12v plug achter in O2 combi

kind0055

Nieuw lid
Weet iemand of het mogelijk is de 12v plug achter in de O2 combi zo te schakelen dat de spanning er af is als de contactsleutel uit het slot is.
Dit i.v.m. het anders leeg lopen van de accu als er een koelbox op aan gesloten is.

MVG
Maarten
 
Ehm, is het idee van die koelbox niet dat ie koel blijft? Als je niet wilt dat ie draait als de auto niet loopt, trek je de stekker er toch uit?

Waarschijnlijk mis ik iets hier :-)

Stumpie
 

tlpeter

Actief lid
Ik denk dat een koelbox ook iets te veel trekt
Meteen bekabeling naar voren trekken en goed af laten zekeren
Dit zou ik niet via het contact laten lopen maar een schakelaar die er voor gemaakt is
 

EdK

Forumguru
Ehm, is het idee van die koelbox niet dat ie koel blijft? Als je niet wilt dat ie draait als de auto niet loopt, trek je de stekker er toch uit?

Waarschijnlijk mis ik iets hier :-)

Stumpie

Ja je mist echt wat !! :grin:
Wat je mist is het woord " gemak "
Maar volgens mij vreet die koelbox echt niet zoveel om je accu leeg te trekken !!
Maar een relais inbouwen die aangestuurd word door je contactslot draden en zodoende de voedingsdraden van je bewuste 12 V plug verbreken of juist niet !
 

LenK

Forumguru
Bij mijn nieuwe auto zijn de 12V aansluitingen wel via het contactslot geschakeld. En dat vind ik dus niet handig.
Inderdaad nooit een lege accu maar wel elke keer de sleutel om moeten draaien als je iets aansluit.
 

VEEJAY

Forumguru
Ja je mist echt wat !! :grin:
Wat je mist is het woord " gemak "
Maar volgens mij vreet die koelbox echt niet zoveel om je accu leeg te trekken !!
!

Ik heb het zelf meegemaakt in mijn vorige VAG auto, na een hele nacht draaien was de accu leeg, gelukkig was dat voor de deur.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat een koelbox ook iets te veel trekt
Meteen bekabeling naar voren trekken en goed af laten zekeren
Dit zou ik niet via het contact laten lopen maar een schakelaar die er voor gemaakt is

Een koelbox is al gauw en watt-je of 90 omgerekend naar 12V trekt ie toch zo'n 7,5A. Het snoertje dat eraan zit wordt ook aardig warm. Dus vergis je niet, een koelbox trekt best wel wat stroom!
 

TL@

Forumguru
Bij mijn nieuwe auto zijn de 12V aansluitingen wel via het contactslot geschakeld. En dat vind ik dus niet handig.
Inderdaad nooit een lege accu maar wel elke keer de sleutel om moeten draaien als je iets aansluit.

Mijn voorloper (Hyundai i30) had dat ook, heel erg vervelend wanneer de gps automatisch uitschakeld wanneer de spanning eraf gaat. Ik zette de auto op contact en tijdens wachten op voorgloeien zette ik de gps op maar met starten ging de spanning terug van de gps, vervelend.
Nu in de O2 kan ik de gps gewoon laten zitten om op te laden (enkel op de bewaakte, afgesloten parking van het werk)
 

Heukie

Lid
Weet iemand of het mogelijk is de 12v plug achter in de O2 combi zo te schakelen dat de spanning er af is als de contactsleutel uit het slot is.
Dit i.v.m. het anders leeg lopen van de accu als er een koelbox op aan gesloten is.

MVG
Maarten


Als je toevallig een trekhaak hebt, daar dan de geschakelde voeding weghalen, je hoeft dan maar een kort kabeltje te leggen. (Eventueel nog een zekering ertussen voor de zekerheid)
 
Als je naar een caravan winkel gaat kun je daar een apparaat halen en dat heet "een waakhond", dat zet je op de accu en laat altijd voldoende stroom in de accu zitten om te kunnen starten.
Als die drempel dus bereikt wordt wordt alles uitgezet.
Een ideaal apparaatje.
Kost een paar tientjes en nooit meer een lege accu.
 

Reizende

Actief lid
Bij mijn nieuwe auto zijn de 12V aansluitingen wel via het contactslot geschakeld. En dat vind ik dus niet handig.
Inderdaad nooit een lege accu maar wel elke keer de sleutel om moeten draaien als je iets aansluit.

Dat was nou net een stukje info die ik nog mis.. (ga per januari in een Mazda 6 rijden), en ik had gehoopt dat het andersom zou zijn....

Ik heb op mijn huidige auto het door een vriend van me laten inbouwen, die heeft hem via de verlichting o.i.d. geschakeld, gaat dus uit als het contact uitgeschakeld wordt.
 
Bovenaan Onderaan