1.8 tsi bokt en schokt, einde verhaal?

brepus13

Forumguru
Een bekende O2 1.8 TSI had klachten over zijn O2. Bouwjaar 2008 km stand ongeveer 250k

Hij had wat schokjes gevoeld...

Bij uitlezen stonden er een hele rits storingen in mbt nokkenas en misfires. Na een algehele reset de auto gestart. Deze klinkt als een tractor en het blok bokt behoorlijk. Meteen weer uitgezet. Bij uitlezen bleef er een storing krukassensor over.

hij had al een stuk gereden met deze klachten. Zijn eigen garage geeft nu aan dat de ketting is verschoven. De bekende ratel had hij al even bij het starten maar was redelijk snel weg.

Is dit einde verhaal of kan het toch een redelijk makkelijke ingreep zijn van de krukassensor?

zou zonde zijn want deze 1.8 tsi verbruikte geen olie!
 

hemi24

Forumguru
Als de distributieketting is verschoven, is er waarschijnlijk niets mis met de krukassensor...

:lezen:
 

Desperado

Forumguru
Nee, idd. Dan zijn de kleppen waarschijnlijk geraakt. Lijkt me aannemelijk als de auto als een tractor loopt.
 

brepus13

Forumguru
Ach ja, het is wat het is. 250k is opzich niet slecht voor een 1.8 tsi. Het was zoals gezegd een blok zonder olie verbruik. Toch eerder de ketting vervangen....
 

Tees

Donateur
Maar dan moet de ketting wel vrij flink verlopen zijn toch? Met 1 of 2 tandjes raak je toch niet meteen je kleppen of staat dat zo strak afgesteld? Tis wel zonde, 250k is een mooie stand, maar hij zou ook nog best even vooruit kunnen...
 

Danielk

Nieuw lid
hij had al een stuk gereden met deze klachten. Zijn eigen garage geeft nu aan dat de ketting is verschoven. De bekende ratel had hij al even bij het starten maar was redelijk snel weg.

Wat voor bekende ratel bedoel je? Ik ben wel benieuwd, mijn Skoda heeft sinds kort ook een wat gekke ratel bij koude start welke gedurende seconden op komt zetten en weer verdwijnt. Dit houdt aan totdat de motor in toeren zakt. Klinkt dit bekend en zouden deze problemen gerelateerd kunnen zijn? Ook lijkt de motor wat schokkerig te rijden, hoewel ik mij heb laten vertellen dat dit normaal is voor een 2.0fsi. Ik heb de auto nog niet zo lang dus ik zou niet weten of dit laatste normaal is. Motorblok verbruikt ook zo goed als geen olie.

Probleem bij mij is overigens begonnen na vervangen van motorolie. Ik heb er volgens het boekje 5w30 ingegooid.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Het blok liep ook nog gewoon en hij is er ook gewoon mee naar de garage gereden. ( en weer terug ) Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit kan als de kleppen en zuigers elkaar raken...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

brepus13

Forumguru
Wat voor bekende ratel bedoel je? Ik ben wel benieuwd, mijn Skoda heeft sinds kort ook een wat gekke ratel bij koude start welke gedurende seconden op komt zetten en weer verdwijnt. Dit houdt aan totdat de motor in toeren zakt. Klinkt dit bekend en zouden deze problemen gerelateerd kunnen zijn? Ook lijkt de motor wat schokkerig te rijden, hoewel ik mij heb laten vertellen dat dit normaal is voor een 2.0fsi. Ik heb de auto nog niet zo lang dus ik zou niet weten of dit laatste normaal is. Motorblok verbruikt ook zo goed als geen olie.

Ik doel inderdaad op de koude start ratel... het kan heel lang goed gaan om door te rijden maar het kan dus ook mis gaan!

Als de ratel niet met enkele seconden weg is zou ik maar een afspraak inplannen en een 1000€ reserveren
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Ik zou er sowieso niet mee doorrijden. Preventief vervangen. Ik heb de mijne ook direct laten vervangen toen ik het rateltje hoorde. Sindsdien niet meer gehoord.
 

Danielk

Nieuw lid
Ik doel inderdaad op de koude start ratel... het kan heel lang goed gaan om door te rijden maar het kan dus ook mis gaan!

Als de ratel niet met enkele seconden weg is zou ik maar een afspraak inplannen en een 1000€ reserveren
Ai, niet de reactie waarop ik hoopte hehe. Het zou iig als een ratel beschreven kunnen worden, maar ik weet het niet zeker. Ik zal een nieuwe post aanmaken met een audio-file. Succes met de TSI, ik houdt het in de gaten, ik ben benieuwd wat het is.
 

Cordoba

Forumguru
Het blok liep ook nog gewoon en hij is er ook gewoon mee naar de garage gereden. ( en weer terug ) Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit kan als de kleppen en zuigers elkaar raken...

Kan toch wel, ik heb het zelf gehad bij een Corsa GSi, tijdens een rit naar de stad was ik ineens veel vermogen kwijt en klonk vreemd. Ik was op 1-2 km afstand van mijn garage en er direct naar toe gereden. Na even kijken bleek dat de distributie was versprongen (achteraf tijdens het inparkeren, dus op lage toeren), en dat de kleppen krom waren, maar de motor liep nog wel. Dit was overigens een positieve uitzondering, want deze serie had al een terugroepactie op de spanrol gehad, en mijn blok was één van de hele weinige blokken die de 60k km had gehaald zonder revisie en niet helemaal in elkaar was gelopen. Auto achtergelaten bij de garage en pas 3-4 weken later weer op kunnen halen, maar geeft aan dat er soms maar weinig nodig is voor zo'n mankement.
 

brepus13

Forumguru
@Danielk

De tsi in casu is afgeschreven en zal worden verkocht aan een handelaar voor een paar stuivers.

jammer maar helaas.

@Cordoba
Blijft toch apart wel. Gelukkig was jouw auto het nog waard om te repareren. Deze Octavia is nu gewoon afgeschreven. Hij deed er ook niet moeilijk om en heeft vandaag een nieuwere Octavia aangeschaft. Hij heeft bijna een jaar door kunnen rijden met de korte ratel. You win Some, you lose Some!
 
Bovenaan Onderaan