1.6 fsi

skodafan

Nieuw lid
een vraagje.

ik hoorde van een vriend van mijn die weer iemand anders kent die een volkswagen golf met een 1.6 vanaf fabriek heeft laten tunen tot 150 pk.
ik wist helemaal niet dat dat kon.
weet iemand hiet meer van en ook of het mogelijk is dit achteraf nog te doen?

groeten sander
 

Olaf

Lid
Een 1.6(MPi of FSi) kan zonder gebruik te maken van een turbo niet naar 150pk getuned worden en al helemaal niet af fabriek.

Gevalletje stoer doen zeg maar.
 

___JC___

Forumguru
Had gister een O2 1.6 FSI mee als vervangauto.
Maakt een hoop herrie en toeren maar verder gebeurd er erg weinig als je gas geeft.
/forum/images/graemlins/smiley29.gif
 
haha ! Nee, als je een 2.0 TDI gewend bent, dan is de 1.6 FSI een slak !
Dan zou ik de 1.6 MPI al helemaal niet proberen !! /forum/images/graemlins/uitlachen.gif
Als eigenaar van een 1.6 FSI ben ik met je eens dat ie (relatief) een hoop herrie maakt (lijkt wel een raceauto), maar dat ie toch zeker wel sneller is (en voelt) dan een MPI, vooral in de lagere versnellingen. Die 10 pk extra verschil is dus wel merkbaar, al is het een bescheiden winst.
De MPI is zeker stiller, dat is een feit....
 

Ericpeeke

Actief lid
Als ik 't kon betalen zou ik ook wel een 2.0 TDI willen, ja /forum/images/graemlins/tongue.gif. Maar de 1.6 FSI kan meer dan best mee in 't verkeer en de verdeling van de trekkracht is voorbeeldig, ook in de lage toeren (maarja, ik reed eerst een Fabia 1.4 16v 100pk, die was onder de 3000 toeren niet vooruit te branden). En met de 1.6 FSI rijd je in de (op een paar hybride exoten na) meest milieuvriendelijke auto van Nederland /forum/images/graemlins/471.gif.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Henne</font><hr />

haha ! Nee, als je een 2.0 TDI gewend bent, dan is de 1.6 FSI een slak !
Dan zou ik de 1.6 MPI al helemaal niet proberen !! /forum/images/graemlins/uitlachen.gif
Als eigenaar van een 1.6 FSI ben ik met je eens dat ie (relatief) een hoop herrie maakt (lijkt wel een raceauto), maar dat ie toch zeker wel sneller is (en voelt) dan een MPI, vooral in de lagere versnellingen. Die 10 pk extra verschil is dus wel merkbaar, al is het een bescheiden winst.
De MPI is zeker stiller, dat is een feit....

[/ QUOTE ]

Natuurlijk is er veel verschil tussen de 1.6 MPI en de 2.0 TDI, daar heb je gelijk in.
Wat de benzineversies betreft heb ik proefgereden in de 1.6 FSI en 1.6 MPI.
Ik vond de 1.6 FSI absoluut zijn meerprijs niet waard.
Weinig tot geen verschil in prestaties te merken.

De MPI rijdt trouwens de eerste beste standaard gemotoriseerde Astma/Focus gewoon zoek hoor....

M'n laatste 1.6 liter Astma "leverde" 75 hele PK's /forum/images/graemlins/407.gif /forum/images/graemlins/407.gif
 

LenK

Forumguru
1.6 FSI
= meer motor herrie
= meer toeren maken om het extra vermogen eruit te halen
= 98 RON tanken
= + € 1400 (+ duurder verzekeren)

Het verschil in prestatie met de MPI is te klein voor wat het meer kost. Ik vind daarom het een overbodige keuze. De 2.0 FSI is natuurlijk een ander verhaal dat is wel een flink verschil.
Vandaar ook de motorenkeuze van Seat (geen 1.6 FSI)?
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

Wat is Astma? moet dat Astra zijn ofzo?

[/ QUOTE ]
Ja joh. Nederlandse humor.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

1.6 FSI
= meer motor herrie
= meer toeren maken om het extra vermogen eruit te halen
= 98 RON tanken
= + € 1400 (+ duurder verzekeren)

Het verschil in prestatie met de MPI is te klein voor wat het meer kost.

[/ QUOTE ]
Ten eerste : ik vind die 'herrie' wel lekker klinken : wat ik al eerder zei, het is net een raceauto /forum/images/graemlins/laugh.gif
Ten tweede : wat is er mis met meer toeren ?
Ten derde : hij rijdt wel zuinig, zolang je RON 98 tankt. En 95 kan ook.
Ten vierde : 1400 euro meerprijs is inderdaad (te)veel, maar ja, een Ferrari of Porsche kost ook (te)veel en toch zijn er mensen die ze kopen...Het is maar wat je over hebt voor wat extra pk'tjes.
Ik had het er in ieder geval voor over en die 1400 euro ben ik na een tijdje alweer vergeten....
 
