D.J. van Dieren
Nieuw lid
Goedendag,
Ik had zojuist een Xenon vraag, maar heb ook een vraag over de nokkenasketting.
Mijn O2 Combi RS uit 2006 met 2.0 TFSI motor heeft een distributieriem. Deze is in 2017 bij de Skoda Dealer vervangen bij 140.000 km (nu 210.000 km).
Bij de laatste onderhoudsbeurt bij mijn locale garage werd ik erop gewezen dat de motor stationair “luidruchtig” loopt, vooral bij opstarten (vind deze zelf altijd al stationair beetje klinken als een diesel).
Volgens de monteur zou dit komen door de distributieKETTING die de 2 bovenliggende uitlaat & inlaatnokkenassen met elkaar verbindt. Deze zou kunnen oprekken, waarbij afstellen of vervangen van de nokkenaskettingspanner alleen lapmiddel zou zijn?
Reparatie gaat volgens de garage zo’n 1000 euro kosten, maar als deze ketting breekt is de motorschade volgens zeggen zo’n 3 a 4 mille (kleppen krom etc.).
Ik zie op mijn dealerrekening uit 2017 staan nokkenasTANDRIEM vernieuwen & getande riem uit-en ingebouwd. Maar dit gaat mijns inziens alleen over de distributieriem, niet over de ketting tussen de 2 nokkenassen. Dus deze is denk ik nog origineel.
Vraag, heeft iemand ervaring met vervangen van de nokkenasketting en de kettingspanners?
Ik dacht altijd dat deze ketting onderhoudsvrij zou zijn…
Met vriendelijke groeten,
Dirk-Jan van Dieren
Ik had zojuist een Xenon vraag, maar heb ook een vraag over de nokkenasketting.
Mijn O2 Combi RS uit 2006 met 2.0 TFSI motor heeft een distributieriem. Deze is in 2017 bij de Skoda Dealer vervangen bij 140.000 km (nu 210.000 km).
Bij de laatste onderhoudsbeurt bij mijn locale garage werd ik erop gewezen dat de motor stationair “luidruchtig” loopt, vooral bij opstarten (vind deze zelf altijd al stationair beetje klinken als een diesel).
Volgens de monteur zou dit komen door de distributieKETTING die de 2 bovenliggende uitlaat & inlaatnokkenassen met elkaar verbindt. Deze zou kunnen oprekken, waarbij afstellen of vervangen van de nokkenaskettingspanner alleen lapmiddel zou zijn?
Reparatie gaat volgens de garage zo’n 1000 euro kosten, maar als deze ketting breekt is de motorschade volgens zeggen zo’n 3 a 4 mille (kleppen krom etc.).
Ik zie op mijn dealerrekening uit 2017 staan nokkenasTANDRIEM vernieuwen & getande riem uit-en ingebouwd. Maar dit gaat mijns inziens alleen over de distributieriem, niet over de ketting tussen de 2 nokkenassen. Dus deze is denk ik nog origineel.
Vraag, heeft iemand ervaring met vervangen van de nokkenasketting en de kettingspanners?
Ik dacht altijd dat deze ketting onderhoudsvrij zou zijn…
Met vriendelijke groeten,
Dirk-Jan van Dieren