mogelijk dus gerelateerd aan het sissen wat ik ooit hoor. Hij zou mogelijk dan bij starten minder/moeilijker brandstof kunnen aanzuigen waardoor het langer duurt.
 
Bij gebeurd het meerdere keren per week. Vanochtend eens het gas in getrapt, kreeg gelijk de eco tip te zien met advies dat niet te doen. Dat sissende geluid dat is mij niet opgevallen maar zal eens goed luisteren.
Had eerst idee dat het mogelijk lag aan dat er niet voorgegloeid werd maar nu het kouder wordt doet de auto dat wel maar blijft soms moeizaam starten.
 

Joske

Forumguru
Het motormanagement beslist of er al dan niet en hoe lang er voorgegloeid moet worden. Zelfs bij een start-knop gebeurt dit, vandaar (koudere nachten?) dat het nu "lijkt" alsof de motor niet goed aanslaat.

Maar is het echt de starter die je langer hoort aanslaan, of duurt het gewoon langer na het indrukken van de startknop eer de wagen start? (groot verschil ;) )
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ooit wel eens gelezen dat 2x voorgloeien soms kan helpen (dus voorgloeien, contact uit, en weer opnieuw voorgloeien). Wat ook de oorzaak kan zijn: als de auto langere tijd stil gestaan heeft, kan de brandstof verdwenen zijn uit de brandstofleiding tussen tank en motor, en moet deze eerst opnieuw gevuld worden/op druk worden gezet, voor de auto wil starten.
 

AndreM

Forumguru
Merk dat mijn 1.6 diesel regelmatig wat moeite heeft om aan te slaan. Dat lukt wel maar merk dat de motor regelmatig een 2 a 3 seconden nodig heeft om aan te slaan. Andere keren is er weer geen enkel probleem en loopt hij gelijk zodra je de startknop ingedrukt hebt.
Heb het bij de 30.000 beurt aangegeven maar volgens de garage waren er geen bijzonderheden.

Vroeg me af of dit meer voorkomt en er misschien zelfs een oplossing voor heeft.

T'is een Blauwe Skoda, hè?

Het sissen komt van de banden oppomp smurf. :yeehaa:
 

Jstruijk

Senior Member
Het is echt langer aanslaan van de startmotor en niet het voorgloeien. Je hoort gewoon dat hij de motor enkele keren meer moet rondgooien voordat hij aanslaat. Op vakantie heb ik 1x gehad dat ik opnieuw moest starten. Op dat moment stonden we na z'n 700km op een parkeerplaats langs de snelweg voor een stop. De motor was door en door warm dus voorgloeien was niet echt nodig. Bedrijfstemperatuur lijkt dan ook geen invloed te hebben op het langer rondgooien voordat hij start.
En idd, nu met het koudere weer duurt het langer voordat hij begint met aanslaan en hij gloeit dus automatisch langer voor. Maar ook nu, na langer voorgloeien duurt het soms langer voordat hij aanslaat.
 

mwhite

Forumguru
ik heb dit ook wel eens...
meestal na een kort stukje gereden te hebben (niet op bedrijfstemp.) volgende dag dan start ie niet direct..
uitgelezen maar zie niks..
zo lang hij maar aanslaat vind ik het best..
 

kansberg

Forumguru
Het kan een terugslagklepje (deze heeft een soort van diode werking voor de dieselolie) in de brandstofleiding zijn die niet fijn meer sluit. Hoe langer de auto stil staat, hoe meer drukverlies er is en het starten langer duurt. Deze klepjes gaan regelmatig stuk. Geen drama, maar leidt tot bovengenoemde klachten.
 
Hij is blauw inderdaad, net zoals ik soms ....
Het is inderdaad meer dat hij lang de motor moet rondslingeren. Warm start de auto altijd direct.
Lang stil staan doet de auto niet, leaseauto, rij dit jaar wat minder als vorige jaar maar kom toch wel op 40.000 km/jaar.
Op zich allemaal niet erg zolang hij uiteindelijk maar start.
 

micky

Forumguru
Ik heb ooit wel eens gelezen dat 2x voorgloeien soms kan helpen (dus voorgloeien, contact uit, en weer opnieuw voorgloeien). Wat ook de oorzaak kan zijn: als de auto langere tijd stil gestaan heeft, kan de brandstof verdwenen zijn uit de brandstofleiding tussen tank en motor, en moet deze eerst opnieuw gevuld worden/op druk worden gezet, voor de auto wil starten.
dat is voor auto's waarvan het gloeisysteem niet meer optimaal is, bij een goed onderhouden auto is dit nooit nodig.
 
Bovenaan Onderaan