12 V Stekker Krijgt heel warm

kevinoo

Nieuw lid
Hallo iedereen...

Ik en mijn vriendin reden onlangs naar zee en bij aankomst voelde ik dat de stekker van mijn koelbox gloeiend heet was. Had deze ingestoken achter aan de maxi dot.

Dit vond ik wel vreemd. Mijn vorige wagen ( audi A4 avant ) had in het koffer een stekker zitten en deze liet ik insteken de hele rit naar Spanje ( 22 uur rijden ) deze had toen zelfs nog niet zo warm.

Zou ik misschien beter de stekker nu binnenkort op weg naar Spanje achter in het koffer insteken ? zijn deze stekkers daar beter voor ? heb wel 1 probleem dan .. de stekker van de koelbox is niet lang genoeg, wil deze namelijk gewoon achter men zetel zetten voor onderweg lekker wat fris te kunnen drinken :-) .... zou dit eventueel gaan met een verlengkabel ?


Groeten Kevin.
 

Bakkertje

Forumguru
Een koelbox is vaak zo'n 75W en op 12V trekt ie dan zo'n 6,25A. Dat kan inderdaad best wel eens warm worden. Of je hem dan voor of achterin plaatst zou niet uit moeten maken.
 

Chatslet

Forumguru
Gloeiend heet lijkt me wat anders dan goed warm. Misschien toch eens handig om die stekker eens na te kijken. Misschien dat de draden half uit de contactjes getrokken zijn waardoor er een te dun stuk draad over blijft. Dan wordt het inderdaad warm en kan er zelfs brand ontstaan.
 

deusjevo

Forumguru
Mijn elactrische koelbox van Electrolux draaide ook jaren lang probleemloos op 12V.
Twee jaar geleden heb ik 2 x achter elkaar een gesmolten stekker gehad, gelukkig kom je daar snel achter door een verbrande plastic lucht maar je zal maar in een restaurantje onderweg zitten te pauzeren...
Sinds die tijd gebruik de box alleen nog maar op 230 V op de camping.
In de auto gebruik ik hem nog gewoon als koelbox en dat gaat best goed.
 

RayDelft

Forumguru
Ik zet mijn koelbox bewust achterin, zodat ik gedwongen wordt regelmatig te stoppen om iets te eten en te dinken.
 
Zoals @Chatslet al zij mischien moet je eens de contacten na kijken in de stekker zelf.

Een elektrische koelbox verbruikt best wel wat AH als dit over een goed gesoldeerd draad loopt moet dat gene probleem vormen. Helaas kan het zijn dat door het trekken aan de kabel de soldeer verbinding minder is geworden waardoor deze niet meer een goed contact maakt, omdat er dan op de plaats van het slechte contact veel stroom loopt kan dit warm worden.

Ik raad je aan om voor de zekerheid de kabels opnieuw te solderen en dan nog eens te bekijken of het weer warm word.

Het moet niet uit maken in welke 12Volt stekker je je koelbox aansluit overal zal dezelfde hoeveelheid stroom lopen. Mocht er te veel AH getrokken worden dan zal je zekering van je 12Volt stekker doorbranden.
 

MarcoO2

Forumguru
Ah, ok! Je maxidott is het schermpje op je dashboard tussen de tellers, dus ik had geen flauw benul wat je bedoelde. Niet ieder display is een maxidott... ;)
 

MacManiac78

Forumguru
Koelboxen kennen vaak een lang snoer. Als dit snoer niet geheel wordt uitgerolt kan het snoer door de vele wikkelingen gaan werken als een spoel. Hierdoor kan de stekker het ook wat warmer krijgen dan normaal.
 

Bakkertje

Forumguru
Off-topic: Nou, ik denk dat je met eventuele spoelwerking bij 75W niet echt rekening hoeft te houden hoor. Ik vraag me uberhaupt af of er bij gelijkspanning spoelwerking optreedt, volgens mij is dat iets voor wisselspanning..?

Voor de contactwarmte zou ik eerder kijken naar het contact dat de stekker zelf maakt met 12V aansluiting in de auto. Maar ik zou me er niet zo gek druk over maken.
 

MacManiac78

Forumguru
Off-Topic2: Draai een stukje koperdraad op, hang er een 12V LEDje aan. Plug deze combinatie in je 12V aanstekerplug en wacht even. Koperdraad wordt heet, gaat roken, smelt en zorgt voor kortsluiting.
 
Bovenaan Onderaan