17'' inch velgen onder Octavia 2

rutger07

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Rutger, ben sinds kort lid hier op het forum. Mijn vader heeft een Skoda Octavia Combi uit 2002.

Hier een foto van het karretje (dit is een voorbeeld, niet de echte, de echte foto uploaden uit bestand lukte op de een of andere manier niet!): http://images.wheeler.nl/s1255693139/2132100-1-2-3.jpg


1.6i uit 2002, 122000 km op de teller. Laatst heeft hij de gratis wintercheck laten doen bij de dealer, waarbij de dealer constateerde dat hij nogal wat olie bij moest vullen. ''Oh? Dat heb ik vorige week nog gedaan...''
Laatst is hij nogmaals op bezoek geweest om te kijken waar het vandaan kwam. Geen olielek, bougies zagen er ook normaal uit... Uiteindelijk werden er versleten zuigerveren geconstateerd. Wel raar bij 122000 km en normaal gebruik... Het zou 2000 euro gaan kosten, of gewoon wat vaker olie bijvullen, want ''het kon geen kwaad''.. Ja, maar toch.. We gaan wel de winter en, en over een paar weken moet het autootje weer naar de Zwitserse alpen rijden... (plus dat je waarschijnlijk vermogen verliest met versleten zuigerveren?)

Nu ontopic: Deze gaat waarschijnlijk de deur uit, en er komt 1 model nieuwer.. dus het model tussen 2005 en 2007 zegmaar. Het wordt hoogstwaarschijnlijk een diesel aangezien er nu 36000 km per jaar wordt gereden.
Deze velgen (17 inch 9 spaaks van een audi tt) zaten niet onder de auto toen hij werd gekocht. Er zaten standaard skoda velgen onder, 5 spaaks 15 inch. Die velgen gaan er dus ook weer onder bij een inruil, en de 17 inch velgen gaan er onderuit en zouden onder de volgende moeten komen!

Het probleem: Ik hoorde dat die 17 inch dingen (225/45/17) niet passen onder dat model.. Ik weet het niet zeker, maar als ik het goed heb zijn het 5-bouts velgen. Passen deze velgen nu wel of niet onder dit model?:
http://images5.speurders.nl/images/46/4669/46696195_1_detail.jpg

http://www.autotrack.nl/owa_dima/ow...id=6418749&p_spr_id=216385359&p_type_lijst=RL

Excuus voor de foto's. Ze waren niet te zien na het uploaden.
 
Dat gaat helaas niet passen. Octavia 1 heeft 5X100 velgen en Octavia 2 5X112. Dat betekent dat de afstand tussen de boutgaten verschillend is, ook al zijn het telkens 5 bouten.
 

rutger07

Nieuw lid
Bedankt voor de snelle reactie!

Héél erg jammer.. vind 15 inch namelijk gewoon niét mooi.. Het moet minstens 16 zijn.

Van 100 naar 112.. Het past dan ook wel echt net niet he.. Dat is het lullige. Als ze nou gewoon totaal niet zouden passen zou het prima zijn maar dit is gewoon frustrerend!
 

Rallye

Forumguru
Bedankt voor de snelle reactie!

Héél erg jammer.. vind 15 inch namelijk gewoon niét mooi.. Het moet minstens 16 zijn.

Van 100 naar 112.. Het past dan ook wel echt net niet he.. Dat is het lullige. Als ze nou gewoon totaal niet zouden passen zou het prima zijn maar dit is gewoon frustrerend!

Als lid van verrassendskoda geldt op dit moment een aanbieding: "kies voor de 17-inch Zenith velg voor uw Octavia. De actieprijs van deze vier schitterende velgen met Bridgestone banden bedraagt eveneens € 845,-. Beide setprijzen zijn inclusief BTW en exclusief montage. Kom snel bij ons langs en bekijk ze met eigen ogen."

De Zenith-velgen zijn de velgen van de RS.
 

Sand3r

Senior Member
2000 euro om zuigerveren te vervangen??
Dat is wel erg fors.
En idd ook snel gezien de kmstand.
Hoe hebben ze het geconstateerd?
 

Ronnie

Forumguru
Voor de helft van dat bedrag koop je ook een andere motor!

Ikzelf zou op versleten/verharde kleprubbers tippen.
Kijk eens of er bij gasloslaten tijdens het rijden blaue rook uit de uitlaat komt, dit duidt daarop.
Bij verslete/defecte zuigerveren komt er altijd (vooral bij gasgeven) blaue rook uit de uitlaat.
 

rutger07

Nieuw lid
2000 euro om zuigerveren te vervangen??
Dat is wel erg fors.
En idd ook snel gezien de kmstand.
Hoe hebben ze het geconstateerd?

