1 liter motorolie op 1000 km

Nico Nico

Nieuw lid
Goedenavond,

Een maand geleden kocht ik een Skoda Octavia 3 1.2 TSI uit 2014 van een autohandelaar met inruil van mijn VW mk 6 GTI. Kort daarop heb ik me aangesloten bij dit forum. Ik had gehoopt dat ik me niet snel had hoeven melden met problemen.

Ik heb nu zo’n 1000 km gereden.Ongeveer 2 weken geleden peilde ik de motorolie en zag dat het niveau gezakt was naar het minimum. Ik heb toen een liter castrol olie bijgevuld. Op de peilstok zag je dat het olieniveau naar het maximum was gestegen. Vandaag peilde opnieuw de olie en zag dat het olieniveau weer naar het minimum was gezakt. Google zegt dat een hoog olieverbruik normaal is bij de TSI motoren. De VW mk 6 GTI een 2.0 TSI motor en verbruikte hetzelfde. Iets zegt me dat dit niet kan kloppen. Ik heb contact opgenomen met de verkoper van de Octavia en hij zegt dat hij het niet weet. De garage waar ik altijd reparaties laat uitvoeren zegt dat de zuigerveren verbrand zijn en dat er daardoor meer olieverbruik is. Reparatiekosten: tussen de 750 en 1000,-. Graag hoor ik jullie mening.

mvg Nico
 

JeSko

Forumguru
1liter op 1000 km is alvast niet normaal en komt vaak door de Zuigerveren bij de TSi, zeker bij de vroegere modellen (2013-2014).

Terugrijden naar de verkoper, die moet dit oplossen lijkt me, je hebt wettelijke garantie. Hij verkoopt, al dan niet bewust, een mankerend product aan je, dus moet hij het weer optimaal laten werken.

http://www.autoweijenberg.nl/werkpl...di-vw-seat-en-skoda-1-2-en-1-4-t-f-si-motoren
 
Laatst bewerkt:

ESL

Actief lid
Is het een bedrijf waar je hebt gekocht en staat dat KVK nr ook op je factuur? Heb je garantie? Zo ja; dan is het makkelijk. direct terugbrengen en laten herstellen. Dit had je niet kunnen weten en de verkoper wordt geacht het te weten; daar is hij deskundige voor.

Indien geen garantie; blijf altijd aardig maar duidelijk; ook als de verkoper het niet wist is hij wel degelijk gehouden aan herstel. Dat noemen we een non-conformiteit; je hebt iets gekocht wat niet is wat je ervan mocht verwachten.

Je moet de verkoper altijd in de gelegenheid stellen om het te herstellen of de koop ongedaan te maken. Je mag dus niet direct bij een derde partij laten herstellen en de kosten terug vragen.

Succes ermee.
 

Nico Nico

Nieuw lid
Bedankt voor de berichten. Daar was ik al bang voor. De auto heeft 164 dzd km gereden. Ik heb nogmaals contact opgenomen met de verkoper. Ik wacht op een reactie. Sowieso blijf ik altijd fatsoenlijk.
 

Tees

Donateur
Normaal is dit niet. Helaas komt het wel voor, en heeft die met de zuigerveren te maken, die zijn in bepaalde motortypes niet al te best.

Lijkt me idd een geval van terug naar de verkoper (mits bedrijf), dit valt onder non-conformiteit. Maar gelijk hebben is 1 en gelijk krijgen is wel 2. Ik hoop dat de verkoper een beetje meewerkt, en als t een BOVAG-garage is helpt wellicht ook.

Edit: ze moeten wel héél verkeerde olie erin gekieperd hebben wil je 1:1000 veranderen in 1:5000 (oid). En bovendien is het niet jouw zaak nu oplossingen te zoeken, dan heb je juist het risico dat de verkoper zegt 'ja, nu heb je er al zelf aan lopen rommelen'.
 

hemi24

Forumguru
Heeft verversen van olie dan invloed op het verbruik?

weet je wat er momenteel in zit..? Weet je überhaupt wanneer de auto voor het laatst onderhoud heeft gehad en waar?

Als wat je erbij gooit niet matcht met wat erin zit heb je kans dat je het bijgevulde in een mum van tijd ‘verbruikt’…
 

Tees

Donateur
Nou, dat is wel wat kort door de bocht hoor! TS heeft zo te horen netjes Castrol 5W-30 LL erin gegooid. Tenzij de vorige eigenaar danwel verkoper olijfolie erin gegooid heeft, dan heeft dat niet het effect dat er spontaan een liter olie verdwijnt... olie reageert niet zomaar met andere olie tot een gasvormig product.
 

JeSko

Forumguru
Zelf niets aan doen, gewoon met teruggaan anders loop je inderdaad risico dat de verkoper gaat zeggen; sorry, je bent er aan bezig geweest, weg medewerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Nico Nico

Nieuw lid
De auto is door de dealer onderhouden geweest. Uiteraard heb ik het een en ander uitgevraagd. Dat was allemaal in orde. Er was een terugroepactie geweest. Er zou een cilinderkop zijn vervangen. Dat viel toen nog onder de garantie. O.a heb ik gevraagd of de distributieriem was vervangen en of er nog bijzonderheden waren over de auto. De dealer had me gerustgesteld en de auto zou in orde zijn.

Ik ga zeker terug naar de verkoper ookal heb ik daar eerlijk gezegd wel wat moeite mee. Het gaat om een oude vage bekende. Ongeveer 2 uur geleden heb ik hem een smsbericht gestuurd om het bij hem onder de aandacht te brengen. Ik ben benieuwd naar wat hij te zeggen heeft en of er bereidheid is om met mij naar een oplossing te zoeken. Het is verder een goede auto. Ik ben er tevreden mee. Op, behalve dit olieverbruik, één (ander) puntje na. Bij ongeveer 2000 toeren in de 4-6 versnelling hoor je een licht storend schurend geluidje. Ik heb dit op de koop toegenomen en ben daar niet over gaan klagen. Volgens mijn garagist gaat het om een licht versleten versnellingsbak die nog jaren mee kan gaan. Hij heeft wel de versnellingsbakolie voor me ververst. 1,5 liter bijgevuld, maar nagenoeg geen effect gehad. Hij zegt wel dat ik er goed aan heb gedaan. De versnellingsbakolie was er aan toe om ververst te worden. Ook dit punt zal ik bij de verkoper aankaarten. Ik vind het echt superspannend, omdat ik nare dingen hoor/lees over niets toegevende verkopers van auto’s die mankementen vertonen.

ik neem jullie advies graag ter harte.

voor nu nog een fijne avond allemaal
 
Bovenaan Onderaan