1.8 dsg probleem

CDK

Forumguru
lijkt de koppeling te zijn die moet veranderd worden. op 90000km?

Er zijn er die de 20.000km niet halen, dus dan valt het bij jou nog mee
Veel mensen met een DQ200 bak zoals jij laten die softwarematig aanpassen om overmatige slijtage aan de koppeling te voorkomen.
 

andrehj

Forumguru
Het kan toch vrij lang goed gaan. Ik zit nu op 100.000 km met de originele koppelingsset (maar wel met aangepaste software).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
Ik rijd nu al >100.000km met een originele DSG-7, zonder storingen, zonder gehaper, zonder software aanpassingen.
Rustig in NL, maar ook 180km/h over de Autobahn, of volop diverse steile bergpassen in de Alpen.

Dus zoals @Peter-036 al aangaf; misschien ligt het ook wel een beetje aan dat weke onderdeel tussen hoofdsteun en stuur. :pieker::D

Terwijl ik ook (oud)collega's had, die het presteerden om bij een handbak, meerdere malen de koppelingsplaten blauw-glazig te stoken. En zodoende onder de 20kkm vervangen moesten worden...
 

hemi24

Forumguru
180 km/h over de Autobahn gaat geen enkele koppeling van stuk, of het nu een DSG is of een handbak...

:pieker:
 

Captain Hook

Forumguru
180 km/h over de Autobahn gaat geen enkele koppeling van stuk, of het nu een DSG is of een handbak...
Duh...
Ik bedoel natuurlijk wel het opschakelen, tijdens accelereren, flink belast. :)
En het terugschakelen, door de DSG, tijdens forse stijgingen op hellende stukken van de Autobahn.
Zelfs meegemaakt dat 'ie terugging naar z'n 5, terwijl we 160km/h bergop gingen (op de cc)
 

hemi24

Forumguru
Ja, én?
Hij is kennelijk nog niet kapot. Dus rustig doorkachelen zou ik zeggen, de tijd zal het leren...

Precies : "Ja, én?"

Het werd gebracht alsof het een prestatie was dat de koppeling ál 100k km had uitgehouden...
In mijn optiek is een koppeling die het vóór de 1½ tot 2 ton begeeft niet acceptabel, ongeacht DSG of handbak.

Dus inderdaad lekker doorkachelen en kijken waar het schip strandt!
 

andrehj

Forumguru
Lekker doorkachelen is inderdaad de bedoeling.
Overigens vind ik het wel een redelijke prestatie dat ik 100.000 met de originele koppelingsset heb gehaald, want in 2011 en 2012 werden deze bij de 1.8 TSI met DSG bij bosjes vervangen.
Onze S2 is nu 7 jaar oud, en de planning is dat er nog een jaar of 7 bijkomen. Dan zou ik rond de 200.000 km moeten zitten.
Ik wilde dat eigenlijk wel met de originele koppelingsset en de originele zuigers halen. Hoe die ervoor staan weet ik bij de volgende oliewissel over een paar maanden. Daarover t.z.t. meer in dit topic...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tommie-boy

Actief lid
lijkt de koppeling te zijn die moet veranderd worden. op 90000km?

Je bent zeker de eerste niet die de koppeling erdoor heeft. De mechatronic is overigens een goede tweede (die begaf het bij mijn vorige auto bij 132.000 km). Iets met olie die de mechatronic aanvrat en zo uiteindelijk de elektronica om zeep helpt (als ik het goed onthouden heb).
 
Bovenaan Onderaan