1.8Tsi hoog benzine verbruik?

Lansa

Nieuw lid
Hoi,

ik heb sinds begin december een Octavia 3 1.8TSI met 7DSG uit 2016. 71.000km

Geweldige auto, wat een beest van een motor!
Echter schrik ik toch wel van het verbruik..

Ik krijg em niet onder de 10L/100km, dit kan toch niet normaal zijn?
De eerste week trok ik er goed mee door, dat versta ik wel dat die dan veel zuipt.
Daarna gewoon woon werk verkeer, 10km, gemiddeld 50km/u. Pedaal lichtjes intrappen tot ik aan de gewenste snelheid kom.

VCDS toonde geen foutcodes...

Is dit normaal voor een 1.8?
xT2QI5A.jpg

3xg5UIC.jpg

zigeqof.jpg

h1KS6Kl.jpg

Dank u vriendelijk :)

Canon-Eye

Forumguru
Aanvullend op post 2: ik zou er eens een dag voor uittrekken om een flink lange rit te maken, zeg 300 tot 500 km met hooguit af en toe een korte stop voor een slok koffie of een boterham. Wel redelijk stevig doorrijden maar niet overdreven blijven doorjagen en ook niet overdreven rustig rijden. Bij het begin én aan het eind van de rit aftanken en dan de liters en kilometers tegen elkaar afzetten. Dan krijg je een min of meer realistische indruk van het verbruik met een motor die wel goed warm is. Gunstig neveneffect van zo'n operatie is dat het goed is voor de motor om eens een keertje goed te moeten werken.

Terzijde: de motor is nog (lang) niet warm als de koelvloeistoftemperatuur de 90 graden bereikt. Veel belangrijker is de olietemperatuur, pas als die goed door de 80 graden Celsius heen is kun je spreken van bedrijfstemperatuur en dat is dan ook het punt waar je 'm wat harder kunt laten werken.

Highway

Forumguru
Superb 2 met een 1.8 tsi. Ik haal ongeveer 13km per liter. Motor is getuned, en ik heb weleens last van krampen in mijn rechtervoet :angel:

Superb is een grotere en zwaardere carrosserie dan de octavia, waardoor verbruik ook meer zal zijn. Mijn superb is uit 2010, ook ouder dan jou octavia door optimalisaties gedurende de tijd zal jou motor ook iets zuiniger moeten zijn.

Zoals genoemd - de 1.8tsi vind korte stukjes helemaal niets en verbruikt dan zeker meer benzine. Het duurt vrij lang alvorens de motor goed op temperatuur is (blok is behoorlijk krachtig en hoeft niet zo heel hard te werken om de auto vooruit te krijgen).

Lansa

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties, ik had bang dat ik een kat in de zak kochte.

Dit is mijn eerste benzine wagen na 10 jaar dieselwagens te rijden, waar een verbruik van 5-6L normaal is. (België)
Is toch even schrikken van zo'n hoog verbruikt en lage kilometer prestaties per tank.

Ik zal em eens meer op de snelweg zetten, sinds de corona pandemie heb ik helaas nog niet veel de kans meer gehad om lange afstanden te doen.

VAG-man

Forumguru
Na ruim 2800 liter benzine zit ik op ruim 1:15, dus er is hoop. Ook deze is getuned en weegt 1433 kg.

Ik rijd voornamelijk op de provinciale weg (80 km/p.u.).

Misschien wil je een voorstel rondje doen in meet en greet?

Screenshot_20210201-212344.png

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan