1.9 tdi Motorgerammel/problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jochus

Actief lid
Ik noem het maar gerammel, want beter kan ik het niet beschrijven.

Dit weekend er even tussenuit, verblijfje in de westhoek. Vrijdagavond in het doorrijden langs kleine wegen (ong. 70 - 90 per uur), merkte ik ongeveer halfweg een soort gerammel/gebrom (vermoedelijk van uit de motor, waar anders?).

Na even stoppen, testen enz. kwam ik er achter dat het probleem voorkomt op deze momenten:

1e versnelling: niet
2e versnelling: niet
3e versnelling: niet
4e versnelling: bij niet genoeg gasgeven en laten uitbollen (alles los)
5e versnelling: bij niet genoeg gasgeven en laten uitbollen (alles los)
neutraal: idem als bij 4e en 5e, alles los

Ik maakte me toen al zorgen, en dacht "die mag binnenkort eens binnen".

Maar gisterenavond in het terugkeren langs de autosnelweg (ong. 110 - 120 per uur), bleek ik er nog feller last van te hebben.

En weer in dezelfde versnelling, of in neutraal, wanneer ik de auto wat liet uitbollen. Het is echt een hevige, nogal lawaaiierige trilling.

En om het compleet te maken, eenmaal aangekomen aan de rotonde in de straat, rook ik iets verbrand! Ik heb de auto dan zo snel mogelijk opgereden, maarja.
a) ik heb geen kaas gegeten van motortechniek
b) het was donker en er is geen licht op de oprit

Dus verder dan de vaststelling dat er inderdaad wat stonk raakte ik niet.

Mijn eerste gedacht is: er zitten bouten los die het motorblok moeten vasthouden. Maar het zou maar raar zijn dat ik dit dan enkel merk wanneer de motor uitbolt, niet wanneer ik gas geef...

Iemand van jullie een idee?

Alvast bedankt!

Gieliovd

Forumguru
Pfff vervelend zeg! Heb je de dealer al even gebeld met dit probleem? Lijkt me het eerste dat je even doet op een doordeweekse dag.

Ik kan er geen zinnig antwoord op geven gezien het zo veel oorzaken kan hebben. Van onbalans in onderdelen tot losse onderdelen....

Die geur, kon je niet ruiken waar het vandaan kwam?

Als hij het in de eerste 3 versnellingen niet heeft maar daarna wel, ongeacht de snelheid ga ik maar even van uit (80 in de 3 of 80 in de 5 geeft in 3 geen maar in de 5 wel problemen?) dan neig ik snel naar de versnellingsbak.

Als het iets eenvoudigs zou zijn als een losse motorophanging dan zou hij het in alle versnellingen en snelheden moet hebben. Dan gaat je motor kantelen.

Even wachten tot iemand als Purk antwoord geeft, dat zijn monteurs.

Jochus

Actief lid
Dankje voor de snelle reply Gieliovd,

maar de dealer bellen is bij mij niet het eerste op m'n lijstje.

De auto komt van 'n autohandelaar (maar wel met een jaar garantie).

Dat van die verschillende snelheden trek ik vanavond nog 'ns na, als het wat minder druk is op straat.

EdK

Forumguru
Stank ?? verbrande koppelingsplaat ?? kan erg stinken namelijk ,alleen kan ik het niet rijmen met je verhaal.
Of ligt er ergens bedrading te smeulen ?? zou als bedrading in zicht is, te zien zijn ( verbrand draad )

ff speciaal aangepast !! moest het zelf 2 keer lezen !!

Jochus

Actief lid
Hoi EdK,

ik ben daarnet eens gaan kijken met de looplamp, en ik zie nergens iets verbrands.

Ik weet het, dat had ik gisteren moeten bekijken, dan kon ik én kijken en ruiken... Maar het was al laat en ik vond m'n looplamp niet zo op één twee drie.

Maargoed, ik ga samen met m'n vader na het avondeten nog 'ns 'n ritje maken en overal eens goed opletten.

Jochus

Gieliovd

Forumguru
Laat ons weten of je wat weet na de rit.

Ed man, ik moest 3 keer lezen wat je schreef!

Koppelingen, ja die stinken goed!! Pfffff

Edit: je mag de dealer ook echt wel bellen als je auto van een handelaar komt hoor.

Jochus

Actief lid
Zo, even een ritje gemaakt, van stad tot autostrade.

En ik kan toch al wat preciezer zijn:

het lijkt meer op geklop, niet echt gerammel.

En het komt wel voor in de eerste versnellingen; maar als je afbouwt. En het is ook aardig stil.

Nu, m'n vader en ik hebben allebei geen kaas gegeten van autotechniek (wel jammer als je je er in interesseert he!), en weten dus niet waar het aan ligt.

Omdat het geklop is denken we aan een soort as ofzo? Het rare is dat je 't niet hoort bij voldoende gas geven (kan ik in de toekomst gaan proberen, hoewel, ik wil niet elke dag boetes betalen)...

We merkten dan weer wel dat het meer aanwezig is als je het stuur naar rechts draait, maar dat kan evengoed gelegen hebben aan de rijsporen.

We dachten even aan een schokdemper ofzo. Ik schudde dan ook eens langs alle kanten met de auto: geen kraakje of niks.

En om nou te zeggen dat ik rij als een wegpiraat, of over vluchtheuvels scheur... neen. Sinds ik 'n ongeval gehad heb met mn vorige wagen rij ik zelfs erg voorzichtig.

Ik denk dat ik morgen misschien toch maar eens de dealer moet bellen, zoals Gieliovd stelt. Maar ik vind het zielig voor hun, als zij mij moeten helpen, uitleg verschaffen enzovoort enzoverder, als ik er toch mee naar die autohandelaar moet omwille van de garantie. (tenzij het de koppeling zou zijn -waar ik wel aan beginnen te twijfelen- want dat valt niet onder garantie).

Eventuele suggesties zijn altijd welkom hoor!

Groeten, Jochus

EdK

Forumguru
Kan ter aller tijde naar een dealer gaan voor een opinie zoadat je weet wat er loos is en met dat verhaal naar de handelaar te gaan !!
Sta je zo en zo sterker in je schoenen en weet je meteen aan de hand van de antwoorden van de handelaar of hij eerlijk is of niet !!
Wel aan dealer te kennen geven dat je voor zijn expertiece komt maar nog bij de handelaar zit vanwege de garantie !!
Indien handelaar je onjuist behandeld stap je over naar een / de dealer , kun je hem ook kenbaar maken !!
Maar ik hoop voor je dat het garantie werk wordt en zoniet dat het betaalbaar zal zijn
succes en we horen graag wat het uiteindelijk is , zodat andere hier op het forum er lering uit kunnen trekken als ze zoiets vergelijkends aan lawaai hebben !!

mvg,

EdK

Gieliovd

Forumguru
Kloppen bij bepaalde snelheden en toerentallen duidt vaak op een defecte wielkoppeling genaamd de <GRR ik kom er even niet op...>

AHA! Homokineet! Ofwel homokinetische verbinding. Zit tussen je wielen en je aandrijfassen.

In het Engels heet het een Constant Velocity Joint.
CV_Joint.jpg

Hoe heet zo'n kreng... Mijn vorige auto had er ook last van. Bepaalde snelheden hoor en voel je geklopt, en in de bochten ook.

Anders denk ik vanaf de wielen naar deze XXX, aandrijfassen en vervolgens wordt het moeilijker.

Als ik er op kom edit ik wel ff. Ik heb het al 1000 keer gezegd dat woord.

Gevonden: Homokineet, zie boven!

Jochus

Actief lid
Godskelere wat een zooitje.

