13 pins stekkerdoos, vraag & oplossing mbt doormeten

tweek82

Nieuw lid
Beste,

Toen ik laatst een aanhanger koppelde op mijn 13 polige Westfalia trekhaak, werkte op 1 lamp na, de verlichting niet. Omdat dezelfde aanhanger op een andere auto wel perfect werkte was de conclusie al snel dat mijn stekkerdoos niet meer goed was.

Vandaag heb ik de tijd genomen om i.c.m. het stroomschema/aansluitschema van de stekkerdoos en een Multi-meter het zaakje door te meten. Aan het eind van de dag werkt het allemaal, maar ik blijf zitten met een vraag. Deze heb ik helemaal onderaan uitgeschreven.

Aanvangssituatie:
  • Skoda 1.6MPI Elegance met nagenoeg alles erop en eraan
  • Achteruitrijsensoren (misschien van belang?)
  • Sleutel in het contact en ingeschakeld (niet gestart)
  • Verlichting ingeschakeld (en gecontroleerd dat de lampen rondom branden)

Tot mijn verbazing werkte alleen de constante spanning (pin 9/13). Voor de rest spoorde er niks van:
  • Remlichten links en rechts (pin 6/3) continue 12v
  • Achterlicht rechts 0volt (pin 5/3)
  • Achterlicht links 0volt (pin 7/3)
Op andere pinnen (helaas vergeten te noteren welke) stond er een soort 'pulse' van 6V. Zeg maar elke halve seconden meten we 6 volt.

Stap 1
Ik heb de stekkerdoos losgehaald en de bedrading bekeken. Dit zag er zo goed als nieuw uit. Geen corrosie of losse contacten. Alle massa punten doorgemeten: perfect.

Stap 2
Ik heb de binnenbekleding van de kofferbak, waar nodig, los gehaald en de kabel gevolgd. Deze zag er strak en onbeschadigd uit en liep verder door achter de bekleding via de bestuurderskant, naar voren.

Stap 3
Alles weer (waterdicht) gemonteerd, nog 1 keer getest. Wederom niet het gewenste resultaat. Toen besloten om er mee te stoppen om ooit eens de hulp van een garage in te schakelen.

Eenmaal alles opgeruimd dacht ik terug aan mijn LTS Elektrotechniek vooropleiding en ging er een lampje branden... Zekering! En ja hoor, van de 3 zekeringen voor de trekhaak (nr 43,44 en 45) was er 1tje doorgebrand *zucht*. Les 1 bij elektrotechniek, begin bij de bron, even vergeten. Omdat ik bij aanvang al een constante spanning had gemeten, had ik veel te vroeg de zekeringen uitgesloten als oorzaak.

Stap 4
Nadat de zekering was vervangen ging ik weer vol goede moet met de multimeter naar de stekkerdoos en .....helaas nog steeds niet wat ik verwachte. Alleen een extra 'rare' 6v puls op de achterlichten erbij gekomen. Tenminste iets. Maar een niet-constante 6volt is niet geschikt voor je achterverlichting.

Stap 5
Uit frustratie de hulp ingeroepen van m'n Pa. Die keek er nuchter naar en zei "sluit je fietsendrager eens aan? Dan testen we het zo." En ja hoor.... alles werkte gewoon. Verlichting, remlichten, knipper links en rechts.

Mijn conclusie
Bij elektrische 'storingen', zoals altijd, eerst bij de zekeringen kijken... ook al verwacht je het niet.

Vraag
Ik heb er naar gegoogled, maar kan het niet terug vinden: het staat mij bij dat een 13 polige stekkerdoos die gekoppeld is aan je boordcomputer daadwerkelijk 'iets' aangesloten moet hebben alvorens het goed werkt. Dit zou die 6volt 'puls' meetresultaat kunnen verklaren... deze meet of er een stekker is aangesloten. Mijn boordcomputer geeft namelijk ook aan als er een kapot lampje op de aanhanger zit.
Klopt het dat een boordcomputer gestuurde stekkerdoos niet simpel doorgemeten kan worden en dat er iets op aangesloten moet worden alvorens het werkt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Lees ik nou "constante 6V" als basis voor je achterverlichting? ("Maar een niet-constante 6volt is niet geschikt voor je achterverlichting.")
Dat heb ik sinds 1973 (bij het inruilen van mijn eerste dienst-Kever 1200N) niet meer bij de hand gehad...
 

Spierings

Forumguru
Een octavia werkt meen ik al met een canbus systeem, zo ook voor de trekhaak.
Hier zit een extra regelapparaatje tussen welke de verlichting naar de trekhaak regelt.
Alle verlichtings signalen komen van de canbus behalve het remlichtsignaal.

Deze kun je niet met een multimeter controleren door op de doos te meten, dit ivm de zelf check. Belast kun je ze wel meten maar dan moet het systeem wel werken, indien storing is de kans op een goede meting er ook niet.
 

andrehj

Forumguru
Beste,
Klopt het dat een boordcomputer gestuurde stekkerdoos niet simpel doorgemeten kan worden en dat er iets op aangesloten moet worden alvorens het werkt?

Ja. Het is heel simpel. Als de aanhangermodule (dat is de electronicamodule die linksachter in je kofferbak achter de bekleding zit) niet detecteerd dat er een aanhanger achter zit, zal die geen spanning op dat stopcontact zetten. Simpel doormeten zal je dus niet meer lukken.
Daarom heb ik VCDS gekocht, en kan ik dergelijke fouten simpel uitlezen.

En die pulserende 6V (op welke pinnen had je die gemeten trouwens) zal een hoogohmig pulsje zijn (wat jouw multimeter als 6V meet) wat de aanhangermodule gebruikt om de aanhanger (of fietsenrek) te detecteren.
 

