170pk TDI , DSG vs Handbak

Renkie

Forumguru
Hoi iedereen !

Ik heb nu een aantal keer bij de dealer naar een Superb 2 gekeken en ik moet zeggen dat ik het een erg knappe auto vind. Ook heb ik enige tijd terug een proefrit gemaakt in een 170pk TDI met DSG bak.

Ik zou alleen erg graag ook in een hand geschakeld bak een proefrit willen maken icm de 170pk TDI motor (en ook alleen die versie ivm bak verhoudingen).

Wat denk je ? NERGENS in Nederland een demo auto te vinden met een hand bak. Ook beweren diverse dealers alleen maar de DSG te verkopen... Vandaar een paar vragen aan de eigenaren van een 170pk TDI
- Heb je een DSG of handbak ?
- Hoe bevalt de auto, motor en bak combinatie ?
- Bij een handbak : hoeveel toeren draait de motor in z'n 6 bij 160km/u gps en 120km/u gps ?
 

Renkie

Forumguru
Wat waren voor jou de belangrijkste redenen om voor een hankbak te kiezen ? Heb je destijds ook een proefrit beide kunnen maken ?

Zou je de andere vragen ook nog inhoudelijk kunnen beantwoorden aub ?:)
 

quorumz

Actief lid
handbak vanwege het lease budget en eigen bijdrage, daar komt uit mijn hoofd dik 3000 euro op de cat waarde bij en het lease bedrag zorgde ervoor dat het de pan uit ging rijzen. (hoef nog niet te klagen dat ik een bak van 40.000 euro in mijn lease cat kan nemen en alleen mijn standaard bedrag betaal)

ik vind hem zelf super schakelen, soms wat moeite in zijn 3 ,die moet je wat harder erin duwen maar ik gok dat elke individuele versnellingsbak zijn eigen kenmerken zal hebben.

hoeveel toeren, zou ik morgen of overmorgen moeten kijken.
(dacht rond de 2500 rpm bij 120km/h en richting 4200 bij 160km/h)

ik hou niet van proefritten maken, dan vind ik een auto mooi en zou hij wellicht minder rijden. ik kijk naar buitenkant, binnenkant, pakketten, kwaliteit en wat ik er voor betaal, je kan een auto ook leren kennen/rijden nietwaar en tot op heden nooit tegen gevallen.
 

Renkie

Forumguru
Thnx alvast ! Ben benieuwd naar de toerentallen.

4200rpm lijkt mij heel, heel erg veel in de 6 bij 160km/u, dan zou de top van ?220? op papier ook haast onmogelijk zijn.
Bedoel je geen 3200rpm ?
 

Renkie

Forumguru
geen idee, ik moet het voor je checken:) (zelfde motor als in de octavia RS trouwens)

Goed aangeboden, maar het probleem daarmee is dat bij VAG je per model en motor type weer andere bak verhoudingen hebt. In een Octavia kun je dus een heel ander toerental hebben bij die snelheden.

Ik wacht rustig af wat de Superb eigenaren te melden hebben.
 

andrehj

Forumguru
4200rpm lijkt mij heel, heel erg veel in de 6 bij 160km/u, dan zou de top van ?220? op papier ook haast onmogelijk zijn.
Bedoel je geen 3200rpm ?
Kan natuurlijk ook niet, want bij 160 draait de motor gewoon 160/120*2500 = ongeveer 3300 toeren (als de 2500 rpm klopt). Dan wordt de topsnelheid van 220 ook een stuk haalbaarder. :winkie:.
4200 rpm zal wel een typo zijn.
 

hemi24

Forumguru
Denk dat 'ie nog wel minder draait, aangezien mijn O2 met 1.6TDI doet 'slechts' 3.000 omw bij 160 km/h...

Lijkt me aannemelijk dat dit met 170pk nog wel verder omlaag is geschroefd.
 

Renkie

Forumguru
Vergis je niet, bij een zwaardere auto wil men nog wel eens een kortere bak pakken om een wat snellere acceleratie te verkrijgen. Idem met een auto die meer vermogen heeft om die met meer vermogen nog sneller te laten lijken.
Zo zul je nu bij de 14 en 20% bijtelling versies vaak ook een lange bak zien om het verbruik omlaag te krijgen.

Zo had je 'vroeger' ook bij een Golf3 90pk tdi een langere bak dan bij een Golf3 110pk tdi. En de Passat 90pk tdi zit er weer precies tussen. Ik heb bij mijn Passat ook bewust ook Golf3 90pk bak laten monteren ivm de langere 5.
 

Piet50

Nieuw lid
Hallo Renkie,
Ik rij sinds 15-7-2009 een S-2 Elegance businessline 170 pk TDI. Inmiddels 67500 km gereden.Deze auto heeft een iets mindere weglegging dan mijn 4-Passat's sportline,advies is Sportonderstel bestellen!! Bij koud weer (-0C), koude motor dubbelkoppelen of voorzichtig schakelen!! Als ie warm is schakeld ie perfect.bij 120/uur maakt de motor 2200t/min.bij 160 zal het ongeveer 2800 zijn maar dat rij ik in nederland zelden want ik werk voor vrouw en kinderen en niet voor het CJIB Mijn verbruik is 5,8l/100 km maar ik rij vrijwel alleen grote weg. Als je niet teveel haast hebt is 5,3-5,5 ook heel goed haalbaar.Als je echter voor comfort gaat zou ik die DSG bak wel overwegen als je veel file moet rijden of in de stad. Veel succes met je keus

MVG Piet50
 

quorumz

Actief lid
ik zit op ong 3100 rpm met 160 en 2100 rpm bij 120, 5.4l/100km haal ik alleen als ik in mijn 6 100 rij..., zo'n 6.6l/100km bij 160
 

Renkie

Forumguru
6.6L / 100 is nog acceptabel, en +- 3000rpm bij 160 is ook prima.

Alleen nu lees ik tussen de reacties door verschillende verhalen mbt de bak en kleine problemen met het schakelen bij koude motor of een bepaalde versnelling. Zijn jullie daar ooit mee teruggeweest bij de dealer ?
 

hemi24

Forumguru
Ik heb de ervaring dat de versnellingsbakken van Skoda (VAG) altijd relatief soepel en trefzeker schakelen en zeer zeker geruisloos.

Als ik het verhaal van Piet50 zo lees krijg ik bijna het idee dat er sprake is van een (defecte/verkrachte) ring.
 

Renkie

Forumguru
Dat is idd ook mijn ervaring, en zeker bij zo'n nieuwe auto zou je dit beter verwachten.
Piet50, is het ook erger als het buiten kouder is ? Dan zou ik de bakolie verdenken... Maar ook dat zou zo snel geen problemen mogen geven
 

quorumz

Actief lid
heb zelf nooit gereden zonder sport onderstel, maar mijne is lager dan normaal maar er zijn zat bochten dat ik mijn stuur goed moet vasthouden vanwege het zware gewicht van mijn voorkant en ik gewoon voel dat de achterkant het anders niet houdt (nu rij ik best pittig door bochten heen en kan deze auto gewoon niet wat mijn ford focus wagon met sportonderstel wel kon)
 

Darkside

Forumguru
Nu is een focus natuurlijk wel wat anders dan een Superb. Niet alleen omdat het onderstel van de focus gewoon erg goed is. Maar ook omdat hij kleiner en lichter is.
 
Bovenaan Onderaan