1.9Tdi Motorvermogen valt weg

hallo,

Sinds langere tijd heb ik eens voor bij koude of warme motor dat het vermogen soms wegvalt, motor gaat in noodloop, cruisecontrol valt weg en geen vermogen.
Na uitlezen met een goedkope obd stekker krijg ik "turbo overboost pressure", herstarten van de motor of resetten van de fout lost het probleem op.

Dit probleem komt wel eens vaker voor als ik invoeg op een autosnelweg en dat ik eens van 50 naar 120 kan doortrekken (op een rustig tempo) bij een nog niet volledig opgewarmde motor, of gewoon sporadisch op autosnelweg met warme motor ineens vermogen weg..

Het is een 1.9Tdi, bwj 2009 met +-230 000km, type motor BXL (dacht ik).
Motor is gechipt van 105 naar 137pk sinds een goede 8 jaar, heb hem zelf al 9 jaar in bezit zonder problemen.

iemand een idee welke sensor of dergelijke hier moelijk kan doen?
 

Yeti2015

Forumguru
Dat zou de schoepen verstelling van de turbo kunnen zijn,
Ik heb dit bij mijn 1,9 TDI passat gehad.
We hebben toen de as in de turbo weer gangbaar gemaakt.
 

Tees

Donateur
Volgens Gerrit Speek (even aangenomen dat de foutcode P0234 is, zo klinkt die wel) is het bij een variabele schoepen turbo vrijwel altijd de verstelling daarvan, en nooit de slangen.
De N75 klep magneetventiel voor laaddrukbegrenzing) kan eventueel ook nog een probleem zijn, maar ik gok op de turbo zelf.

Voordat je de turbo laat/gaat vervangen, Gerrit Speek geeft aan dat inspuiten van die verstelling kan helpen (waarmee vermeldt ie helaas niet!). Hier een linkje van hoe zo'n turbo er van binnen uitziet:
 
De vraag is, hoelang kan ik hiermee mee verder rijden, het probleem is al een jaar hetzelfde, gebeurt soms...

Wil in de zomer eens een 800km afleggen, kan ik het vertrouwen of zou de turbo het echt kunnen begeven?
 

tim_j

Forumguru
Ik zou zeggen begin met de basis.
Motorkap open
Slangetjes controleren
Algehele staat rond turbo controleren
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Okki

Donateur
Motorkap weer dichtdoen.
Auto te koop zetten of inruilen.
800 km rijden met je nieuwe aanwinst.
 

Tees

Donateur
Je kan er zolang mee verder rijden tot de turbo het echt begeeft, en dan zit je ergens in the middle of nowhere in Frankrijk waar geen garage te vinden is.
Verkopen terwijl je weet dat er een probleem (latent) aanwezig is, is voor mij trouwens wel een beetje een :nono:. Tenzij je t netjes vermeldt natuurlijk
 
Gewoon herstellen is prima oplossing, koop uiteindelijk maar eens een andere wagen met dezelfde luxe, heb je niet voor 1000euro, de rest van de wagen is een goede staat, onderhoud is altijd prima bijgehouden.

Ik heb nu alleen enkele kosten door normale slijtage doordat het massa vliegwiel en koppeling eraan komen en de turbo ook een issue heeft, maar niet alles hoeft ineens gedaan worden.
 

Tees

Donateur
Goede kans dat het meevalt en er geen nieuwe turbo in hoeft. Een goede garage zou eerst gaan uitzoeken wat we hierboven aandroegen, een matige vervangt m meteen.
Vliegwiel en koppeling zijn inderdaad ook geen goedkope reparaties, maar met deze leeftijd en km-stand is t ook niet gek dat er wel eens wat gaat haperen of vervangen moet worden.
 
Bovenaan Onderaan