tweek82
Nieuw lid
Beste,
Toen ik laatst een aanhanger koppelde op mijn 13 polige Westfalia trekhaak, werkte op 1 lamp na, de verlichting niet. Omdat dezelfde aanhanger op een andere auto wel perfect werkte was de conclusie al snel dat mijn stekkerdoos niet meer goed was.
Vandaag heb ik de tijd genomen om i.c.m. het stroomschema/aansluitschema van de stekkerdoos en een Multi-meter het zaakje door te meten. Aan het eind van de dag werkt het allemaal, maar ik blijf zitten met een vraag. Deze heb ik helemaal onderaan uitgeschreven.
Aanvangssituatie:
Tot mijn verbazing werkte alleen de constante spanning (pin 9/13). Voor de rest spoorde er niks van:
Stap 1
Ik heb de stekkerdoos losgehaald en de bedrading bekeken. Dit zag er zo goed als nieuw uit. Geen corrosie of losse contacten. Alle massa punten doorgemeten: perfect.
Stap 2
Ik heb de binnenbekleding van de kofferbak, waar nodig, los gehaald en de kabel gevolgd. Deze zag er strak en onbeschadigd uit en liep verder door achter de bekleding via de bestuurderskant, naar voren.
Stap 3
Alles weer (waterdicht) gemonteerd, nog 1 keer getest. Wederom niet het gewenste resultaat. Toen besloten om er mee te stoppen om ooit eens de hulp van een garage in te schakelen.
Eenmaal alles opgeruimd dacht ik terug aan mijn LTS Elektrotechniek vooropleiding en ging er een lampje branden... Zekering! En ja hoor, van de 3 zekeringen voor de trekhaak (nr 43,44 en 45) was er 1tje doorgebrand *zucht*. Les 1 bij elektrotechniek, begin bij de bron, even vergeten. Omdat ik bij aanvang al een constante spanning had gemeten, had ik veel te vroeg de zekeringen uitgesloten als oorzaak.
Stap 4
Nadat de zekering was vervangen ging ik weer vol goede moet met de multimeter naar de stekkerdoos en .....helaas nog steeds niet wat ik verwachte. Alleen een extra 'rare' 6v puls op de achterlichten erbij gekomen. Tenminste iets. Maar een niet-constante 6volt is niet geschikt voor je achterverlichting.
Stap 5
Uit frustratie de hulp ingeroepen van m'n Pa. Die keek er nuchter naar en zei "sluit je fietsendrager eens aan? Dan testen we het zo." En ja hoor.... alles werkte gewoon. Verlichting, remlichten, knipper links en rechts.
Mijn conclusie
Bij elektrische 'storingen', zoals altijd, eerst bij de zekeringen kijken... ook al verwacht je het niet.
Vraag
Ik heb er naar gegoogled, maar kan het niet terug vinden: het staat mij bij dat een 13 polige stekkerdoos die gekoppeld is aan je boordcomputer daadwerkelijk 'iets' aangesloten moet hebben alvorens het goed werkt. Dit zou die 6volt 'puls' meetresultaat kunnen verklaren... deze meet of er een stekker is aangesloten. Mijn boordcomputer geeft namelijk ook aan als er een kapot lampje op de aanhanger zit.
Klopt het dat een boordcomputer gestuurde stekkerdoos niet simpel doorgemeten kan worden en dat er iets op aangesloten moet worden alvorens het werkt?
Toen ik laatst een aanhanger koppelde op mijn 13 polige Westfalia trekhaak, werkte op 1 lamp na, de verlichting niet. Omdat dezelfde aanhanger op een andere auto wel perfect werkte was de conclusie al snel dat mijn stekkerdoos niet meer goed was.
Vandaag heb ik de tijd genomen om i.c.m. het stroomschema/aansluitschema van de stekkerdoos en een Multi-meter het zaakje door te meten. Aan het eind van de dag werkt het allemaal, maar ik blijf zitten met een vraag. Deze heb ik helemaal onderaan uitgeschreven.
Aanvangssituatie:
- Skoda 1.6MPI Elegance met nagenoeg alles erop en eraan
- Achteruitrijsensoren (misschien van belang?)
- Sleutel in het contact en ingeschakeld (niet gestart)
- Verlichting ingeschakeld (en gecontroleerd dat de lampen rondom branden)
Tot mijn verbazing werkte alleen de constante spanning (pin 9/13). Voor de rest spoorde er niks van:
- Remlichten links en rechts (pin 6/3) continue 12v
- Achterlicht rechts 0volt (pin 5/3)
- Achterlicht links 0volt (pin 7/3)
Stap 1
Ik heb de stekkerdoos losgehaald en de bedrading bekeken. Dit zag er zo goed als nieuw uit. Geen corrosie of losse contacten. Alle massa punten doorgemeten: perfect.
Stap 2
Ik heb de binnenbekleding van de kofferbak, waar nodig, los gehaald en de kabel gevolgd. Deze zag er strak en onbeschadigd uit en liep verder door achter de bekleding via de bestuurderskant, naar voren.
Stap 3
Alles weer (waterdicht) gemonteerd, nog 1 keer getest. Wederom niet het gewenste resultaat. Toen besloten om er mee te stoppen om ooit eens de hulp van een garage in te schakelen.
Eenmaal alles opgeruimd dacht ik terug aan mijn LTS Elektrotechniek vooropleiding en ging er een lampje branden... Zekering! En ja hoor, van de 3 zekeringen voor de trekhaak (nr 43,44 en 45) was er 1tje doorgebrand *zucht*. Les 1 bij elektrotechniek, begin bij de bron, even vergeten. Omdat ik bij aanvang al een constante spanning had gemeten, had ik veel te vroeg de zekeringen uitgesloten als oorzaak.
Stap 4
Nadat de zekering was vervangen ging ik weer vol goede moet met de multimeter naar de stekkerdoos en .....helaas nog steeds niet wat ik verwachte. Alleen een extra 'rare' 6v puls op de achterlichten erbij gekomen. Tenminste iets. Maar een niet-constante 6volt is niet geschikt voor je achterverlichting.
Stap 5
Uit frustratie de hulp ingeroepen van m'n Pa. Die keek er nuchter naar en zei "sluit je fietsendrager eens aan? Dan testen we het zo." En ja hoor.... alles werkte gewoon. Verlichting, remlichten, knipper links en rechts.
Mijn conclusie
Bij elektrische 'storingen', zoals altijd, eerst bij de zekeringen kijken... ook al verwacht je het niet.
Vraag
Ik heb er naar gegoogled, maar kan het niet terug vinden: het staat mij bij dat een 13 polige stekkerdoos die gekoppeld is aan je boordcomputer daadwerkelijk 'iets' aangesloten moet hebben alvorens het goed werkt. Dit zou die 6volt 'puls' meetresultaat kunnen verklaren... deze meet of er een stekker is aangesloten. Mijn boordcomputer geeft namelijk ook aan als er een kapot lampje op de aanhanger zit.
Klopt het dat een boordcomputer gestuurde stekkerdoos niet simpel doorgemeten kan worden en dat er iets op aangesloten moet worden alvorens het werkt?