1.9TDI 105pk in octavia II schokt

JanM

Nieuw lid
Ik rij dus met een 1.9TDI en die verbruikt wel wat: 6.0l/100km gemiddeld.
Maar ik heb nog een ander probleem: tussen de 2000 en 2500tr/min gebeurd het dat de motor schokt. en dat is bij rustig optrekken, bij vol optrekken heeft ie dit niet.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
En ie verbruikt een 0.5l olie op 10.000km :)
Verder is het een geweldige wagen

Gegroet Jan

ad5000

Actief lid
Graag het "schokken" nader definieren als het gaat.
Ik heb met een Renault Laguna 1.9 dCi een defecte (lees lekke) intercooler gehad (verder overigens nooit iets om de criticie de mond te snoeren) en toen hield de motor in van zo'n 2000 tot 2800 toeren/min. Tegelijk schoot de verbruiksmeter in de stress en rookte de auto als een zware vrachtwagen die tegen een helling op ging...

Als je lekker vlot doortrok merkte je zogezegt helemaal niets van dat probleem. De dealer kan dit gemakkelijk controleren door het luchtinlaat traject af te persen.

Timothee

Actief lid
Hallo Jan,

Het probleem dat je schetst is bekend en reeds vaker besproken op dit forum.
Ik heb er zelf ook last van gehad tot men onlangs een motormanagement update heeft geïnstalleerd. Sindsdien houdt hij nooit meer in.

Ik denk dat je dus het beste naar je dealer kunt gaan met het verzoek het motormanagement te updaten. Dan ben je van het probleem verlost en schokt hij niet meer bij het rustig uitaccelereren van bijv. een rotonde.

Jan:

Heb je een automaat of niet??
Als je een automaat hebt kan hij wel eens schokken als je wild hebt gereden en daarna ineens rustig gaat rijden.
Dan staat zijn "modus" nog op racen en dan kan hij wel eens gaan schokken.
Met een handbak weet ik het niet.

JanM

Nieuw lid
Aan iedereen van harte dank voor het meedenken.
Als de wagen schokt dan rookt ze niet.
Je kan het zien alsof ie zonder brandstof zou vallen.
Zal binnenkort eens naar de dealer gaan.De wagen is nu nog in garantie. Maar moet wel de tijd vinden. Komt hopelijk dan in orde.
En het is een handbak

groeten jan

Timothee

Actief lid
Het heeft echt met het motormanagement te maken...is een bekend euvel waarvon PON ook op de hoogte is. Het is en blijft vreemd aangezien de 1.9TDI al een super oud blok is!

Bij mij hield hij met name in bij rustig uitaccelereren van een rotonde of bocht en bij filerijden...heel hinderlijk. Als je vol gas gaf ging ie goed. Na de update nooit meer problemen mee gehad.

JanM

Nieuw lid
De skoda is onderstussen binnengeweest en heeft een update gehad. Wat een koppel heeft ie erbij. Rijdt een stuk relaxer. :)
Heb momenteel de EGR afgekoppeld maar nu brand het lampje van de motormanagement. :(
Moet nog eens uitzoeken hoe ik dat ga oplossen.
En iedereen bedankt voor de tips!

Gegroet Jan

Herbie

Lid
Van wanneer is jouw auto?

Mijn pa zijn Octavia (van november 2006) is namelijk pas binnen geweest voor zijn eerste groot onderhoud en ik had mijn vader gezegd eens te vragen naar de update van het motormanagement. Volgens de garagist was dit echter niet nodig, omdat deze dit al gehad zou hebben van de fabriek uit.

Klopt dit of is dit een smoesje?

Timothee

Actief lid
Dat kan ja...die van je vader (nov. 06) is modeljaar 2007 en een collega met een O2 1.9TDI uit dezelfde maand had er ook geen probleem mee.

Dus tenzij de auto van je vader ook schokt heeft hij geen update nodig.

Overigens was er na de update bij mij geen merkbare koppelstijging zoals Jan vermeld :( Hij reed alleen ineens soepel i.p.v. stoterig bij lage toeren.

Timothee

Actief lid
Gewoon vol gas rijden, dan merk je er niks van ;)

Dat klopt, maar dat doe je niet als je je ouders of opa/oma in je auto hebt zitten. Op die momenten erger je je aan het inhouden/schokken.

Ik begreep overigens van de week van die collega van me met de O2 van modeljaar 2007 dat hij tóch ook dit probleem heeft (ik zei eerder van niet)...dus het kan wel bij een O2 van november 2006.

jorg

Nieuw lid
Helaas heeft ook mijn octavia II (TDI 105 pk) het zelfde probleem – stotterend accelereren tussen 2000 en 2500 touren. Het is vooral storend tijdens het inhalen op de autosnelweg vanaf een snelheid van 90 – 120 km/h.

Een softwareupdate heeft niet geholpen. Deze week werd een nieuw tweemassavliegwiel monteert – het stotterend accelereren is nog steeds aanwezig!

Volgende week gaat de wagen naar de invoerder – ben benieuwd als ze het probleem kunnen oplossen.

Tijdens de periode dat mijn wagen bij de dealer voor herstelling van het tweemassavliegwiel was, kreeg ik een vervangwagen met het zelfde type motor – die reed zoals het moet!

Bovenaan Onderaan