1.6 TDI loopt slecht maar wil maar geen storingsmelding geven

hemi24

Forumguru
Na al ca. 120.000 km te lopen klagen dat ik mijn 1.6 TDI niet mooi vindt lopen en dat ik van mening ben dat ik duidelijk vermogen mis t.o.v. mijn vorige O2 met 1.9 TDI, lijkt er zich dan toch een storing aan te dienen...

Vandaag aan het eind van de dag de auto nog even door de wasstraat gehaald en net toen ik de auto de wasbox in wilde rijden, begon de motor te lopen als een 3-cilinder, waarbij de auto luid tokkeld en schud.
Ben er mee thuis gekomen, maar zojuist nog even geprobeerd: verlaagd stationair toerental, met onrustige geluiden en ik kom maar met moeite van z'n plaats op onze licht hellende oprit.

Morgen maar even naar de dealer en hopen dat de symptomen niet over zijn als ik bij de dealer ben..! :(
 

hemi24

Forumguru
Rare is dat ik het gevoel al een hele tijd heb dat de motor niet 100% presteerd en daarom heb ik bij de 120k service vorige week, nog gevraagd om de motor uit te lezen.

Dealer gaf aan dat alle waardes juist 100% waren en dat er niks afwijkends kon worden waargenomen!!!

Eigenlijk heb ik de laatste 2 a 3 maanden al elke morgen het probleem dat als ik de auto start en achteruit de afrit afrol, dat de auto dan bonkend van z'n plaats komt bij het optrekken in de eerste versnelling. Dit herhaald zich dan een kilometer verder de provinciale weg opdraai, nadat ik stil heb gestaan om te wachten tot ik op kan rijden. Verder rijdt de auto dan de hele weg soepel.
 

hemi24

Forumguru
Nou we zijn bij de dealer geweest: eerste kilometer trillen en bonken, vervolgens reed de auto weer normaal. Een stoplicht voor de dealer trilde de auto weer en bij de dealer was er niks meer te merken... :mad:

Monteur heeft gezocht, uitgelezen, geluisterd en gereden en hij verdenkt het 2-massa-vliegwiel.
Komende week overnacht de auto een weekje bij de dealer, zodat ze het bij een koude start kunnen proberen.

Eerst maar even afwachten wat eruit komt...
 

joergarms

Senior Member
Nou ik hoop dat ze snel wat kunnen vinden. Zo vervelend dat het probleem zich vaak bij de dealer niet voordoet. Maar aangezien het al een tijdje speelt, denk ik dat ze aankomende week wel iets vinden. Ik neem aan dat, als het om het 2 massa-vliegwiel gaat, dat dat nog garantie is?
 

hemi24

Forumguru
Gezien leeftijd zou het nog garantie zijn, de auto is nog geen 2 jaar oud. Maar aangezien er al 120k op de teller staat, zal pon zich verschuilen achter de max 100.000 of 2 jaar garantie...
 

aiva tco adoks

Forumguru
Vroeger teste de fabrikant z'n spullen door en door.. tegenwoordig mag de bestuurder dit doen.Met gevolg dat je 9 van de 10x de knip kan trekken.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik de verschijnselen zo lees, lijkt het probleem alleen op te treden bij koude of bijna koude motor hemi, klopt dat of heb ik het verkeerd begrepen?
Kuren van het 2-massavliegwiel, zou je ook bij warme motor last van moeten hebben. Probeer eens of het optreden van deze kuren, samen op gaat met het verhoogd stationair toerental (dus als stationair toerental terug zakt naar normale stationair toerental, zijn de kuren dan verdwenen?).
 

hemi24

Forumguru
inderdaad, 9 van de 10 keer heb ik de meeste symptomen na een koude start, maar het toerental heeft volgens mij weinig invloed... Ben benieuwd waar je aan zit te denken Cordoba..!?!

Dat de koppeling niet 100% is ben ik al een tijdje van overtuigd, aangezien er tussen volledig ingetrapt en volledig op laten komen ook een punt zit waarbij er een licht ratelend geluid optreed. Dus misschien is het wel een combinatie van drukgroep met 2-massa-vliegwiel?
 

Monteurtje

Forumguru
Gezien leeftijd zou het nog garantie zijn, de auto is nog geen 2 jaar oud. Maar aangezien er al 120k op de teller staat, zal pon zich verschuilen achter de max 100.000 of 2 jaar garantie...

Je hebt gewoon 2 jaar garantie ongeacht de kilometers. Stel dat het buiten de garantie periode was, en er werd coulance aangevraagd. Dan kunnen ze wel zeggen dat de kilometerstand te hoog is.
 

hemi24

Forumguru
Dealer heeft één en ander beoordeeld, en volgende week gaan ze een nieuwe koppeling monteren met waarschijnlijk een nieuw 2-massa-vliegwiel. Dit laatste gaan ze beoordelen als ze de bak los hebben van de motor...
 
E

Ex-lid 2926

Ben benieuwd. Lijkt trouwens op een koppelingsprobleem. Ik vergelijk het tenminste een beetje met mijn vorige auto, een Opel Astra (G) 1.6 benzine. Bekende kwaal bij dit type auto is ook een koppeling die bij koude motor en bak wat rukkerig en bonkend wegtrekt in de 1e versnelling. Lijkt dus wat op dezelfde verschijnselen.
 

Cordoba

Forumguru
inderdaad, 9 van de 10 keer heb ik de meeste symptomen na een koude start, maar het toerental heeft volgens mij weinig invloed... Ben benieuwd waar je aan zit te denken Cordoba..!?!

Dat de koppeling niet 100% is ben ik al een tijdje van overtuigd, aangezien er tussen volledig ingetrapt en volledig op laten komen ook een punt zit waarbij er een licht ratelend geluid optreed. Dus misschien is het wel een combinatie van drukgroep met 2-massa-vliegwiel?

Ik had niet iets concreets in gedachten, maar probeerde uit te vinden of bepaalde systemen (zoals bijv. stationair toerental/koelwatertemperatuur) invloed hebben, om op die manier verder te redeneren. Het feit dat je met koude motor meer merkt, kan te maken hebben met het verhoogde stationair toerental, waardoor de motor net ff anders oppikt dan bij bedrijfstemperatuur en normaal stationair toerental. Ik vond het vreemd dat je meer last hebt bij koude motor, maar dat zou je eventueel kunnen verklaren met het verhoogde stationair toerental.
 

hemi24

Forumguru
Auto is terug van de dealer; er is een nieuwe koppeling ingekomen en een nieuw 2-massa-vliegwiel.
Met name de laatste viel buiten de toleranties v.w.b. inwendige speling...

De auto koppelt weer een stuk beter en wegrijden gaat soepeler dan dat deze ooit heeft gedaan, wat eigenlijk al een punt van ergernis is vanaf "0"...
 
Bovenaan Onderaan