2.0 TDI - BKD Motor

Octaaf

Forumguru
hallo allemaal, tijdje niet geweest maar nog steeds Skoda-rijder.
nu is het tijd voor een nieuwe auto, de O1 heeft inmiddels 235.000 op de teller..

ben aan het kijken naar een OII Combi en heb eentje gevonden met 2.0 TDI uit Jan-06, 200.000 kilometer op de teller.
Door Skodadealer onderhouden (volgens schema) waar hij origineel verkocht is en nu ook weer te koop wordt aangeboden.
Maar blijkt dat BKD motor te zijn en lees verschillende verhalen over problemen met deze motor.


natuurlijk lees je op fora alleen de problemen en nooit de normale/positieve gevallen..... dat vinden we "gewoon" en hoeven we dus niet te melden (lijkt mij).
maar ik kan ook hier niets duidelijk vinden qua problemen, de zoekfunktie op "2.0 TDI" en/of "BKD" geen geen hits.

een auto is een gebruiksvoorwerp, dus er kan altijd iets stuk..... vertel mij wat met een 1.8T..... maar ik hoor graag jullie ervaringen en of ik deze beter kan laten staan of gewoon moet kopen?
 

Octaaf

Forumguru
als onderdeel van de kosten-rijklaar maken worden o.a. de volgende onderdelen vervangen:
gasklephuis en massa-vliegwiel

is dit een teken aan de wand, of gewoon routine?
 

Noord26

Forumguru
nu is het tijd voor een nieuwe auto, de O1 heeft inmiddels 235.000 op de teller..

ben aan het kijken naar een OII Combi en heb eentje gevonden met 2.0 TDI uit Jan-06, 200.000 kilometer op de teller.

Je geeft eerst dat je wel wat minder kilometers op de teller wilt, maar vervolgens heb je er eentje gevonden met vrijwel dezelfde km-stand? Zie ik iets over het hoofd?
 

Noord26

Forumguru
Natuurlijk is dat minder, maar het zet geen zoden aan de dijk als je let op km-stand. Overigens zegt een km-stand erg weinig over een auto. Duik in het verleden is het algemene advies. Vraag al het onderhoud op dmv facturen oid.
 

Octaaf

Forumguru
zover was ik ook al, maar lees niets/te weinig over dit type motor..... daarom de vraag (niet zozeer over het aantal km's en wat wel of niet zinnig is..... :-) )
 

Cordoba

Forumguru
Als het specifiek om het motorblok gaat, zou ik zeggen kijk eens op het Seat-Online forum: daar staan volgens mij verschillende topics met problematische BKD blokken. Als ik het goed heb, zijn er ondertussen modificaties gedaan aan de blokken waarvan de kop eraf is geweest, en schijnen die modificaties een afdoende oplossing te zijn, om herhaling te voorkomen.

Ik zal straks even kijken of ik wat topics voor je kan vinden.

Ook op Problemcar een voorbeeld van de BKD:
edit: de link wil er niet in, dan eens proberen of ik 'm anders voor je kan plaatsen
 

Ronnie

Forumguru
Bij m'n neefje's Touran/BKD (2004) is de cilinderkop onder garantie vervangen bij 150.000 km; 20K verder liep de DSG in de soep...
Bij de DSG dokter in Aalten perfect gerepareerd (mechatronic vervangen, € 1200.-) twee maand later in Engeland total-loss
laten rijden.........
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Met dit blok kun je geluk of pech hebben. Het is niet het beste blok dat ze ooit gemaakt hebben maar rijd wel enorm fijn. Bij deze kmstand zit je ook bijna aan vervangen van de riem. Dit kost ook rond de Eur 700 bij de dealer. Maar zoals je zelf aangeeft: vaak lees je alle het negatieve... suc6 met je keuze.
 

jos_br

Actief lid
Met deze km stand lijkt mij de cilinderkop wel okay. Het vliegwiel en het gasklephuis zijn de volgende pijnpunten aan deze motor, dus wanneer deze vervangen worden krijg je verbeterde versies en ben je hier ook van gevrijwaard. Ofwel, gewoon mee gaan rijden. Ik rijdt nu met een originele motor (BKD), heb enkel turbo, verstuivers en software aangepast in de raceauto (Golf V) nu met 281pk/530nm en heb hier meer dan 30 rondjes Nurburgring mee afgelegd zonder problemen. Zo slecht is deze motor dus niet.

Jos.
 

Octaaf

Forumguru
De D-riem is bij 117.000 vervangen en zou dus "pas" over 35.000km vervangen dienen te worden, en persoonlijk vind ik dat niet zo heel erg. dat is een normaal gegeven bij een auto. net zo als remblokken, nieuwe banden enz.

het gaat mij echt alleen om de "bevestiging" dat vanaf 2005 het probleem met deze blokken opgelost zouden zijn en dat de dealer/importeur dit bij oudere blokken opgelost kan hebben (of dat ik dit kan claimen)...
 

Bakkertje

Forumguru
Iets claimen bij PON is een behoorlijk drama. Als je daarover twijfeld zou je dat op voorhand uit moeten zoeken en laten bevestigen door PON. Coulance gaat altijd via een dealer en dan is de auto in kwestie ook bekend bij PON.
 

Octavia32

Forumguru
Heb met dit blok al 221.000 km op staan heb deze gekocht met 150.000 op de teller, rijd lekker moet ik zeggen zeker na de JD chip en nieuwe turbo die ik bij JB autoservirce heb laten doen.Heb verder onlangs nieuwe koppelingsplaten en 2 massa vliegwiel laten vervangen. Zat jammer genoeg een raar geluid in de versnellingsbak en deze is ook vervangen maar dit staat los van de BKD motor.
 
Bovenaan Onderaan