1J0 973 722 Stekker voor ABS

Geachte skoda rijders

Ik heb enige tijd last van een abs en traction control lampje op mijn dashboard (al een half jaar :-))
Nu lag ik laatst onder de auto en zag bij de radiatorslang een stekker zitten met 2 afgebroken kabels eraan.
Nu heb ik het eerst proberen te maken, maar heeft nog geen succes gehad.

Als je onder de auto de linker radiatorslang vastpakt en dan zitten er aan de onderzijde 2 stekkers ( een bruine en een zwarte stekker)
De bruine is bij mij intact en de zwarte is aan de kabels gebroken.

Ik zal even een foto maken vanavond, maar weet iemand waar die stekkers voor zijn?

Met vriendelijke groet
Jakob
 
Ha Monteurtje.

bedankt voor je reactie. Ik had al even gekeken naar de kabels en het is een blauwe, en een blauw-roze kabel.
het is een 2 pins stekker. Op de foto is de bruine stekker goed te zien. De stekker die ik nu gemaakt heb is de zwarte stekker die er achter zit.

Ik heb de auto uitgelezen en er zitten nogal wat fouten in. Maar dit vind ik nog wel de belangrijkste van allemaal.

foutcode is 285 abs front right G45 sensor.

Ik heb de rechter abs sensor al 2 keer vervangen. dit heeft niets geholpen.
Het is allemaal begonnen met het vervangen van het wiellager.

Ik weet niet of sommige foutcodes ook met elkaar te maken hebben, maar dit zijn ze allemaal.
- 17664 G62 open or short to plus P1256
- 65535 no faults recorded (if MIL not illuminated) A
- 1271 positioning motor for temperature flap (V68)
- 1596 motor for outside / recirculated ait flap (V154) adaption not
- 819 high pressure sensor signall to small (G65)

de G65 heb ik al binnen, maar weet niet waar die zit. misschien weet jij dat?
de foto moet je eigenlijk op de kop zien. dus 180 graden draaien.
IMG_20121113_195715.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt foutcodes ook zelf opzoeken op Website van Gerrit Speek
Zo op het eerste gezicht zitten er 2 foutmeldingen bij voor stelmotoren, één voor de stelmotor die de kacheltemperatuur regelt, en één voor de recirculatieklep.

Edit:
inderdaad
foutcode: 01271
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nl Stelmotor van temperatuurregelklep (V68) du Stellmotor für Temperaturklappe (V68) en Positioning Motor for Temperature Flap (V68) Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Defect (Faulty)


Mogelijke verschijnselen:

  • De regeling temperatuur werkt niet of vertraagd
Mogelijke oorzaken:

  • Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Temperatuur Klep (V68)
  • Motor voor Temperatuurklep (V68) is kapot
  • De Temperatuurklep is kapot, zit vast of klemt
Mogelijke oplossingen:

  • De kleppen van het climatronic-systeem willen wel eens klemmen of vastzitten. Eerst alle foutcodes wissen, dan een stukje rijden. Tijdens die rit moet je de kleppen van je luchtbehandelingssysteem flink bedienen. Dus de lucht naar alle kanalen leiden, maar vooral warme en koude lucht. Geef die kleppen wel de kans hun uiterste positie te bereiken, dus niet te snel de standen wisselen. Komt de fout niet terug dan is het een tijdelijk iets geweest, het kan zijn dat er iets tussen de kabels en stangen gezeten heeft waardoor de kleppen niet geheel konden sluiten of openen. Komt de fout terug dan even controleren of er iets is wat de beweging van de kleppen blokkeert. Controleer ook alle bedrading die naar die motor lopen, hangen ze tegen bewegende delen? Ook kortsluiting of een open circuit kan deze foutcode veroorzaken.
  • Check de Motor voor de Temperatuur Klep (V68)
    • Check meetwaardeblokken
    • Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet
    • Doe een Basic Setting
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Vervang de Motor voor de Temperatuurklep (V68)
  • Vervang de Temperatuurklep
Extra info:

  • Indien aangetroffen in een VW Polo: negeer de fout zolang er geen merkbare problemen zijn. In de Polo's geven deze clima-motoren vaker deze foutcodes. En die clima-motor wil je niet wisselen, want dan moet de hele midden-console eruit.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 mei 2012.

Dit is overigens een Fabia I kwaal, betekent stelmotor vervangen.