Geen idee hoe ze het hebben geconstateerd.. Hij is een dagje weggeweest naar de dealer en die kwam er mee na een dag onderzoeken. M'n pa hoefde gelukkig voor hem geen arbeidsloon ofzo te betalen dus daar had ie mazzel mee.. Wel werd hem verteld dat het dus versleten zuigerveren zouden zijn en dat het ongeveer 2000 euro zou moeten kosten aangezien het blok gedemonteerd zou moeten worden en de carters eronderuit zouden moeten..

Het gaat om de dealer Skoda Versluis te Zoetermeer.

Echt zwáár balen dat die velgen niet onder het model 2005-2007 passen..
 

rutger07

Nieuw lid
Voor de helft van dat bedrag koop je ook een andere motor!

Ikzelf zou op versleten/verharde kleprubbers tippen.
Kijk eens of er bij gasloslaten tijdens het rijden blaue rook uit de uitlaat komt, dit duidt daarop.
Bij verslete/defecte zuigerveren komt er altijd (vooral bij gasgeven) blaue rook uit de uitlaat.

Hij laat het ook niet repareren ofzo.. Hij is al opzoek naar een andere.. waarschijnlijk een 1.9TDI..
Ik zal het is aan hem vragen over die rook..
 

hemi24

Forumguru
Dat gaat helaas niet passen. Octavia 1 heeft 5X100 velgen en Octavia 2 5X112. Dat betekent dat de afstand tussen de boutgaten verschillend is, ook al zijn het telkens 5 bouten.

Is het ook niet zo dat de ET-waarde van de O1 en O2 van elkaar verschillen?!?
De ET-waarde (Einpress Tiefe) geeft aan hoeveel/hoever de velg naar binnen of buiten steekt.
 

Sand3r

Senior Member
Ik heb die velgen wel eens gezien met multisteek.
Dus zowel 5x100 en 5x112 boutgaten. Wellicht even nakijken of deze dat ook hebben?
De ETwaarde voor het oude model is ET38, voor de nieuwe ET47. Opzich niet zo´n heel groot verschil. Wellicht zit dit type velg er weer tussenin?
 

hemi24

Forumguru
O2: ET47 is voor de 6Jx15 met bandenmaat 195/65R15.

voor de velgmaat 7Jx17 (225/45R17) is een ET-waarde van 54 voorgeschreven.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb die velgen wel eens gezien met multisteek.
Dus zowel 5x100 en 5x112 boutgaten. Wellicht even nakijken of deze dat ook hebben?
De ETwaarde voor het oude model is ET38, voor de nieuwe ET47. Opzich niet zo´n heel groot verschil. Wellicht zit dit type velg er weer tussenin?

Toch even een opmerking: De E.T. waarde is toch wel van belang; Deze bepaalt de positie van het hart-wiel ten opzichte van het wiellager.
Normaal is het zo dat het hart van het wiel (in langsdoorsnede) precies op het hart van het wiellager ligt. Ga je nu de E.T. waarde wijzigen, zal het hart meer naar binnen/buiten komen te liggen en wordt het lager zwaarder/scheef belast en zal het eerder stuklopen/warmdraaien.
Dus hoe breder de velg, hoe dieper/hoger de E.T. waarde om het "hart" te laten corresponderen met het wiellager.
Vroeger werden nogal eens spoorverbreders aangebracht, binnen 10.000 km lagers naar de filistijnen.....
 

skodaboy

Forumguru
ik ben van plan om een mij een nieuw setje alu-velgen in 17" aan te schaffen...mijn voorkeur gaat uit naar de zenith-velgen,die staan standaard onder de 02 RS...:D

kan er mij iemand vertellen of deze ook passen op een 02 4X4??

thnx,
 

Bijlagen

  • rs velgen.jpg
    rs velgen.jpg
    16 KB · Weergaven: 106

skodaboy

Forumguru
van de week een setje zenith-velgen 17" besteld bij de dealer.
ik had gevraagd of ze mijn zomerbanden die op andere 17" velgen lagen op de zenith-velgen wouden monteren,dat hebben ze ook gedaan alleen heeft de monteur mijn achterste banden (bridgestone af-fabriek) vooraan op de 02 gemonteerd,pff dat zijn toch kabaal makers he :mad:

de voorste banden waren al eens vervangen geweest door goodyaers en die zijn ook veel stiller die staan nu achteraan...het is toch niet moeilijk om die banden vooraan te zetten he alle banden zijn nochthans gemarkeerd, lv,al,rv,ra...dus dit was toch simpel he...:smiley29:

dit weekend wordt er toch zo'n 500km met de 02 gereden,als het 'kabaal' mij te veel naar mijn zin blijft aanhouden,dan staat hij dinsdag opnieuw bij de dealer voor de deur,en anders breng ik hem naar de bandencentrale hier enkele km's verderop...:xyxthumbs:
 

Bijlagen

  • 02-RS-velgen.jpg
    02-RS-velgen.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 83

hemi24

Forumguru
Prachtige velgen, die Zenith's!!!

