180.000km beurt O2 2.0 TDI?

Captain Hook

Forumguru
Binnenkort moet mijn O2 voor een 180.000km beurt. Nu heeft Skoda wel een standaard prijslijst voor de VOI onderhoudsbeurten. Maar iemand enig idee of er iets extra's/speciaals gedaan wordt bij 180.000km? Het onderhoudsboekje geeft hierover ook niet echt uitsluitsel.

Ben graag goed voorbereid op eventuele meerkosten. :koffie:
Remblokken/schijven zijn volgens mij nog goed (de roest is er eindelijk af door al die bergpassen in Noord-Italië :winkie:). Er zitten net nieuwe banden onder. Hulpveren zijn een paar weken geleden gemonteerd en toen zijn de schokdempers gecontroleerd (helemaal schoon, geen lekkage). Veergedrag is nog uitstekend (zelfs nog beter dan nieuw). Absoluut geen nadeinen. Distributieriem staat pas op voor 240KKm.
Dus tja, wat kan ik verwachten?

Iemand ervaringen?
 

guitar_billy

Senior Member
zelf bijna bij 120K dus nog geen ervaring met jouw kilometer stand, maar ik zit te denken aan :

- versnellingsbak-olie, heb je een handbak of DSG ?
(weet niet om de hoeveel km die ververst wordt maar 180.000 deelt zo mooi door 60.000 en 90.000 :) )
- hoe is je uitlaat er aan toe?
- airco; controle op hoeveelheid koelmiddel, wanneer is dat voor het laatst gebeurt?

dit lijken me mogeliijke ingrepen voor je auto die het tientjes-nivo ontstijgen.
wat zegt je garage op deze vraag ?
 

Captain Hook

Forumguru
-Heb een handbak. Geen idee of die olie vernieuwd wordt (?)
-Uitlaat is een paar weken geleden ook gecontroleerd; is nog prima.
-Airco is een paar weken geleden ook gecheckt. Koelwerking is uitstekend. Werd toen al gezegd, dat zodra men het circuit gaat openmaken, er bijgevuld moet worden. En hopla je bent zo > 100 euro kwijt.:(
-Ik wil juist de garage voor zijn. Heb liever zelf wat voorkennis... :ahum:
 

chrisbusscher

Nieuw lid
volgens mij hoef je dan geen extra kosten te verwachten op de gebruikelijke dingen zoals olie en filters na.... misschien een brandstoffilter die gaat 60.000 km mee.. dus bij 180.000km is ie aan de beurt....
 

Monteurtje

Forumguru
90.000 beurt. Zitten alle filters in. Pakketprijs. Staat op skoda.nl. Auto wordt helemaal nagekeken. Dus bijzonderheden komen dan wel aan het ligt. Maar je kunt moeilijk zeggen wat er eventueel vervangen moet worden of te verwachten is. Wissers, lampje, remmen. Onderdelen van het onderstel komen niet heel veel voor. Misschien een wiellager, maar dan hoor je die nu ook wel. Afdichtringen van turboslangen willen wel eens kapot zijn, is niet ernstig.
 

Captain Hook

Forumguru
Vanmiddag m'n O2 weer opgehaald bij de Skoda dealer.
Keurig conform de opgave is de 180.000km beurt uitgevoerd. Niks bijzonders te melden aan deze 'saaie' auto. Geen extra vervangingen nodig, geen extra slijtage. M'n auto was tip-top in orde en was het kilometrage niet aan te zien volgens de garage... (dat beschouw ik dan maar als een compliment :530:)

Totale kosten EUR 320 inclusief BTW en weer verlenging van de Skoda mobiliteitsservice.
 

Ralph

Lid
pffffhoee, nou nou...... 180.000.............. ;))
Ik ruil zelf mijn auto altijd in na 4 jaar en 120.000 kilometer, dus dit soort standen maak ik zelf nooit mee.