Het was helemaal niks met de motor, niks met de koppeling, niks met de homokinetische verbinding. :icon_smile_dead:

M'n linkervoorwiel was aan het loskomen! Eén van de bouten lag zelfs volledig los!

Het eerste op m'n lijstje "to do" is boos bellen naar de bandenboer, want waar kan het anders misgelopen zijn...

Ja, dan is het niet moeilijk he, dat er een geklop is. Niet gek.

[ik wou editten en de titel aanpassen, maar vind niet hoe dat moet?]

Het enige wat nog 'n raadsel blijft is die verbrandde lucht, en zowel ik als m'n vriendin roken 'm, dus dat wordt nog even zoeken waar het vandaan kwam.

Grr wat idioot! Sorry dat ik jullie er mee voor zo'n vraagstuk zette :smiley29:

Desperado

Forumguru
Het enige wat nog 'n raadsel blijft is die verbrandde lucht, en zowel ik als m'n vriendin roken 'm, dus dat wordt nog even zoeken waar het vandaan kwam.
Met een loslopend wiel mogelijk de band die ergens tegenaan liep?Ik zou voor de zekerheid de band ook maar laten controleren.

Jochus

Actief lid
Bedoel je dat ie door het onregelmatig lopen zou beginnen stinken zijn?

Of bedoel je dat ik ergens opgereden ben?

Desperado

Forumguru
M'n linkervoorwiel was aan het loskomen! Eén van de bouten lag zelfs volledig los!
Dat bedoel ik.....een loskomend wiel kan scheef onder de auto zitten waardoor hij aan gaat slijten.
Ik weet niet hoe los het wiel zat, maar dit zou de stank kunnen veroorzaken.

EdK

Forumguru
Kun je meteen als je band versleten is door dat loszitten het weer verhalen op hem door er een nieuwe band op te laten zetten !!
En zou voor mij de laaste keer zijn dat ik daar kwam !!
Wil er niet aan denken wat me kan overkomen als het wiel me voorbij rijdt !!!??
Vroeger reed ik graag op een driewieler maar als ik een vierwieler heb dan rij ik ook graag op 4 wielen en niet 3 !!!!

Jochus

Actief lid
Ik heb gekeken en kon geen abnormale slijtage vaststellen. Gelukkig maar!

Wie weet had er iemand in de straat wel wat plastieks in de kachel geworpen, en rook ik dat in de auto. Ach ik zal me daar wel niet meer druk om maken, want als er iets loos is, maak je je toch snel druk om vanalles :smirk:

Ik heb ook nog eens met een kruissleutel aan alle bouten gevoeld, maar verder zit echt alles vast. Ik vermoed dus dat, toen ze de bouten aandraaiden, er eentje slecht, of scheef of whatever aangedraaid was.
Er was ook één bout die er helemaal los in lag! En de andere waren aan het loskomen (maar dat is logisch).
Velgen zonder een beschermkapje boven de bouten hebben toch zo hun voordelen hé :tongue:

Ik denk niet dat dit nu iets is om te zeggen "daar ga ik nooit meer", maar over het algemeen ben ik niet tevreden over die bandencentrale. Nochtans een Euro Tyre center.

Jaaa, weer wat bijgeleerd zeg. Niet alleen dat ik best alles zelf doe en natrek, of ten minste door iemand laat kijken, maar ook dat ik ongelooflijk veel geluk gehad heb!

cvegreen

Forumguru
Jochus man man , wat had jij voor zeg.
Ik heb het met heel veel aandacht allemaal gelezen , ik moet zeggen dat de antwoorden echt top waren . Iedereen is zoals ik het hier gewend ben heel behulpzaam. Die geur , kan zijn dat er op dat moment van ergens anders een vreemde geur kwam. Inderdaad als je iets hoort kloppen en dan ruik je iets raars leg je de link meteen aan het geklop. Lijkt mij logisch , zou ook zo redeneren. Man jij hebt veel geluk gehad dat je wiel niet plots je voorbijstak. Dat zou pas angst zijn denk ik . Was het een voorwiel die los zat ? Dat is nog gevaarlijker als het afgelopen was , want je kan niet remmen met maar 1 wiel vooraan. Gelukkig is alles goed nu . Na het lezen van iemand die zich hier onttrekt uit dit forum omdat hij niet tevreden was over zijn skoda . Dacht ik niet nog iemand en zeker jij niet , want ik voel me door onze ongevallen en ook dezelfde provincie een beetje verwant met jou.