Ook ik moet na een kleine 10k gereden te hebben met de Bridgestones hoognodig weer wisselen van voor naar achter om het "cuppen" enigszins in bedwang te houden...

Wat mij opviel is dat ondanks dat ik nooit meer dan 0,2 bar boven de voorgeschreven druk heb gereden, mijn banden toch duidelijk meer in het midden zijn versleten dan op de zijkanten, wat duidt op het rijden met een te hoge spanning. Meer mensen die daar last van hebben? Ik vond 2,1 a 2,2 bar al niet bijster hoog...
 

skodaboy

Forumguru
Prachtige velgen, die Zenith's!!!

Ook ik moet na een kleine 10k gereden te hebben met de Bridgestones hoognodig weer wisselen van voor naar achter om het "cuppen" enigszins in bedwang te houden...

die zenith's zijn idd mooie velgen...mag ook wel voor deze prijs...:D
ik ben deze morgend om 9u maar bij de dealer geweest ivm het feit dat de monteur mijn achterste banden vooraan had gemonteerd en ik zot werd van het kabaal...de baas zei tegen mij 'klein moment' en ging een monteur roepen,deze heeft toen de banden opnieuw verwisseld en nu is het weer 'stil' in de 02 :winkie:

de dealer vertelde mij ook als ik in het begin om de 10.000 km à 15.000km
de banden om gewisseld had dus van voor naar achter en omgekeerd dit geluid niet voorkwam of toch minder snel.
ik heb nu zo'n 40.000 km met achterbanden op de achteras gereden en nu is die "structuur van de achteras" daar zo ingesleten vandaar ook het geluid als je ze vooraan monteerd...:smiley29:
 

hemi24

Forumguru
Mee eens dat de vervorming zoals deze na 40k op één as is opgetreden niet meer in alle redelijkheid zo 1,2,3 weg te slijten is door montage op een andere as.

Echter is (in mijn geval) 10k voor de Potenza's al bijna het uiterste: dan moeten ze ook echt weer gewisseld worden, anders wordt je helemaal gek van het lawaai!!!
 

ceesdd

Lid
17 inch Velgen

Vorig jaar O2 Combi met 1.8 TSI motor. met 17 inch wielen. Fluister stil, tot dat na ongeveer 15000km het gezoem achter begon, cubben zei men mij (nog nooit van gehoord). Doorgereden tot 23000 km maar ik werd er gek van, als maar meer gezoem alsof er een lager afloopt.

Op advies van dealer originele bridgestone achter vervangen voor Michelin Pilot sport omdast die ander profiel hebben en dus minder las hiervan. (Overigens compliment voor dealer: gekregen voor inkoopprijs omdat ook hij van mening was dat banden vervangen ergens rond de 20000km niet normaal is). Met nieuwe banden is geluid achter weg, maar ik heb gevoel dat het nu van voren komt waar nog bridgestone liggen. Maar men had mij verteld dat cubben alleen bij de niet aangedreven wielen voorkomt? Even aankijken misschien voor ook nog nieuwe banden leggen, maar is niet normaal dat je binnen 1 jaar bij 20000km alle banden moet vervangen!

Ik weet niet of het komt door 17 inch velgen (origineel vanaf fabriek), maar verlang naar die fluister stillen skoda van het eerste half jaar!
 

Captain Hook

Forumguru
Wat mij opviel is dat ondanks dat ik nooit meer dan 0,2 bar boven de voorgeschreven druk heb gereden, mijn banden toch duidelijk meer in het midden zijn versleten dan op de zijkanten, wat duidt op het rijden met een te hoge spanning. Meer mensen die daar last van hebben? Ik vond 2,1 a 2,2 bar al niet bijster hoog...
Ik had van oorsprong Dunlops onder m'n O2 zitten (af fabriek), maar die begonnen op een gegeven moment ook te cuppen (irritant). Sindsdien gewisseld naar Conti PremiumContact 2 (205/55/R16 H) en dat gaat eigenlijk prima.
Heb voor de banden op 2,3 bar staan en achter op 2,8 (alleen in de vakantie gaan ze achter naar 3,0). De slijtage ziet er gelijkmatig uit. (gisteren nog gecontroleerd).
Zit nu aan m'n 2de set Conti's. Voor de zomervakantie moet ik m'n voorbanden nog wisselen, want inmiddels zitten die op nog 3mm restprofiel.

De Conti zal ongetwijfeld niet de meest superieure band zijn, maar kent een redelijke prijs (150 euro voor 2 stuks), goede slijtvastheid en een prettig weggedrag.
 

roeland

Senior Member
vandaag de Venus velgen van een superb gemonteerd met michelins
eens kijken hoe die zich houden, de conti's op de originele 16"was ik nou niet bepaald kapot van

p1020606r.jpg


grt
roeland
 
Bovenaan Onderaan