2.0 TDI vs 1.9 TDI

Ha allen

op dit moment nog in bezit van een Octaaf 2.0 TDI 150Pk en een ouwe Passat 1.9 TDI 130 Pk.

Iedere keer bij het switchen van voertuig valt me op wat een traag ding de Octaaf is (terwijl, 150 Pk, lichtere koets).

De Passat pakt op zodra je gas geeft, turbo spoelt veel sneller op (toegegeven, vanaf de 3de versnelling zijn de versnellingen van de Passat korter, maar toch).
Bij de Octaaf is het wachten, wachten.

Is dat normaal, in het kader van EURO normen en zuinigheid op papier ? Of is er iets mis

Als het 'normaal' is, is het bijv door de VAG mannen in Nunen bij te punten ? Ergernis is een groot woord, maar een 11 jaar nieuwere auto die niet van de plek komt.

Hoor graag van rijders die ook ervaring hebben met beiden
 

Duijzer

Donateur
Een deel is te verklaren door de techniek. Pompverstuiver vs common rail. Ik had hiervoor een 1.9 Tdi 105 pk, en ging rijden in de 1.6 Tdi. Op papier hetzelfde vermogen, maar in de praktijk een wereld van verschil. Precies wat je beschrijft. Voor mij reden om een 2,0 Tdi te zoeken. Uiteindelijk een Rs Tdi gekocht en laten chippen, dat is dan wel weer de andere kant... Maar zeker qua koppel is het aan te raden om even langs VAG te gaan.
Ik denk dat als je gaat meten de verschillen tussen je Octavia en Passat misschien wel kleiner zijn, maar het gevoel van traagheid is er wel. Pompverstuiver is gewoon een andere techniek.
 
dank allen

turbo-gat is aldus VAG Nunen niet te verbeteren ivm het vermaledijde roetfilter, das nou jammer

de down-pipe route klinkt aanlokkelijk, maar om m nou ieder jaar rond de APK uit en in te laten bouwen ...
 

tim_j

Forumguru
Denk dat je de 0-100 eens zou moeten meten met beide auto’s. De 2.0 CR heeft een veel smoother karakter dan de oudere PD. Ik ervaar het ook komende van een 110pk VP (voorloper van de PD) en de 1.6 tdi 110pk, op papier is is de 1.6 ietsje sterker door een hoger koppel 230>250nm. wat me opvalt is dat de vermogens afgifte veel vlakker is, maar kwa acceleratie met doorhalen wel vergelijkbaar is zonder die herkenbare boost te krijgen vanaf een bepaald toerental.
Ja de 1.9 trekt vanaf stationair tot 1500rpm vele malen beter dan de 1.6.. nog iets;
Mijn greenline heeft een aanpassing gekregen op het gaspedaal, zgn ‘audi gasreponse’, waarmee de motor vlotter reageert op pedaalbeweging, dit maakt de beleving ook wat levendiger.
 
Bovenaan Onderaan