Faabtsi

Actief lid
Een stekkerdoos van een trekhaak kun je niet door meten met een multi meter! Dit omdat de signale als een "blok" signaal door worden gestuurd! Met een testlampje was je er misschien sneller achter gekomen dat het wel of niet werkte! Als het goed is zit er ook nog ergens een canbus kastje tussen, deze zet het digitale canbus signaal van de auto om in analoog signaal van de stekkerdoos

Was wel een goede zet van je pa om je fietsen drager te nemen en dan je aansluitingen te meten!

Weet niet of je d'r wat aan hebt in het vervolg maar dit zijn de aansluit nummer,
Ik weet ze uit m'n hoofd omdat ik meer dan genoeg trekhaken per jaar monteer :)

1: geel, knipperlicht links
2: blauw, mistlamp
3: wit, massa
4: groen, knipperlicht rechts
5: bruin, verlichting rechts
6: rood, remlicht
7: zwart, verlichting rechts
8: zwart/rood, achteruit
9: bruinwit, constant plus
10: rood of oranje, geschakelde plus
11: wit, massa contact 9
12: niet gebruikt
13: wit, massa contact 10

Vanaf 9 tm 13 kan variëren van aansluiting en kleur.

Hoop dat je er iets mee kan.

Groetjes Rob
 

tweek82

Nieuw lid
@spierings @andrehj @Faabtsi
Heel erg bedankt voor jullie feedback. Erg leerzaam en niet terug te vinden op de enige google resultaten van Caravan websites :).

Ik ben hiermee geholpen. Dank nogmaals!
 

tweek82

Nieuw lid
Heb je wel gemeten op gelijkspanning en niet op wisselspanning?


Goede vraag inderdaad. Als ik iets simpels vergeet als een zekeringetje, is zo'n foutje als dit ook snel gemaakt. Maar deze kennis had ik gelukkig wel paraat :). Thnx!
 

andrehj

Forumguru
Ik weet ze uit m'n hoofd omdat ik meer dan genoeg trekhaken per jaar monteer :)

1: geel, knipperlicht links
2: blauw, mistlamp
3: wit, massa
4: groen, knipperlicht rechts
5: bruin, verlichting rechts
6: rood, remlicht
7: zwart, verlichting rechts
8: zwart/rood, achteruit
9: bruinwit, constant plus
10: rood of oranje, geschakelde plus
11: wit, massa contact 9
12: niet gebruikt
13: wit, massa contact 10

Bijna goed. Je hebt nr's 11 en 13 verwisseld. 11 is de massa voor 10, en 13 de massa voor 9. Ik geef toe, in de praktijk zal dit niet veel uitmaken, maar ik doe het nou eenmaal graag helemaal goed.

Voor degenen die alle details willen weten: De 13-polige stekker wordt beschreven in DIN/ISO 11446.
 

Faabtsi

Actief lid
Haha in de praktijk maakt het ook niet uit maar alle massa's van de 13 pins kabelset zijn wit! Haha dus dan moet je gokken he haha
En je hebt ook nog 2a bij sommige dozen en deze is grijs van kleur en dat is de retour mistlamp ;) maar bij canbus auto's is deze aansluiting niet nodig! Dit omdat de computer alles regelt ;)

Gr. Rob
 
dan nog een andere vraag!! als er een fietsendrager op de trekhaak zit en de stekker is aangesloten piepen de parkeersensoren achter dan of worden die door de computer uitgeschakeld omdat hij weet dat r iets op de trekhaak zit?!
bij mij piepen alle sensoren achter totdat ik hem uitduk onder de airco!!!!
 

Spierings

Forumguru
Dat is maar net hoe hij is aangesloten/gecodeerd.
Als het goed is kun je je parkeerhulp zo coderen dat hij uit gaat indien er iets achter hangt, je canbus systeem krijgt namelijk dan een melding/signaal waarop de parkeerhulp kan reageren.
 
inderdaad ff aan de computer gehangen en als er nu een stekker in het stopcontact zit krijg ik een auto met aanhangwagen op mijn beeldscherm en geen gepiep meer!!!!
 

ackten

Actief lid
Even een topic kick. Mijn trekhaak aansluiting doet het ook niet. Merkte ik van de week met de caravan erachter. Weet jij hoeveel ampère zekeringen er in moesten of kan iemand hierbij helpen? Dit staat niet op het dekseltje. En bij mij is 43 leeg. Bij 44 zit 15a in en bij 45 zit 20a in. Daarnaast heb ik op 8 ook nog een zekering voor de trekhaak namelijk 15a. Iemand die me wegwijs kan maken
 

ackten

Actief lid
Ok zie net in het boekje dat in 8, 5a hoort.

En ik voel dat 43 leeg is bij mij. Tevens zaten 44 en 45 omgedraaid qua amperage. 44 had 15a en 45 had 20a. Ik heb deze nu omgedraaid. Voordat ik het test wil ik die van 8 nog even zeker weten.
 

andrehj

Forumguru
Voordat je van alles qua zekeringen gaat omdraaien: Die waardes in je instructieboekje gelden voor de af-fabriek trekhaak! Op een heel enkele uitzondering na (de mijne bijvoorbeeld:jaja:) zijn alle trekhaken van O2's en S2's in NL echter after-market en de fabrikanten daarvan gebruiken hun eigen zekeringensysteem. Vandaar dat er meestal afwijkende waardes in zitten, en ook lang niet altijd alle posities worden gebruikt.
 

ackten

Actief lid
Het is al opgelost. Kennelijk slecht contactje geweest want toen ik met de multimeter aan de slag ging was het opgelost.
 
Bovenaan Onderaan