Ik ben wel benieuwd wie er op dit forum de hoogste kilometerstand heeft in de Diesel variant en Benzine variant... en wat daarbij de ervaringen zijn qua onderhoud boven de 150.000 kilometer . Er is vast wel iemand handig om hier een poll van te maken ;)
 

Captain Hook

Forumguru
180.000km zit er inmiddels op op deze O2. Nog nooit zo'n probleemloze auto gehad. :super:
Eerder al eens een VW Golf Variant met 180K volgereden, maar dat was één al gezever. Dat was een 115pk TDI uitvoering.
Daarvoor een Golfje III TDI gehad en die zat in 2 jaar (!) al op 160.000km!
Alleen al voor regulier onderhoud kwam je al meer dan 4 keer per jaar bij de garage...

Kun je na gaan, de eerste drie jaar zat ik al op 150.000km met m'n O2. Daarna werd het rustiger en zijn er de laatste twee jaar 'nog' maar 30.000km bij gekomen. Vandaar dat we ook geen diesel meer willen.

Dus ja, ik voel me me wel een ervaren chauffeur. :winkie: Want het enige wat verzekeringsmaatschappijen van mij krijgen is de jaarlijkse premie. (> 20 jaar schadevrij)
 

yup

Lid
Begrijp me niet verkeerd, maar 180.000 km is een lachertje voor een moderne auto IMHO.

Pas boven de 3 ton zonder problemen vind ik echt goed.

Ik kon je allang vertellen dat jou auto probleemloos zou zijn, die van mij heeft iets in de buurt van 285.000 gelopen (O2 2.0 TDi van 2005) en alleen zeer kleine problemen gehad, nooit iets ernstigs.

Problemen tot nu toe:

Achterruitenwisser sproeier doet het niet, schijnt dat er een slangetje achter zit die los kan schieten, dus daar maak ik me niet druk over. Geen tijd gehad om te maken.

Smoorklep van motor is stukgegaan, is standaard 2.0 TDi kwaaltje, smoorklep vervangen, en zekering bij motor vervangen en het werkt weer. Door deze storing krijg je motorlampje te zien en werken je fans niet meer (ja dat lees je goed). Maar is simpel en goedkoop op te lossen.

Airco koelt niet helemaal 100%, komt doordat intern regelventiel vastzit, is een standaard VAG kwaal (komt bij ALLE nieuwe VAG modellen voor).

Verder normaal onderhoud. Draagarmrubbers zijn slecht maar goed dat komt bij ergens bij de volgende beurt. Voor de rest werkt alles gewoon goed.

Dit is gewoon een zeer simpele auto om te onderhouden, veel onderhoud kan je zelfs zelf gewoon uitvoeren als je dat al zou willen. En veel dingen zijn zeer duurzaam gemaakt.
 

Captain Hook

Forumguru
Begrijp me niet verkeerd, maar 180.000 km is een lachertje voor een moderne auto IMHO.
Dat is mijn bevinding idd ook. :aangenaam:
Ben nog steeds positief verbaasd hoe de auto rijdt en er uit ziet na zoveel kilometers. (wordt dan ook goed behandeld :grin:)

De 'lastige' situatie is gewoon dat we van 2 auto's naar 1 toe willen en we van deze diesel af willen. Als ik de auto uiteindelijk verkoop denk ik dat ik ook met pijn in het hart afscheid neem van mijn trouwe reisgezel. :529:
 

Rene de Wit

Actief lid
Ik heb zelf prive al 4 auto's over de 250k gereden zonder noemenswaardige problemen, het waren zelfs allemaal benzinemotoren. Je moet gewoon iets meer kosten (20-30 euro extra p/mnd) reserveren voor slijtage onderdelen als remblokken en schijven, koppeling en bv een waterpomp en distributieriem. Verder wil bij de hogere kilometerstanden nog wel eens een aandrijfashoes scheuren, ook uitlaten zijn bij hogere standen nog wel eens aan de beurt. Maar het blok zelf heb ik nooit problemen mee gehad, ik behandel mijn auto's (en ja ook de leasewagen als of die van mijzelf is) dan ook netjes ==> warm rijden, fatsoenlijke olie (geen Aldi, Gamma troep) op tijd filters vervangen etc., dit deed ik ook meestal zelf, het stelt echt niks voor olie(filter) en luchtfilter vervangen je moet er alleen wel zin in hebben uiteraard.

Qua lease is de O1 demarrage de 2e diesel die bijna op 180k staat waarbij tot nu toe alleen remschijven (al bij 110k) en 1 ashoes als bijzonder opgemerkt kan worden.
 
Bovenaan Onderaan