1.9 TDI + DPF op Biodiesel

Rolle

Senior Member
Hoi allemaal,

Ik heb eerst gezocht in het forum maar niet direct antwoord gevonden. Zoals jullie elders wellicht gelezen hebben heb ik afgelopen zaterdag mijn O2 combi ontvangen :rockon:

Op het tankklepje kleeft echter een stickertje "Geen Biodiesel". Met mijn vorige auto tankte ik steeds bij T***l die enkel maar Biodiesel hebben (althans diesel met een bepaald percentage 5% biodiesel gemengd)

Hebben jullie enig idee of dit mag in de tank van mijn nieuwe O2? Wat ze in de reclame vertellen klopt namelijk wel, ik reed tussen de 100 en 150 km meer met een tank gemengde diesel dan met gewone diesel.

De hoofdtechnieker in de garage zou een en ander navragen bij Skoda technische dienst maar pas na zijn vakantie...
 

Rolle

Senior Member
Mijn ouders hebben ook een O2 1.9 TDI, hebben wel geen DPF en de auto is al 3 jaar oud ondertussen. Zij tanken ook al die tijd bij T***l en hebben (nog) geen problemen gehad.
Ik weet niet of er op die 3 jaar veel veranderd is aan de motor en of de DPF er misschien last van zou hebben.

Better safe then sorry zeggen ze he. Vandaar ook de vraag hier maar eens gesteld, in afwachting van een reactie van Skoda zelf.
 

tlpeter

Actief lid
In nederland zit bij elke brandstof standaard al biobrandstof
Vorig jaar was dat 2%

Die 5% gaat echt geen kwaad kunnen
Het gaat pas problemen geven als je alleen op biobrandstof wil rijden
 

Captain Hook

Forumguru
Bij ons in België denk ik niet dat er al overal frituurolie bij zit.
Biodiesel is absoluut GEEN (al dan niet gefilterde) frituurolie.
Oude dieselmotoren, de NIET-direct ingespoten (dus geen CR of PD motoren) kunnen wel op PPO of gefilterd frituurvet lopen. Maar de moderne diesels echt niet.
 

Captain Hook

Forumguru
Op het tankklepje kleeft echter een stickertje "Geen Biodiesel". Met mijn vorige auto tankte ik steeds bij T***l die enkel maar Biodiesel hebben (althans diesel met een bepaald percentage 5% biodiesel gemengd)
5% bijmenging is heel wat anders dan 100% Biodiesel.

En die tekst staat niet voor niks op je tankklepje!
Biodiesel is wat 'agressiever' en zuurder dan gewone diesel. Een auto die geschikt is voor biodiesel heeft wat aanpassingen m.b.t. tot de leidingen en filters.
zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
Langdurig biodiesel tanken in een auto die daar niet voor geschikt is (jouw en mijn O2) gaat gegarandeerd schade veroorzaken.
En beneden de -20 graden vlokt biodiesel onherroepelijk uit.
 
Dus moderne diesels kunnen niet goed omgaan met biodiesel zonder aanpassingen?

Ik zie bij ons in de zomer bosjes Duitsers die een doos slaolie kopen bij de Lidl en de flessen zo leegkieperen in hun tank. Maar dat waren inderdaad wel allemaal oudere types auto's...
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zie bij ons in de zomer bosjes Duitsers die een doos slaolie kopen bij de Lidl en de flessen zo leegkieperen in hun tank. Maar dat waren inderdaad wel allemaal oudere types auto's...
En wat helemaal absurd is, in ons land, het is bij de wet VERBODEN!
Deze meneer weet er nog veel meer van:
http://home.hccnet.nl/m.w.j.claessens/

Want je bent verplicht om accijns te betalen over brandstoffen die je in je auto gooit. Dan krijg je natuurlijk de discussies van of slaolie een brandstof is of een voedingsmiddel. Maar volgens mij heeft nog niemand daar een proefproces over aangespannen en/of gewonnen. :407:
 
Tja... onze fijne regering die altijd geldhongerig is. Zeker als het om auto's gaat. De automobilist is een perfecte melkkoe. Maar dat is een hele andere discussie.
 

Psioneer

Actief lid
Ik weet dat mijn Landcruiser van '78 prima op sla-olie of andere plantaardige dingen kan rijden zonder verdere aanpassingen. Probleem is wel dat dat spul eigenlijk voorverwarmt moet worden omdat je de motor anders slecht of niet aan de praat krijgt. Er zijn clubleden die dit getest hebben.
Helaas is het inderdaad zo dat je er een boete voor krijgt. En niet zo'n kleintje. De enige manier om die boete omlaag te krijgen is bewijzen dat dit toevallig je eerste of tweede tank is. Ofwel dat je het niet al jaren doet (de sterke arm gaat uit van het slechte in de mens he).
Wat je kunt doen is om en om op diesel of sla-olie rijden zodat je in elk geval recente bonnetjes hebt. Hoever je daarmee komt in een rechtzaak is maar de vraag. Denk dat ze één en ander ook wel bij het tankstation zullen gaan natrekken.
Maar goed, blijft een feit dat het technisch prima mogelijk is. Ook met moderne diesels als je hier en daar wat aanpast.
 

Rolle

Senior Member
Inderdaad de iets oudere dieselwagens kunnen zonder relatief veel aanpassingen op pure biodiesel rijden.
Het is niet de bedoeling dat ik de motor van mijn spiksplinternieuwe O2 om zeep help door hem iets te eten te geven dat ie niet kan verteren. Ik persoonlijk denk ook niet dat die 5% mengeling kwaad kan maar zoals hiervoor al gezegd, better safe then sorry.
Volgens T***l voldoet hun diesel brandstof aan de europese norm voor de gewone diesel dus zoveel verschil zal er toch niet opzitten, maar je merkt inderdaad wel dat de wagen stiller draait en minder verbruikt (althans voor mijn Volvo).
 

Rolle

Senior Member
Daarstraks via de website een maitlje naar Skoda gestuurd met de vraag of het een probleem is om de diesel van t***l te tanken. Ik kreeg zeer snel volgend antwoord:

Geachte,

Het is helemaal geen probleem om te tanken bij Total. Wij tanken trouwens
met onze dienstwagens ook bij total.
Het verbod voor Biodiesel slaat enkel op het gebruik van zuivere Biodiesel.
Ik denk trouwens niet dat die momenteel in België reeds beschikbaar is.

Groetjes

Met dit positieve en snelle antwoord is voor mij de vraag opgelost en mag dit topic gesloten worden.
 
Bovenaan Onderaan