Die herrie vind ik wel meevallen, tussen de 140 en 150 km/h is het geluid wel storend. Trekkracht in lage toeren is uitstekend voor een 1.6 benzine. Ze hadden er alleen een 6-bak op moeten leveren. Dan was t'ie op snelheid wat stiller, en zou die hoogstwaarschijnlijk iets sneller in de toeren klimmen. Overigens haal ik nu een gemiddeld branstofverbruik van 8.2l/100km, ofwel ruim 1 op 12. Ik tank Shell v-power (geen echte Ron98 volgens mij). Kan zuiniger,niet?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Henne</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

1.6 FSI
= meer motor herrie
= meer toeren maken om het extra vermogen eruit te halen
= 98 RON tanken
= + € 1400 (+ duurder verzekeren)

Het verschil in prestatie met de MPI is te klein voor wat het meer kost.

[/ QUOTE ]
Ten eerste : ik vind die 'herrie' wel lekker klinken : wat ik al eerder zei, het is net een raceauto /forum/images/graemlins/laugh.gif
Ten tweede : wat is er mis met meer toeren ?
Ten derde : hij rijdt wel zuinig, zolang je RON 98 tankt. En 95 kan ook.
Ten vierde : 1400 euro meerprijs is inderdaad (te)veel, maar ja, een Ferrari of Porsche kost ook (te)veel en toch zijn er mensen die ze kopen...Het is maar wat je over hebt voor wat extra pk'tjes.
Ik had het er in ieder geval voor over en die 1400 euro ben ik na een tijdje alweer vergeten....

[/ QUOTE ]

Als je euro 95 tankt ben je het voordeel van je extra pk-tjes weer kwijt.

Dan had je die 1400 eurotjes beter in de plomp kunnen gooien, had je nog mooie kringetjes gezien.

Een MPI met 6 bak zou een betere combinatie zijn geweest, maar zal commercieel niet interessant genoeg zijn.
 
Ik tank dan ook geen euro 95, tenzij het echt niet anders kan....
Trouwens, het is niet zo dat je met euro 95 gelijk al die extra pk's kwijt bent, hoor. Hij zal alleen wel iets minder zuinig rijden.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Bruce</font><hr />

Overigens haal ik nu een gemiddeld branstofverbruik van 8.2l/100km, ofwel ruim 1 op 12. Ik tank Shell v-power (geen echte Ron98 volgens mij). Kan zuiniger,niet?

[/ QUOTE ]
Ik ken je rijstijl niet en wat voor ritten of ritjes je maakt maar 1 op 12 en dan nog V-Power, dat vind ik niet geweldig voor de "zuinige" 1.6 FSI.
Met mijn MPI rijdt ik 1 op 13 RON95. En dat is nog onzuiniger dan mijn O1 met dezelfde motor 1.6MPI.
 

Ericpeeke

Actief lid
@Bruce: Met 8.3 liter/100 km ben je denk ik wel een 'sportieve' rijder? /forum/images/graemlins/cool.gif Ik heb tot nu toe (ca. 6000 km.) een gemiddelde van 1:13 (om precies te zijn: 7.2 liter/100 km) gereden (wel ron 98, is bij de bekende zelftankstations toch niet al te duur /forum/images/graemlins/wink.gif). Ik rij niet echt rustig , maar hou me iha vrij netjes aan de (GPS) max. snelheden. Meestal vrij korte afstanden (w-w 12 km). De FSI is ook heel geschikt voor het 'nieuwe rijden' door de voor een 1.6 motor grote trekkracht onderin.
Ben best tevreden met dit verbruik, is maar 0,1 liter meer dan in mijn een stuk kleinere vorige auto (Fabia Combi 1.4 16v, 100 pk), die qua prestaties wel vergelijkbaar is.
 
Als ik me keurig aan de max. snelheden hou, dan rij ik in dit jaargetijde 1:14.
Rij ik meer m'n eigen stijl en die is redelijk pittig, dan is het 1:12.
Het benzineverbruik van je motor is ook afhankelijk van de (buiten)temperatuur. In de wintermaanden zuipt ie nou eenmaal iets meer.
 

AMBIO2

Actief lid
Als ik zo één en ander lees, ben ik heel blij dat ik die
1400 eurootjes in m'n zak heb gehouden.
Ook ik was in de veronderstelling dat fsi zuiniger was,
niet dus.
Hogere aanschaf, dure brandstof, meer motor geluid,
hmm ja, heel blij. /forum/images/graemlins/1819.gif
 
En ik heb nog geen seconde spijt van mijn fsi.
Dusch....mooi, iedereen weer blij...... /forum/images/graemlins/473.gif
 
Bovenaan Onderaan