2.0TDI motor management lampje aan

tcw82

Senior Member
Voor de duidelijkheid, het is een OCIII uit 2016 met een 2.0 TDI motor, geen aanpassingen aan motor of software . 220.000 km op de teller. P02294 gaf geen zoek hits op het forum.


Hallo,
ben een poosje stil geweest, auto heeft het altijd goed gedaan en had niks te piepen hier op het forum ;)

Maaar, 21 december ging het oranje motormanagement lampje branden, nee, het ging niet branden, technische gezien ging het niet meer uit na het starten.
Auto doet het verder prima, geen gestotter, geen gerook, geen vermorgensverlies, geen verbruikstoename.

Een maatje heeft een obd-II dongel en een betaald abonnement voor een diagnose pakketje, dus even langs gewipt.
Uitgelezen met niet draaiende motor:

"not serious"
U041600 (invalide data exchange)
U042800 (invalide data from steering wheel sensor)

"react immediatly"
P229400 (fuel pressure regulator "B" control circuit / open)
P229500 (fuel pressure regulator "B" control circuit low)
P009000 ( fuel pressure regulator "A" control circuit / open)
P067200 (cylinder 2 glow plug circuit )

Omdat de auto verder goed loopt, niet in noodloop staat of springt, het verbruik goed is en niet om de haverklap in de regeneratie lijkt te schieten hebben we eerst maar eens gekozen om het geheel te resetten. Dat was succesvol en het lampje ging keurig uit,
Helaas, vanmorgen (dat is ca. 300 km gereden sinds het resetten) bij de koude start weer een niet uitgaande "oranje motor" op het dasboard.

Nog niet uitgelezen, maar gezien het moment waarop het lampje niet meer uitging, denk ik dat het nu weer om hetzelfde probleem gaat.

Voordat ik blind naar de dealer ren, zijn er dingen die ik kan doen/testen/zelf vervangen om zaken uit te sluiten, sleutelen is geen enkel probleem.
 

Tees

Donateur
Tsja, ik zie 3 sets foutcodes, die niet perse aan elkaar gerelateerd zijn. De eerste 2 lijken volgens Gerrit Speek richting de N75, a.k.a. turbodrukregelklep te wijzen. De 3e naar de N290 (sensor dosering brandstof), en de laatste naar, je verwacht het niet, de gloeispiraal van cylinder 2. Ik zou eerst nog een keer uitlezen en dan de foutcodes die terug gekomen zijn hier posten. Want 3 verschillende oplossingsrichtingen is lastig werken...
Als ik zou moeten gokken, dan zou ik richting de turboklep gaan. Niet ongebruikelijk dat die kapot gaat bij deze km-stand.
 
Laatst bewerkt:

tcw82

Senior Member
Bedankt voor je reactie.
Kun je misschien iets vertellen over die turbodrukregelklep? Is dat zo een klein kastje met vacuüm slang en stekker of is dat weer iets totaal anders?

Is er nog iets zinnigs te zeggen over het moment dat de lamp dus niet meer uitgaat. Als je de koude motor start, ben je nog niet echt turbo druk aan het gebruiken, toch?
 

tcw82

Senior Member
Zojuist nog eens kunnen uitlezen. De P067200 was de enige die nog aandacht vereist.
We hebben de gloeiplug "doorgemeten" en de meet waarde van nr. 2 wijkt behoorlijk af van 3 en 4.

Lijkt daarmee positieve draai gekregen te hebben. Ik ga beginnen met inspuiten met kruipolie en verdiepen in het extractie proces.

Bedankt voor het meedenken.

Tips over een succesvolle extractie van de gloeiplug zijn natuurlijk ook welkom!
 

tcw82

Senior Member
Er is toch nog een vraagje...
in de zoektocht naar een nieuwe (set) gloeiplug zie ik dat er meerdere voltages lijken te zijn.
11 volt, 4,4 volt (en volgens mij nog een 3e vatiant)
is er iets te zeggen voor een 2016 2.0 TDI (150PK) OCIII, qua gangbaar voltage ?
 

Tees

Donateur
Als ik het goed heb, heb je dus de CKFC motor. Gek genoeg vind ik daar in ETKA 2 onderdeelnummers voor: 04L963319E of 059963319AB. Ik kan niet zien wat het verschil is...
En dan zijn er nog gloeibougies met druksensor, als je PR-code 7MM hebt: 03L905061K.
 

tcw82

Senior Member
de druksensor plug wilde ik laten zitten, die is best prijzig.
met de door Tees genoemde nummers kom ik in beide gevallen op 4.4v uit. Dan ga ik daar maar vanuit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan