1.6 tdi of 1.4 tsi met DSG

Cees33

Forumguru
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en stel me graag kort voor.

Mijn naam is Kees en ik ben in het bezit van een octavia 2.0 tdi elegance uit 2005 die ik dus inmiddels al 12 jaar rijdt en die na 300.000 km aan vervanging toe is.

Ik heb een mooie aanbieding op een voorraadmodel (niet de FL) voor een style business DSG met leer en nog wat opties. Ik ben echter bang dat die 1.6 tdi gaat tegenvallen qua prestaties tov de 2.0 die ik nu heb. Ik maak niet zoveel km meer als vroeger (heb nu een campr voor vakanties) en dus zou een 1.4 tsi ook een optie zijn. Qua PK is die zelfs 10PK meer dan mijn huidige 2.0 TDI. Omdat ik wel altijd mijn auto's helemaal afrijd (jaar of 12 dus) hoop ik dat dit met een benzine uitvoering icm DSG niet tot teveel onderhoudskosten gaat leiden. Bij mijn huidige auto alleen een keer de turbo kapot gehad icm de ERG klep. verder altijd alleen regulier onderhoud.

kan iemand mij een advies geven?

Alvast dank daarvoor.

emilio3333

Forumguru
Hoeveel ga je per jaar rijden?
Omslagpunt voor diesel ligt relatief hoog wil het rendabel zijn.
De 1.6 TDI met DSG is zeker geen verkeerd blok maar de 1.4 TSI rijdt lekkerder vind ik.
Denk ook aan de extra afschrijving op een diesel. Diesel wordt snel minder populair en dat heeft invloed op de restwaarde.

leon-cupra

Forumguru
Als je de wagen toch oprijdt, koop dan wat je zelf leuk vindt. Uiteindelijk dien je er toch +10 jaar mee te rijden.
Testritten doen is het enige juiste advies dat we kunnen geven, beslissing ligt uiteindelijk toch bij jou.

Cees33

Forumguru
Ik rijd ongeveer nog 20.000 per jaar. Houdt een benzine dat vol gedurende 12 jaar? Of vergt dat meer onderhoud dan een diesel

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Vraag eens een proefrit met beide. Ik heb dit gedaan en heb dan zonder enige aarzeling de 1.4 tsi gekozen. Ik kwam van een Audi A6 2.0 TDI met 136pk. Ik rij nu ook veel minder, max. zo'n 15.000km/j, vandaar.
Maar het blijft een heel persoonlijke en belangrijke keuze; 12 jaar is een hele poos; kan je beter de goede keuze maken.
Zelf heb ik nog maar 40.000 km, maar ik heb toch niets verontrusetnds gelezen op dit forum (dat ik al 3 jaar volg ivm de Octavia) over oplopende onderhoudskosten met dit blok icm DSG

Bovenaan Onderaan