Jochus

Actief lid
Bedankt cvegreen, ik vind je ook een toffe peer :xyxthumbs: en dat ondanks het leeftijdsverschil he. Het is wel toeval he, allebei op Skoda gekomen dankzij een ongeval.

Het was inderdaad het voorwiel. En ik heb me het doemscenario vandaag al tig maal voor de geest gehaald. Ik zag me al gaan op de A17...

En de bewuste bandenboer is trouwens Deboosere, uit Ingelmunster.

Maar ik ben echt super tevreden over mijn Skoda hoor! Prachtwagen. Oké er zijn wat mankementjes geweest, verholpen onder garantie. Maar voor de prijs dat ik 'm heb kunnen kopen, en zonder onderhoudsboekje is dat niet gek.

Het zit er dik in dat mijn volgende wagen ook Skoda wordt, maar alleszins niet van dezelfde verkoper. Misschien wel nieuw. Maar dat hangt er allemaal van af, of ik tegen dan daar een budget voor heb.. Of de modellen me nog steeds aanstaan. En anders, iets anders van VAG denk ik. Maar het goede aan VAG is, dat je in één van die merken toch wel een mooi modelletje moet vinden

*Ik twijfelde voor de aanschaf eigenlijk ook nog met een Seat Toledo voor dezelfde prijs, 20 kleppen. Ook in het wit, maar wel benzine en minder km.
Maar die had een ongeval gehad [ik vind trouwens als je dit ziet, en de schade kan inschatten, opwegen tegen de prijs, en weet of die auto nog veilig is om te rijden, je dan best een schadewagen kan kopen], dus dan moest ik nog wachten tot er nieuwe airbags inzaten enzo, dat duurde me wat te lang.

Gieliovd

Forumguru
Gelukkig ben je eruit en is alles goed gegaan.

Dit had vervelend kunnen aflopen, maar gelukkig niet.

Zat ik er toch niet ver naast!

Goeie rit verder, ff opletten blijven met die geur.

cvegreen

Forumguru
Ik kan dat goed geloven dat je al enkele malen het scenario die mogelijks kon gebeuren een aantal keer de revue hebt zien passeren , al weet je nooit zeker of het wel zo zou gelopen hebben of niet . Gelukkig voor u niet he.
Banden Deboosere , weet die zijn maar ga er niet . Ik ga naar Casier in Izegem, een kleine bandencentrale die ook wagens tuned . Toffe gast , goudeerlijk en correcte prijzen. http://www.casier-tuning.be/ .
Het is inderdaad eigenlijk een beetje toeval dat we allebei voor een skoda gegaan zijn na een ongeval. Ik heb de foto's van je nissan gezien , en eerlijk gezegd verwonderd het mij dat jou nissan zijn chassis geplooid was . Ik heb nog nooit zo'n leuke wagen gehad als mijn F1 .

Jochus

Actief lid
Ach, moest ik kunnen tonen hoe de gevel van dat huis er uit zag begreep je het wel. Ik had al eens verteld hoe het allemaal gebeurde he?

Gieliovd, ik blijf inderdaad opletten of ik die geur nog eens ruik, je weet maar nooit. En je zat inderdaad goed in de buurt!

*Tijdens het kijken of er abnormale slijtage aan de band was zag ik eens waarom precies 2054017 de maximum bandenmaat is! Man, is dat dicht als je het wiel draait :tongue:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan