12 volt aansluiting achterin maken

Octavia32

Forumguru
Ik wil graag ook nog een extra 12v aansluiting maken achterin want die is er niet.Ik wil namelijk een omvormer plaatsen heb daarvoor een omvormer van 300w met een piek belasting van 600w echter met deze piek belasting heb je dus een aardig dikke voedingskabel nodig want met de fabrieks snoertjes van misschien 0,5mm² gaat dit niet lukken.
Dus ik heb een 10mm² kabel gekocht met een 40A glaszekering maar ik moet nog een manier zien te vinden om deze vanaf de accu of zekeringkast binnen naar achter te brengen

Heeft er iemand een tip mijn voorkeur gaat uit vanaf de zekering kast onder de motorkap naar binnen en via de interieur dorpel(waar ook de trekhaak bekabeling doorloopt) naar de kofferruimte
 

Bakkertje

Forumguru
Waarom zo'n dikke kabel?? Het snoertje dat aan zo'n omvormer zit is ook echt geen 10 mm2. Ik denk dat je een rekenfout hebt gemaakt door die 300w te nemen bij 12V (wat 25A stroom oplevert) , maar het is 300w bij 230V (wat 1,3A oplevert). Die 300w bij 230V is aan de secundaire kant. De omvormer zelf heeft ook nog een verlies (of hij moet 100% rendement hebben..). Laten we even uitgaan van een rendement van 90% (en even vergeten dat we van wisselspanning naar gelijkspanning gaan rekenen), dan trekt een 300w omvormer zo'n 1,5A daar heb je geen 10mm2 voor nodig en een zekering van 40A zal ook alleen bij kortsluiting iets doen..

Een vuistregel (er zullen er vast meer zijn) voor gelijkspanning is zo'n 3 a 4A per mm2, dus 2x 1 mm2 zou voldoende moeten zijn (zelfs die 2x 0,5 mm2 zou al voldoen). Bij je zekeringkast kun je een gewone steek zekeringhouder erbij maken, draden via de dorpel naar achteren en dan ben je volgens mij redelijk snel klaar.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Bakkertje: ik ben het met je eens dat 10mm2 wel wat extreem(maar helemaal afhankelijk van het rendement van de omvormer) is maar volgens mij maak jij de rekenfout.
Als een omvormer 300W is, en dat zou het uitgangsvermogen zijn, dan moet je er minimaal(bij een ideale omvormer) ook 300 W in stoppen. ’T Zou mooi zijn als je er maar 100W in stopt en er 300 W uit zou komen, dat is een rendement van 300% (!)
 

Baz

Nieuw lid
Hallo Bakkertje.
Je maakt een denkfout met je berekening.
300Watt is 300Watt zowel primair als secundair.
De stroom die primair gaat lopen is 300Watt/12Volt = 25 Ampère
Een zekering van 30 Ampère zal volstaan en een kabel doorsnede van 6 mm2 moet wel voldoende zijn.(kabel doorsnede is inschatting van mij, zijn kabelberekingprogramma’s voor welke na invullen van diverse gegevens exact uitrekenen wat de doorsnede moet zijn)
De stroom die secundair gaat lopen is 300Watt/230Volt = (zoals Bakkerte al schrijft) 1,3 Ampère.
Wat nog wel in ogenschouw genomen dient worden is of de 300Watt opgenomen of afgegeven vermogen is. Mocht dit afgegeven vermogen zijn dan hebben we met het rendement te maken en deze zal rond de 95% liggen. De primaire stroom zal hierdoor kunnen stijgen naar 30Ampere/0,95rendement = 31,5 Ampère tijden vollast.
Gr Bas
 

Octavia32

Forumguru
Nou hier volgt een reken voorbeeld voor het berekenen van de dikte van de kabel en daaruit blijkt wel dat als ik mijn gegevens gebruik dat 10mm² zeker nodig is.Verder waarom denken jullie dat er in de super sounds systems in auto's van die dikke kabels naar de versterker gaan....

Afstand kabel = ca 4 meter
Het piek vermogen van de omvormer = 600W
De Weaco Koelkast C40 = wel 65 W maar heeft een hele hoge aanloop spanning, verder gaat er nog een laptop op dit alles voor onderweg naar Frankrijk

Formule 1: O = 0,7 x L x I


Hierin is:
- O: de kabel(ader)doorsnede in mm²

- L: de lengte van de kabel in meters

- I: de stroomsterkte in Ampère

- U: de boordspanning in Volt

In de formule is al rekening gehouden met het feit dat de stroom heen en terug moet. De lengte hoeft u dus niet dubbel te nemen.

Een voorbeeld:

U heeft een omvormer van 600W en u wilt deze plaatsen op een afstand van drie meter van de accu(‘s). De boordspanning is 12V.

U gaat uit van de maximaal mogelijke belasting (in dit geval 600W) en rekent daarvoor eerst de bijbehorende stroomsterkte uit. De formule hiervoor luidt:

Formule 2: I = P : U

Hierin is I: de stroomsterkte in Ampères (A), P: het vermogen in Watt (W) en U: de boordspanning in Volt (V).

In woorden: de stroomsterkte is gelijk aan het vermogen gedeeld door de spanning. In dit geval levert de som dus een (maximale) stroomsterkte op van 600 ÷ 12 ≈ 50 Ampère.

De gevonden waarde vult u nu samen met de andere gegevens in de bovenstaande formule. Dit levert dan:

O = 0,7 x 4 x 50/12



Voor O vinden we nu dus een waarde van 11,66, afgerond 12mm². Dit wordt dus de minimale doorsnede van de gelijkstroomkabels van uw omvormer naar de accu(‘s).
 
Bij dit soort verbruikers zou ik ook even zeker stellen dat, desnoods via een relais, de omvormer via het contact of nog beter slechts bij draaiende motor spanning krijgt, bij dit soort verbruikersstromen trek je je accu in no-time leeg als je motor uit staat !!!

Gr,

Tom Boere
 

Bakkertje

Forumguru
Even alle berekeningen nagelaten, in de ketting van accu tot omvormer zit dan een 10mm2 kabel, een zekeringhouder met 40A glaszekering, 12V autoaansluiting, de 12V plug en een snoertje van plug naar de omvormer. Mij hebben ze geleerd dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Ik gok (wat ik eerder al schreef) dat er geen 10mm2 snoer aan de omvormer zit. Laat staan dat het puntje van een 12V plug een oppervlak heeft van 10mm2 Daarmee heeft een zware voedingskabel ook weinig zin. Er wordt een vergelijk getrokken met zware versterkers waarvoor dikke kabels getrokken worden, deze apparaten hebben dan ook aansluit terminals die bedoeld zijn om dikke kabels aan te sluiten..

De kabels zou ik inderdaad naast de bekabeling voor de trekhaak leggen. Voor de koppeling aan de accu zou ik hem rechtstreeks op de accu aansluiten en daar direct de zekering tussen plaatsen. Die stroom hoeveelheden zou ik niet over het bestaande boordnet halen.
 

Octavia32

Forumguru
Dat klopt wel wat je zegt maar om brandgevaar te voorkomen wil ik toch maximaal gaan.Verder vertelde de dealer mij gisteren dat het ook zeker nodig is om zo'n kabel te gebruiken en niet bijv de 12 v voorin te gebruiken voor wat ik van plan ben.

Maar nu is nog steeds mijn vraag hoe kom ik vanaf de accu motorruimte naar binnen want ik kan niks vinden.
 

Zwolly

Actief lid
euh, misschien is het vloeken in de kerk , maar als je die verdeeladapters nu eens ziet? je hebt ze zelf met vier aftakkingen voor totaal max 8A. Dat snoertje wat eraan zit is echt niet zo dik.....:confused::ahum:
 

Bart_G

Lid
warmteontwikkeling/energieverlies wordt in de natuurkunde gegeven door Q = I^2 * R
Als je kabel maar goed genoeg is (en R dus nadert naar 0) is de warmteontwikkeling ook niet groot. Hoe beter het materiaal van de kabel, hoe dunner de kabel dus mag zijn. Over deze lengte is de weerstand sowieso erg laag en zou je het in principe met een niet extreem dikke kabel wel aan moeten kunnen. Ik heb net met de multimeter even een stuk oude luidsprekerkabel (0,75mm2) doorgemeten en die heeft over een lengte van 10 meter een weerstand van ca. 1,1 Ohm. Als je uitgaat van het piekvermogen van de omvormer (600W) dan levert dat in de 12V lijn een piekstroom van 50A. Dus over dat oude kabeltje levert dat een piekvermogen van Q = 50 * 50 * 1,1 = 2750 W
Dat is hetzelfde als een flinke straalkachel, dus dan is die kabel snel weg :1439:
Uitgaande van puur koper haal je met een kabeldoorsnede van 8,5mm2 een weerstand van 0,02Ohm over 10 meter en heb je in de kabel dus een vermogen van 5W. Dit is volgens mij vrij acceptabel. dit is bovendien uitgaande van de piekstroom, dus zit je redelijk aan de veilige kant. Ik denk dat het goed bevestigen van de kabel heel belangrijk is. Als je op zo'n bevestigingspunt een hogere weerstand hebt, kan dat een hittebron worden. soldeer of klem je dat echt goed vast, dan hoeft dat ook geen probleem te zijn.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Zwolly: Dat zijn speciale draden met speciale isolatie.
Whahaa dat heeft Bart_G hierboven dus al lang en breed uitgelegd...sorry...had deze post nog niet gelezen...stond op volgende blz.
 

Zwolly

Actief lid
@Zwolly: Dat zijn speciale draden met speciale isolatie.
Whahaa dat heeft Bart_G hierboven dus al lang en breed uitgelegd...sorry...had deze post nog niet gelezen...stond op volgende blz.
net even gekeken bij een onderdelenshop, maar daar zijn de verdelers (4-voudig) nog geen 12Euro... voor dat bedrag kunnen het toch geen speciale draden en isolatie zijn...of het wordt gemaakt door chineze kinderhandjes
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Zwolly: Ja zoals Bart_G al zei, als de weerstand maar laag genoeg is.
Misschien ook door massaproductie de prijs laag te kunnen houden.
'T is ook allemaal geen high tech...
 
Bovenaan Onderaan