12 Volt aansluiting

roelos

Nieuw lid
Ik ben nu 2 weken in het bezit van een Skoda O1 1.9tdi uit 2001. Echt een geweldige auto! Ook dit forum mag er zijn, ik heb er inmiddels al veel over de O1 gelezen. Nu zit ik toch met een "probleem" vandaar dat ik me vandaag maar geregistreerd heb en het hier eens probeer.

Mijn dashbord ziet er als volgt uit (klikbaar):

Nu heb ik Tomtom op mijn telefoon en dat werkt goed alleen is de accu van de telefoon dan zo leeg. Daarom wil ik de telefoon aan de autolader hebben alleen de aansluiting zit onder de armsteun en een snoer door de cocpit is niet handig.

Nu vraag ik mij af het mogelijk is om op een of andere manier 12 v bij de isostekker van de autoradio af te tappen. Het snoertje kan dan in het vakje onder de autoradio liggen en is die mooi uit het zicht.
Ik neem aan dat in de autolader een soort transformatortje zit en dat ik de telefoon niet rechtsstreeks op 12volt kan aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee of moet ik gewoon een nokia autolader openbreken?
Of heeft iemand een nog betere oplossing?

TurboBooster

Forumguru
Welkom op het Škodaforum.

Haal bij de autospeciaalzaak een losse sigaretten contrastekker en sluit die aan op de draden bij de isostekker van de autoradio. De autolader van de Tomtom erin steken en de lader is gereed.

TB.

Nu heb ik Tomtom op mijn telefoon en dat werkt goed alleen is de accu van de telefoon dan zo leeg. Daarom wil ik de telefoon aan de autolader hebben alleen de aansluiting zit onder de armsteun en een snoer door de cocpit is niet handig.
Bij mij werkt de aansluiting onder de armsteun niet eens. Het snoer van de oplader is niet zo lang tot de aansluiting in de kofferbak...
Weet iemand waar ik het probleem kan zitten? Los contactje of iets dergelijks? Volgens mij kan het de zekering niet zijn.

12V-aansluiting onder armsteun

Waarom kan het de zekering dan niet zijn volgens jou???

De zekering van de sigarettenaansteker (nr. 41) is nog goed. Heb hem ook nog gewisseld met die van de radio en het hielp niet. Het moet dus wat anders zijn.
Grtz. Ronald

purk

Senior Member
het kan ook zijn dat binnen in de sigarettenaansteker de contacten te ver verbogen zijn, je kunt proberen om ze weer iets naar binnen te buigen ( als je dat doet, vergeet niet zekering eruit te trekken i.v.m kortsluiting ) en meet eens in de sigarettenaansteker of in het midden/onderin 12 volt hebt.

guzziman1

Nieuw lid
lijkt wel een kwaal,mijn 12v aansluiting werkt alleen in de kofferbak,niet onder de armsteun,kan ook geen spanning meten onder de armsteun,heb wel spanning in de kofferbak.
De aansluiting van de sigaretten aanstekker ziet er fonkel nieuw uit,waarschijnlijk nooit gebruikt,of nooit gewerkt.
Heb al gezocht naar een los contact helaas niets gevonden.

Heeft iemand een andere oplossing??
Hoor het graag.

Ik ben nu 2 weken in het bezit van een Skoda O1 1.9tdi uit 2001. Echt een geweldige auto! Ook dit forum mag er zijn, ik heb er inmiddels al veel over de O1 gelezen. Nu zit ik toch met een "probleem" vandaar dat ik me vandaag maar geregistreerd heb en het hier eens probeer.

Mijn dashbord ziet er als volgt uit (klikbaar):

Nu vraag ik mij af het mogelijk is om op een of andere manier 12 v bij de isostekker van de autoradio af te tappen. Het snoertje kan dan in het vakje onder de autoradio liggen en is die mooi uit het zicht.
Ik neem aan dat in de autolader een soort transformatortje zit en dat ik de telefoon niet rechtsstreeks op 12volt kan aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee of moet ik gewoon een nokia autolader openbreken?
Of heeft iemand een nog betere oplossing?

Ik heb toendertijd door de dealer een 12 volt aansluiting achter de autoradio laten aansluiten. Deze hangt dus permanent achter de radio, alleen het snoer met het stekkertje voor mijn smartphone komt via de loze knop die jij ook hebt naast je tankknop naar buiten, op deze manier zie je alleen het stekkertje.

Nu moet ik wel zeggen dat deze bij mij vast zit gemonteerd in een zogenaamde brodit houder.

roelos

Nieuw lid
Ik heb toendertijd door de dealer een 12 volt aansluiting achter de autoradio laten aansluiten. Deze hangt dus permanent achter de radio, alleen het snoer met het stekkertje voor mijn smartphone komt via de loze knop die jij ook hebt naast je tankknop naar buiten, op deze manier zie je alleen het stekkertje.

Nu moet ik wel zeggen dat deze bij mij vast zit gemonteerd in een zogenaamde brodit houder.

Bedankt en dat zou inderdaad ook nog kunnnen. Ik ga binnenkort maar eens even sleutelen en ik post het resultaat wel weer hier.

