12 Volt aansluiting in bakje onder middenarmconsole?

RogerS

Forumguru
Ik wil graag in het bakje onder de middenarmconsole een 12 volt aansluiting maken zodat ik daar een telefoonlader met USB kabel in kan plaatsen.

Nu heb ik de volgende vragen:
  1. Hoe kan ik het beste de middenarmconsole kan demonteren zodat ik de 12 volt aansluiting voor de achterpassagiers kan aftakken voor een extra 12 volt aansluiting?
  2. De 12 volt aansluiting voor de achterpassagiers, hoe wordt deze geschakeld?

andrehj

Forumguru
Demonteren weet ik niet. Maar het is zeer de vraag of dat stopcontact bij de achterpassagiers wel geschakeld wordt. De andere twee (in het dashboard en in de kofferbak) hangen namelijk aan de constante 12V. Je kunt die echter makkelijk testen door er gewoon iets in te pluggen en zien of het aan blijft als je je contact af zet.

redyak

Lid
Ik zou dan de zijkant uit het midden console trekken en de voorstel sigaretten aansteker aftappen en naar achteren brengen.
Het demoteren van mijn zijkant in de Hatch SuperB was 2 klikken. En dan de rest met de trekveer. Als je een zelfklikkende 12V aansluiting kan vinden. Kan je alls buiten het console in elkaar zetten en dan in een keer erin. Kan je de middenconsole zelf laten zitten. Het gedeete achter de stoel kan je met je handen van onder in. Eigenlijk de zelfde methode als voor mijn Aux-In aansluiting uit mijn topic.
Als je trouwens telefoons e.d. wil opladen dan stel ik dit voor;). Gebruik ik al jaren. Komen uit china (de bekende sites) voor minder dan in NL met verzendkosten , duur alleen langer. Let wel op dat je de 2A versie pakt.
Hoef je alleen maar tegen je kinderen te zeggen dat ze kabeltje en telefoon meenemen. Dit in de auto en thuis een 230v stekker met USB

griffin-powerjolt-dual-usb-universal-micro-auto-car-charger-htc-x-junelaw--one-1205-25-junelaw@1.jpg

RogerS

Forumguru
@Redyak: bedankt voor de tip om van de 12v aansluiting in de "asbak" voorin af te takken. Is waarschijnlijk veel handiger.

Ik ben al vaste klant bij die bekende sites. Op dit moment heb ik de volgende USB chargers besteld:
http://dx.com/p/dual-usb-car-cigarette-powered-charger-black-12-24v-72998 (deze kan zelfs 3 ampere bij 5 volt leveren..). De bedoeling is dat ik deze zal inbouwen in het bakje van de middenconsole.

Ook heb ik deze nog besteld:
http://dx.com/p/mini-usb-2-0-car-ci...-digital-devices-translucent-white-12v-144993 Indien de 12 volt aansluiting voor de achtpassagiers na verloop van tijd wordt uitgeschakeld door de boordcomputer dan wil ik deze permanent hierin plaatsen.

Dus de grote vraag is of de 12 volt "cigarette" pluggen in de auto ook na verloop van tijd automatisch worden uitgeschakeld door de boordcomputer of dat je hiermee je accu kunt leegtrekken...

redyak

Lid
Ik heb de pluggen er altijd inzitten. Als er geen stroom wordt gevraagd door de apparaten dan doen ze het toch niet, die pluggen zijn alleen maar een verlengstuk van de 12V aansluiting.
En aftakken moet een eitje zijn .
zijpaneel.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Dus de grote vraag is of de 12 volt "cigarette" pluggen in de auto ook na verloop van tijd automatisch worden uitgeschakeld door de boordcomputer of dat je hiermee je accu kunt leegtrekken...
Als je dit wilt controleren, sluit dan een kaartleeslampje of zoiets aan, schakel het in en zet het contact af.
1) Het gaat meteen uit: direct geschakeld over het contact.
2) Het gaat uit na ca. 30 minuten: geschakeld via de boordcomputer, die schakelt na 30 minuten ook de binnenverlichting en de radio uit (in elk geval bij mijn huidige Fabia en voorgaande O2, dus zal bij de Superb niet anders zijn denk ik).
3) Het gaat na een dag of zo pas uit: dan is-tie niet geschakeld (en je accu dus leeg :icon_smile_dead:).

redyak

Lid
Goeie tip. Ik zou het gelijk test hebben ware het niet dat ik vandaag zonder mijn auto zit :(

andrehj

Forumguru
Inmiddels weet ik uit betrouwbare bron dat je over Elsawin beschikt....
Dan had je dit toch makkelijk even kunnen checken in je stroomloopschema's? Omdat ik het nu wilde weten heb ik dat maar even voor je gedaan en het volgende gevonden:
De stopcontacten voor- en achterin zitten samen als enige op zekering 35 van 25A.
Het stopcontact in de kofferbak zit (ook als enige) op zekering 26, ook van 25A.
Kortsluiting in een aangesloten apparaat kan dus nooit gevolgen hebben voor de rest van de apparatuur in je auto.

Beide zekeringen zitten op de +30, wat de constante 12V is. Dus als je hier een (goedkope Chinese) omvormer in laat zitten, zal deze na verloop van tijd je accu zeker leeg trekken. Dit kan alleen wel een tijdje duren, want de ruststroom zal nooit veel meer bedragen dan 100 mA, zodat je je pas na 300 uur of zo zorgen moet maken.

RogerS

Forumguru
Inmiddels weet ik uit betrouwbare bron dat je over Elsawin beschikt....
Dan had je dit toch makkelijk even kunnen checken in je stroomloopschema's? Omdat ik het nu wilde weten heb ik dat maar even voor je gedaan en het volgende gevonden

@andrehj: Ik neem aan dat de opmerking over Elsawin voor redyak bestemt is. Ik heb Elsawin niet.... Wel bedankt voor het opzoeken.

RogerS

Forumguru
Op internet gevonden hoe het displayscherm in de middenconsole voor de achterpassagiers gedemonteerd moeten worden.

Met behulp van een kunststof wig binnen no-time het scherm losgemaakt. Daarna is het nog een fluitje van een cent om een extra 12 volt aansluiting te maken.

Bijlagen

• Removing and installing power socket for external tone source “AUX”.pdf
    146,8 KB · Weergaven: 73

redyak

Lid
Sorry voor mij PB's die verkeerd gingen. Dat heb je als je al 4 nachten om 02.00 naar bed gaat omdat je met je auto bezig bent en het forum met verslag.:worshippy:.

Toch snap ik het niet waarom zou die plug stroom trekken en niet gevulde sigarettenaansteker trekt toch ook geen stroom. Er gaat toch pas stroom lopen als er een apparaat aan zit met afname ?

Mijn plugin heeft een LED en deze neemt stroom af maar denk ook niet dat ik daarmee mijn batterij ga plat leggen.
Maar trek het wel een beetje achteruit zodat het geen licht meer geeft, je weet nooit of een dief zich niet de vraag stelt wat zit daar :tongue:
Heb hier de plugin een 40 minuutjes laten branden, dus de 30 min regel gaat hier niet op.

Waarom wil je graag daar een aansluiting?
Heb ook eens gezien of ik de klok niet kan verwijderen maar durf zo niet, wacht af wat uw ervaring hiermee is ;)

Bovenaan Onderaan