12V aansluiting maken bij plaatsen trekhaak

herbiek

Senior Member
Wie weet of het mogelijk is om op een niet te moeilijke manier een 12V aansluiting in een O2 Hatchback te realiseren als ik een trekhaak laat plaatsen? Daarvoor zullen ook de nodige 12V aansluitingen moeten worden afgetapt? Ik denk dat het zomaar stroom van een permanente 12V aansluiting aftappen problemen kan leveren icm met de CAN bus?

Wie heeft hier ervaring mee?
 
Het hangt er vanaf hoe zwaar je die 12V aansluiting wilt gaan belasten. Als je een caravan met koelkast etc. wilt gaan voorzien is het verstandig om een extra stroomdraad vanaf de accu te trekken. Wanneer je een lichte belasting hebt zie ik geen bezwaar om een aftapping van de cigaretten aansteker te maken.

Grt,
 

Mark

Banned
De bedrading voor de 12volt aansluiting in de koffer is zwaar genoeg om ook als vaste voeding te gebruiken voor de caravan, is mij vandaag door de dealer bevestigd.
Komende week word het bij mij in orde gebracht, lichten op 1 pin en op de vrije pin komt de voeding.
1 à 2 uurtjes werk, kostprijs ongeveer 100€.
 

herbiek

Senior Member
De bedrading voor de 12volt aansluiting in de koffer.

Mark, wat bedoel je met "in de koffer?"

Je bedoeld dat de 12V draad continue die naar achter ligt voor de aansluiting van het stekkerblok bij de trekhaak ook makkelijk gebruikt kan worden (dik genoeg is) om een 12V aansluiting te realiseren in de kofferbak?
 

Mark

Banned
Inderdaat, de bedrading van de 12volt stekker is zwaar genoeg om ook als vaste voeding te dienen voor de caravan.
Deze is ook appart gezekerd, overbelasten kan niet.
Anderzijds kan het ook, op de vaste voedingsdraad voor de caravan kan je ook perfect een aftakking maken voor een 12 volt stekker in de koffer.

Had even je berichtje verkeerd gelezen, daarom een aanpassing bij mijn antwoord.
 

purk

Senior Member
Mark, wat bedoel je met "in de koffer?"

Je bedoeld dat de 12V draad continue die naar achter ligt voor de aansluiting van het stekkerblok bij de trekhaak ook makkelijk gebruikt kan worden (dik genoeg is) om een 12V aansluiting te realiseren in de kofferbak?

Wil op zeker gaan, dan zou ik, omdat je toch draden van de zekeringskast moet gaan trekken voor de trekhaak. Een draad extra laten trekken en zekeren met een zekering voor een 12 volt aansluiting kost niet meer extra werk!!! alleen een mooie 12 volts stopcontactje die je orgineel kunt bestellen en monteren.

Groetjes

P.s dit soort dingen geven nooit problemen voor het can-bus systeem zolang je maar geen draden van regelapparaten haalt zonder dat je weet waar ze voor zijn......
 

herbiek

Senior Member
omdat je toch draden van de zekeringskast moet gaan trekken voor de trekhaak. .

Denk jij dat de dealer bij plaatsen van een trekhaak alle draden vanaf de voorkant naar achteren trekt? Lijkt mij heel veel werk.. zou Skoda daar fabriek af al niet aan gedacht hebben?
 

purk

Senior Member
Ik weet het wel zeker dat de fabriek dat niet voor hen heeft gedaan, ze zullen de kabels gewoon naar voren moeten trekken om de voedingen te trekken en de aansluitingen voor het remlicht en can-bus te maken.
Dus dat extra kabeltje kan er ook wel bij........

dat is bij de golf trouwens ook niet anders.
 

Deje

Lid
Ik weet het wel zeker dat de fabriek dat niet voor hen heeft gedaan, ze zullen de kabels gewoon naar voren moeten trekken om de voedingen te trekken en de aansluitingen voor het remlicht en can-bus te maken.
Dus dat extra kabeltje kan er ook wel bij........

dat is bij de golf trouwens ook niet anders.

Voor een trekhaak worden twee draden naar voren (zekeringskast) getrokken:
één voor constante stroom (20), één voor geschakelde plus (15).
De rest wordt door het "regelapparaat" geregeld......
 
Bovenaan Onderaan