En:
foutcode: 01596
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nl Motor voor Klep Buitenlucht- Binnencirculatie (V154) du Stellmotor für Frisch-/Umluftklappe (V154) en Motor for Outside/Recirculated Air Flap (V154) Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

  • Onbekend
Mogelijke oorzaken:

  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • V154 defect
  • Klep defect
Mogelijke oplossingen:

  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang V154
  • Check / vervang Klep

En ook hier is de oplossing 'stelmotor vervangen', en ook dit is een vaker voorkomend probleem bij de Fabia I, Seat Ibiza en VW Polo van dezelfde generatie.
 

Monteurtje

Forumguru
De kabels die je bedoelt die kapot zijn, die gaan naar de dynamo. Komt vaak voor dat die kapot zijn.

Sensor G65, Hoge druk sensor. Deze is van de airco. Zit rechts in motorruimte in buurt van koelvloeistofresservoir. Op de aircoleiding. Kun je er gewoon afdraaien. Gaat geen koudemiddel verloren. Zit een ventiel onder. Niet te strak aandraaien. Is aluminium. Breekt gauw.

ABS sensor. Die heb je dus al vervangen. Dan kan het in de kabels zitten. Maar als het direct na vervanging van het lager is gekomen. Dan kan het lager zelf niet goed zijn. Weet niet of je dat zelf gedaan hebt of laten doen door garage. In het laatste geval zou ik zorgen dat ze er een andere inzetten kijken of het dan opgelost is.

Code 17664. Dat is koelvloeistoftemperatuursensor. Kan sensor of kabelbreuk zijn. Sensor zit aan zijkant van de cilinderkop. Versnellingsbakzijde. 06A 919 501 A.
Code 65535. In welk regelapperaat staat deze code???
Code 1271. Temperatuur regelklep van kachel. Kan klep zijn. Dat is een lastige om te vervangen.
Code 1596. Recirculatieklep. Kan defect zijn of kabel. Zit achter dashboardkastje.

Hopelijk is het wat duidelijk.
 
hoi mede forum vrienden.

Bedankt voor alle antwoorden en suggesties. even een vraagje aan cordoba of monteurtje:

in de foutcode van de 1271 staat:
  • Check meetwaardeblokken
  • Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet
  • Doe een Basic Setting
weet iemand hoe dit precies in zijn werk gaat. ik kan wel de auto uitlezen en dingen aanpassen enz. maar weet niet precies hoe en wat. Is er een handleiding voor ofzo waar een en ander uitgelegd wordt? de meetwaardeblokken kan ik wel checken. dit heb ik al eens zien staan. De output test en de basic setting zijn voor mij nieuw. staan wel in de lijst van de uitleesapparaat maar heb er nog niets mee gedaan.

Bedankt monteurtje voor je opmerking over de dynamo. er staat mij iets van bij dat daar ook nog een foutmelding over was. die is er nu dus uit. ik zal nog even opzoeken welke foutcode dat was, misschien hebben andere forumleden er ook nog iets aan.

Bij de foutcode 1596 weer hetzelfde verhaal over de meetwaardeblokken? iemand?

even een reactie op de tekst van monteurtje.
dynamo is nu bekend, bedankt.
Ik zal de G65 sensor even vervangen morgen. Misschien kan er nog iemand een foto maken waar die precies zit, of documentatie?
Kan je zien of het goede lager erin zit zonder dat er iets gedemonteerd moet worden? heb ik niet zelf gedaan.
koelvloeistoftemperatuursensor ga ik eerst ff de kabels checken.
65535 staat in de Ac-Heating unit

de laatste 2 ga ik eerst bovenstaande met meetwaarde bekijken.

Bedankt allemaal, ik hou jullie op de hoogte
 

Cordoba

Forumguru
Vorig jaar zijn bij mij de stelmotoren vervangen voor deze problemen. De monteur die vooraf aan het testen was, sloot de laptop via OBD-stekker aan, en via een pagina van Vagcom kon ie de gewenste positie van de stelmotor instellen, en tegelijk kijken of ie daarop reageerde (pos. loopt van 1 t/m 256), als de stelmotor (zowel bij de kachel als de recirculatieklep) niet of alleen soms reageert, is het duidelijk dat daar de fout zit. Overigens kun je heel veel info over Vagcom, foutcodes enz. vinden op die site van Gerrit Speek, het is echt de moeite om daar wat algemene dingen over te lezen, dan heb je meer profijt van je uitleesapparatuur.
 

w.dodemont

Nieuw lid
Onze fabia is nog geen drie jaar oud en moest een stelmotor laten vervangen. Zou dit onder coulance kunnen vallen?
 
Bovenaan Onderaan