12V continue wisselen met 12V geschakeld in ISO

Octavius

Nieuw lid
Om mijn JVC autoradio z'n instellingen te laten behouden moet deze continue voeding krijgen. In onze "nieuwe" octavia I moet ik daarvoor de positie van de geschakelde en de continue 12V draden wisselen.
Oefenend met de FORD -> ISO stekker uit de vorige auto lukte het mij om met een microschroevendraaier het weerhaakje van de ijzeren plugjes zo te buigen dat deze uitgenomen kunnen worden en omgeplugd. Maar met de in de Skoda zittende ISO-stekkers gaat dat om een of andere reden niet.
Ik durf niet zo goed om te gaan knippen en solderen in een draad met spanning erop, maar weet ook niet of m'n electronische systemen (boordcomputer etc) van slag gaan als ik de accu losmaak.
Weet iemand een goede oplossing? Hoe krijg ik de plugjes eventueel toch uit de iso-stekker? Is er achter het dashboard ergens anders een plek waar ik gemakkelijk de wisseling kan doen? En hoe krijg ik de middenconsole eruit, danwel meer zicht daarachter? Ik wil bijvoorbeeld eventueel ook een parrot CK3100 inbouwen.
 
Soms zit er in een iso blok een pin die je er eerst uit moet halen wil je de ijzeren plugjes eruit kunnen halen. Vaak gaat dit wel lastig. Sommige radio's hebben de optie om de draden van de geschakelde + te wisselen, ik zou eens je gebruiksaanwijzing raadplegen.
Als dat allemaal niet werkt en je wilt niet teveel verknippen aan je bestaande bedrading kan je ervoor kiezen om een contra iso stekker te kopen waar je weer een nieuw iso blok aanmaakt. Zo kan je alle draden laten lopen zoals je zelf wilt, kan je ook spanning aftappen voor je parrot en hou je de bestaande bedrading volledig in tact.
 

Sirius

Nieuw lid
Heb dit ook aan de hand gehad bij mijn Golf IV i.c.m. JVC radio. Heb bij Halfords een verlengkabeltje voor de ISO stekker gekocht en daarin de wisseling van de voedingsdraden gedaan. Zo houd je de ISO stekker van de auto zelf origineel.
 

Thomas76

Nieuw lid
Inderdaad gewoon ff een stekkerblokje halen. Weet je tenminste ook zeker dat je geen ellende krijgt met contacten die na verloop van tijd weer los raken (kroonsteentjes etc).
 

guitar_billy

Senior Member
Re: 12V continue wisselen met 12V geschakeld in IS

het nadeel daarvan is wel dat dan de radio wel eens niet kan passen met de bos draden erachter...
en hoe meer stekkers hoe meer ellende !!

ik zou gewoon knippen en een kroonsteentje pakken (en evt nog netjes sokjes om de draden).

die continue 12V moet je het voorzichtigst mee zijn. maar waarom haal je de zekeringen er niet even uit? ik zal na de koffie even in het boekje kijken.
die geschakelde voeding is afgeschakeld zolang je je sleutel uit het contact hebt => zonder spanning geen gevaar.

ALEX
 

higgy

Forumguru
Re: 12V continue wisselen met 12V geschakeld in IS

Wil je NOOIT meer over kroonsteentjes in een auto praten? Ga je mond spoelen.
Als je nou echt storingen en de hele rataplan wilt hebben moet je die gebruiken.
Er is ZAT ruimte achter de radio, zeker bij een 1-din radio.
Ik heb 2 DIN-eenheden daar ingebouwd (zie foto in de galerij) en achter de radio en pc en aan weerszijden daarvan een heleboel kabels weggebouwd, plus een GPS-antenne, plus een koppelkast.
En NU is het vol achter mijn radio ja.

Wat ik helemaal mis in de bovenstaande discussie: de meeste japanse autoradio's hebben in de rode en de gele draad (de constante en de geschakelde plus) van de radio toch keurig stekkertjes zitten die je los kunt trekken en dan kruislings verbinden? Dus rood op geel en geel op rood?
Dan ben je meteen klaar.
 

higgy

Forumguru
Re: 12V continue wisselen met 12V geschakeld in IS

Aanvulling op m'n eigen betoog /forum/images/graemlins/wink.gif
Als je de klep OP het dashboard even verwijdert (met beleid...) dan kijk je OP de radio en kun je nog VEEL BETER alle kabels netjes wegleiden/werken.
 

LenK

Forumguru
Re: 12V continue wisselen met 12V geschakeld in IS

@Higgy
Octavius heeft een O1, dat dash heeft niet zoveel ruimte.

Hoe maak je trouwens die klep boven op het O2 dash los?
 

guitar_billy

Senior Member
Re: 12V continue wisselen met 12V geschakeld in IS

ik vindt een kroonsteen een perfecte oplossing voor dit probleem, het zijn in mijn visie hobbyisten en automonteurs die er niet mee om kunnen gaan /forum/images/graemlins/winkie.gif
(daarom ook al de suggestie om draadsokjes om de getwiste aders te doen)

enfin, het is inderdaad wel beter / netter om de draden van de autoradio te verwisselen ipv die in de auto zelf !

voor het geval dat, de zekeringen zijn volgens mijn boekje 37 voor S-contact en 42 voor Radio.
en als je het niet vertrouwd, even de multimeter erop en je weet of de spanning eraf is.
 

higgy

Forumguru
Re: 12V continue wisselen met 12V geschakeld in IS

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

@Higgy
Octavius heeft een O1, dat dash heeft niet zoveel ruimte.


[/ QUOTE ]Aha. Dank je.
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Hoe maak je trouwens die klep boven op het O2 dash los?

[/ QUOTE ]Je moet het geheel loshalen: dus het hele stuk met ventilatie en al. Je steekt een brede, stompe schroevendraaier aan de voorzijde (dus nog onder de draaiknopjes), dus waar het harde plastic overgaat in het zachtere dashboard en werkt dat omhoog. Dat klikt los, het enige dat dan die hele boel bovenop tegenhoudt is het draadje naar je noodknipperlichten. Dat kun je met enig beleid lospielen.
 
Re: 12V continue wisselen met 12V geschakeld in IS

neem een veiligheidsspeld en druk de gele pin zijwaarts uit de stekker nu kun je de stekkers op de door jouw beschreven manier verwijderen en verwisselen het orginele werktuigje lijkt op een stemvork/forum/images/graemlins/680.gif
 
Bovenaan Onderaan