12V aftakken van binnenverlichting ?

nomad

Senior Member
Kun je op een O2 12V aftakken van de binnenverlichting of gaat dan de CAN bus over de flos ? Heb een camera die ik anders via de sigarettenplug moet voeden.

EdK

Forumguru
binnenverlichting zit zover ik weet buiten de canbusmelding om
Maar kom je simpel achter, ff lampje er uit trekken en geen melding dan in je display .............. geen canbus melding

Roboman

Nieuw lid
Wat ik in mijn O2's doe is een kabel schoentje met een platte "spade" vorm direct in een lose plaats van de zekeringen kast steken om 12V af te takken. Dit doe ik deed voor mijn tomtom opstelling. Je hebt dan ook de keuze uit continue of geschakelde spanning. WEL een draadzekering dichtbij deze aansluiting opnemen. Maar in de zekeringen kast is ruimte zat voor zulke "aanpassingen" 100_6123.jpg op het plaatje zie je de + op een lege positie. De blauwe draad is de aarde of 0V De zwarte draad gaat door het dashboard omhoog om daar de aansluiting met de tomtom te maken. Maar je kunt ook makkelijk een omhoog brengen door het deurrubber los te trekken en die dan achter de bekleding weg te werken. Daar zie je helemaal niets van, en zo kun je ook boven het plafond komen. LET wel op dat je dan de draad in schuim verpakt i.v.m. rammelen. In het schuimplastic met de t-raps p[ de foto heb het inbouwdeel van ik een gewone sigaren aansteker verstopt met de steker van de tomtom omdat ik geen zin had om de voeding van de TT te saboteren. klepje erop .. klaar. uitbouwen naar een volgende O2 is een herhaling van het voorafgaande en zo klaar. Nu heb ik er twee telefoon aftakkingen in gemaakt.

Veel plezier

floyd2

Forumguru
Als je binnenverlichting langzaam uit gaat zou ik niet te veel fratsen uit halen.
De electronica is berekend op een bepaald vermogen en kan wel wat naar boven en onderen afwijken maar ik zou geen risico nemen.
Uit de zekeringenkast is een prima idee als je weet wat je doet.

Cordoba

Forumguru
Binnenverlichting die langzaam uitgaat, is vrijwel zeker een condensator, dus maakt niet zoveel uit, alleen de dimsnelheid zal veranderen. Het geleidelijk uitgaan, kan trouwens ook met een spoel, maar dat ligt minder voor de hand als gebruikte optie.

Wilko

Senior Member
Ik weet dat dit een oude discussie is, maar ik kwam hem tegen in mijn zoektocht naar een extra 12V aansluiting.
Zojuist Roboman zijn oplossing toegepast, en alles werkt als een trein.

Mijn dank is groot! :-)

Bovenaan Onderaan