(Toch nog een reactie op mijn vraag.... dit topic ging even een andere kant op)

voorbeeld

Ik heb even een oud fotootje uit de kast gehaald, inmiddels werk ik weer met andere apparaten voor bellen en navigatie maar het idee is hetzelfde.
Haal je autoradio eruit, hierachter leg je de 12V aansluiting. Let op: tape de plugverbinding goed vast. Het schijnt dat door eventueel schuiven er spanningspieken kunnen optreden. Op die manier heb ik indertijd tot 3x toe mijn tomtom carkit opgeblazen.

Als je nu het loze knopje verwijderd en hier aan de achterrand een stukje uithaalt (bijv. met stanley mesje) kan het kabeltje hier langs lopen terwijl de knop op zijn plaats zit. Het kabeltje kan je nu achter de centrale afdekplaat voor de hele radio/airco console langs laten lopen. Op de plaats waar je de kabel naar 'buiten' wilt laten komen ook uit de rand van de afdekplaat een stukje verwijderen.

Voila.. inbouwen kan je zelf beter/netter dan een professioneel bedrijf :)

Bijlagen

• interieur 001.jpg
    interieur 001.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 139

roelos

Nieuw lid
Ik heb even een oud fotootje uit de kast gehaald, inmiddels werk ik weer met andere apparaten voor bellen en navigatie maar het idee is hetzelfde.
Haal je autoradio eruit, hierachter leg je de 12V aansluiting. Let op: tape de plugverbinding goed vast. Het schijnt dat door eventueel schuiven er spanningspieken kunnen optreden. Op die manier heb ik indertijd tot 3x toe mijn tomtom carkit opgeblazen.

Als je nu het loze knopje verwijderd en hier aan de achterrand een stukje uithaalt (bijv. met stanley mesje) kan het kabeltje hier langs lopen terwijl de knop op zijn plaats zit. Het kabeltje kan je nu achter de centrale afdekplaat voor de hele radio/airco console langs laten lopen. Op de plaats waar je de kabel naar 'buiten' wilt laten komen ook uit de rand van de afdekplaat een stukje verwijderen.

Voila.. inbouwen kan je zelf beter/netter dan een professioneel bedrijf :)

Ziet er goed uit...alleen hoe krijg ik de centrale afdekplaat netjes los?

afdekplaatverwijderen

Onderaan bij de asbak steekt hij iets 'over'. Hier kan je gemakkelijk je vingers achter krijgen en dan voorzichtig stukje voor stukje van onder naar boven loshalen. Dit gaat heel gemakkelijk.

I3art

Nieuw lid
Je kunt het kabeltje ook al bij het ventilatie-rooster naar binnen sluizen. Je kunt met een schroevedraairtje het plaatje waar OCTAVIA op staat los halen (zit vast met vier klikvingertjes) daarna de schakelaar voor de alarmlichten eruit halen (ook met het schroevedraaiertje) en de connector los maken. Nu kun je met 2 vingers (of met 3 als de jouwe dunner zijn dan de mijn) door het gat van de schakelaar en het complete ventilatie-deel eruit trekken zonder iets te beschadigen.
Ik heb op deze manier mijn pocket-pc gemonteerd. In het luchtkanaal een gaatje geboord waar de draad door gaat. Daarna kun je naar benenen om achter de radio uit te komen. Daar kun je dan de 12V aftakken van de constante of geschakelde draad.

Veel succes

Bijlagen

• IMG_5282-shrink.jpg
    IMG_5282-shrink.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 100
Bij mij werkt de aansluiting onder de armsteun niet eens. Het snoer van de oplader is niet zo lang tot de aansluiting in de kofferbak...
Weet iemand waar ik het probleem kan zitten? Los contactje of iets dergelijks? Volgens mij kan het de zekering niet zijn.

Ik weet nu waarom de 12-volt aansluiting het niet doet. Het antwoord is zowel simpel als erg onnozel...

De werking van de 12-volt aansluiting onder de armsteun is gekoppeld/geschakeld met de bediening van de electrische ramen achter???
Wanneer je de blokkering hebt geactiveerd (zodat de kids onder het rijden niet met de ramen kunnen spelen), dan werkt de aansluiting niet!!!
Bij het opheffen van deze blokkering, werkt de aansluiting wel...

Hier is dus duidelijk niet over nagedacht. Mijn garage wist mij dit te vertellen en ze konden niet achterhalen hoe dit geschakeld is om dit te veranderen.

Bij de Octavia 2 speelt dit niet, want daar ziet de 12-volt aansluiting niet onder de armsteun.

Check het maar even en doe er je voordeel mee.

Groeten, Ronald

guitar_billy

Senior Member
bij mij heeft de stand van de blokkering van de achterste elektrische ramen ook geen invloed op de sigarettenaansteker; deze blijft gewoon 12V afgeven.

EDIT : zou het in modellen nog van voor de facelift kunnen zitten ? al kan ik geen logische verklaring vinden om een raam blokkering aan een sigarettenaansteker te koppelen...

idem hier. Denk dat Skoda er zelf achtergekomen is dat het niet heel handig is en dat dit daarom in latere bouwjaren is aangepast.

Oké, dit geldt dus waarschijnlijk alleen voor de 1e serie. Beter voor jullie in elk geval! :winkie: Mijn 99er Combi is immers ook één van de eerste serie van dit model. Misschien de oudste 01 Combi van het forum? :489:
Het voordeel van een 2e modelserie is dat dit soort nukkigheden / kinderziekten verholpen worden. :xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan