230.000 km inruilen of doorrijden

Enige jaren geleden heb ik mijn leaseauto overgenomen en er staat nu 230.000 km op de teller. Wel steeds "dingetjes" zoals accu, airco, radiateur etc. Nu denk ik dat de homokyneet links aan de beurt is. Ik zit nu in dubio. Inruilen voor een jonger exemplaar of toch maar doorrijden. Betreft een 2.0 tdi elegance dsg van juli 2005. Hij levert denk ik tussen de 4 en 5 duizend euro op. Tips?
 

Ralph

Lid
Ligt helemaal aan je budget!
Een facelift octavia 2.0 tdi +/- 80.000 km van 2009 kost rond de 18.500 euro
Ben je bereid 14.000 euro te betalen voor een nieuwer model?

Als je door blijft rijden met de huidige octi dan zullen er kosten aan gaan komen en zal het waarschijnlijk het interessanter zijn om hem op te rijden.
 

van_der_P

Senior Member
Het is precies zoals hier boven vermeld wordt. Daar komt ook nog bij, deze wagen kost nu wel veel geld aan reparatie maar daarna is die weer goed en kun je er weer een tijd(je) tegen aan.
Een nieuw of jong gebruikte is duurder, de afschrijving is hoger, voor dat geld kun je ook veel repareren.
Het zal een persoonlijke afweging zijn.
Zijn de komende reparaties te over zien kun je overwegen om te blijven rijden met deze Octavia.
De dingen die je opnoemt die vervangen zijn horen gewoon bij het gebruik van een auto, slijtagedelen. Daar komt vroeg of laat iedereen die zoveel rijdt bij uit.
 

The bone collector

Senior Member
Uit ervaring met mijn Felicia moet ik zeggen dat bij mij 230.000 km het keerpunt was waarna er duidelijk meer herstellingen nodig waren. Voor 230.000 km eigenlijk nooit iets van betekenis moeten vervangen. Daarna kwamen de remmen, koppeling, slijtage op de synchromesh van de versnellingsbak, lek in de versnellingbak, schokdempers en remleidingen. Bij mij heeft het natuurlijk ook te maken met de ouderdom (is bijna 14 jaar nu).

Het hangt er een beetje van af voor wat je wil gaan inruilen denk ik. Aangezien de afschrijving op die van mij zo goed als nihil is, moet ik enkel de reparatiekosten vergelijken met de afschrijving op een nieuwe. Daar kom ik net goedkoper uit met repareren, als ik ook al eens iets zelf vervang. Voor jou lijkt het mij moeilijker in te schatten. Jouw huidige zal ook nog inruilwaarde verliezen. Spijtig genoeg is het moeilijk te voorspellen welke reparaties er aan zitten te komen. Je mag toch snel (als je zelf niets vervangt) een 600 à 800 euro per jaar bijtellen aan reparaties denk ik. Je kan daar best je huidige afschrijving bijtellen en dan vergelijken met een afschrijving op een nieuwe. Ik vergelijk het maar met mij, het kan even goed zijn dat die van jou langer probleemloos rijdt door de jongere leeftijd.
 

VEEJAY

Forumguru
Bij 240K komt Distributieriem etc. + DSG bakolie nog als extra erbij. Ik hoop dat mijn auto uberhaupt de 240K haalt, Ik ga tegen die tijd dan hetzelfde overwegen als jij John. Qua uiterlijk en luxe vind ik de O2 nog steeds bij de tijd en ik wil hem eigenlijk nog lang niet kwijt.
 

Rolle

Senior Member
Misschien niet echt on-topic maar mijn volvo had dik 300K op de teller staan toen ik hem inruilde voor mijn O2. Bij het nazicht voor de jaarlijkse controle bleek dat er een aantal zaken waren waardoor de reparatiekosten nogal opliepen waardoor de beslissing snel genomen was (kosten waren ong. 5000€ om hemterug in orde te brengen)

Is inderdaad een persoonlijke afweging.
 

Antera

Donateur
Je weet nu wat je aan je auto hebt. je rijd er tenslotte al langere tijd in. gebreken komen altijd maar een nieuwe ( andere) auto kan ook gebreken krijgen of eerder krijgen dan je misschien zou willen waardoor het weer investeren word.

Zoals al eerder gezegd is dit zeer persoonlijk en moet je overwegingen maken. Vind je het nog steeds en prettige auto om mee te rijden. heeft ie je ooit op hoge kosten gejaagd enz. de auto is nu niet duur meer kwa afschrijvingen allemaal dingen om rekening mee te houden.

Suc6 met je keuze welke je ook maakt is allemaal prima als je er zelf vrede me hebt
 
Ik heb mijn 1.9TDI uit 2006 bij 180k gekocht en er staat nu 229k op. Bij 120k is de turbo (onder coulance) vervangen, dus die kan er nog even tegenaan. Sinds ik hem heb heb ik alleen nog de hulpcilinder van de koppeling hoeven te vervangen. Voor de rest alleen maar beurten en banden :)
De remblokken achter zijn nu wel aan vervangen toe (is nog de eerste set) en bij 240k idd de distributieriem, maar dat is het echt wel waard. Ik denk voorlopig echt niet aan inruilen. Deze auto is van binnen en buiten perfect, zuinig, rijdt heerlijk....en ik weet wat ik heb :-)
 

VEEJAY

Forumguru
Fijn te horen dat de 1.9tdi'tjes het zo lang volhouden! Ik kijk weleens op autoscout maar uiteindelijk klik ik het maar weer weg, want ik zie niet echt veel toegevoegde waarde bij een jongere andere auto. Occasie octavia's vind je nu vrijwel alleen maar met 1.6TDI. Misschien dat de O3 mij kan overtuigen over te stappen :-)
 

delta

Actief lid
Ik zit nu met mijn 1.9 tdi DSG met chip op de 175.000 (gekocht met effe minder dan 140.000km) en waar ik het meest angst voor heb is de dsg/vliegwiel.
Nu mankeerd er nog niks aan maar als dit wel gebeurd.......................twijfel twijfel, ga ik door tot 200+dkm of ga ik deze inruilen/verkopen.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Mijn 2.0 tdi zit nu op 210.000 km. Afgezien wat dingetjes in het verleden (koppeling vliegwiel) verder geen bijzondere dingen. Bouw er zelf af en toe wat dingetjes in en bij dan blijft het leuk. Zoals eerder gezegd is de afschrijving bij nieuwere auto's hoger dus blijft het persoonlijk. Iemand anders kan nooit zeggen wat je moet doen, het blijft je eigen afweging. Kan alleen maar zeggen als je er tevreden over bent en je de kleine mankementjes niet te duur kunt laten oplossen blijf dan lekker rijden.
 
Mijn(onze) 2.0TDI staat ook op 210.000 km en gaat voorlopig niet weg, gewoon een fijne auto, stap er fluitend in en met tegenzin soms weer uit. zegt genoeg denk ik zo.
en marijntjeTDI, ik zou persoonlijk eerder de cbr inruilen en een mooie,snelle duc....
Hahahaha (geintje; niks mis met een Cbr600F, alleen jammer dat er 2 cilinders te veel opzitten)
 

VEEJAY

Forumguru
@ Delta, die bij mijn (1.9 tdi DSG) is bij 120K preventief vervangen, hij begon al wat bijgeluiden te geven en hij bleek van de mindere serie. Er is eentje opgekomen met nieuwer typenummer. Niet bij de dealer laten doen maar bij een vagspecialist, dat scheel al in de kosten, maar leuk is anders natuurlijk.
 

delta

Actief lid
@ Veejay
Zou bij mijn Octi al vervangen kunnen zijn voordat ik de auto kocht, maar hoe merk je eigenlijk dat het vliegwiel eraan zit te komen??
En wat moet ik ongeveer apart leggen als ik dat vliegwiel zou moeten laten vervangen??
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Vaak is het wijsheid dan ook de koppeling te vervangen als dit nog niet gedaan is, het zaakje ligt dan toch open. Reken op ongeveer Eur 1000,- bij een VAG specialist.
 

VEEJAY

Forumguru
@delta: de prijs de MarijnTDI post moet je aan denken, tenzij je bij de dealer langsgaat dan wordt het duurder uiteraard. Ik ben bij JBautoservice langsgeweest, zij kunnen een nieuw type bestellen is d8 ik een 3-4 uurtjes werk. Je kan ook vragen of ze even willen controleren hoe de staat is van je huidige. Het vervelende is dat als hij stukgaat er meer beschadigd kan raken. Zover ik weet is er nooit een terugroepactie van PON geweest, mijn auto was ex-lease dus dan zou het al vervangen moeten zijn geweest met het nieuwere type. Maar dit was niet het geval.

Bij mij was het symptoon ijzer achtig geratel bij stationair, de de DSG in N stand schudde de auto ook wat mee. Na vervanging waren beide symptomen weg, nu nog probleemloos na 50.000 kilometer.

Lees hier even voor achtergrondinfo:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=232970
 

Venom

Nieuw lid
Ik heb mijn vorige auto afgelopen maand ingeruild voor een Octavia 2 1.9 TDI uit 2006 met 150.000 km op de teller. Mijn vorige auto was een VW Bora uit 1999 en ik heb hem uiteindelijk doorgereden tot 484.000 kilometer.

De afweging nu en straks is gewoon het moment dat de kosten te hoog worden. Ik heb op een gegeven moment mijn onderhoud laten doen door een beun omdat het bij de garage in verhouding tot de waarde van de auto te duur werd. Overigens is er een verschil tussen regulier onderhoud en onderhoud agv ouderdom, er komt een periode dat er veel vervangen/versleten is maar daarna kun je er ook weer langere tijd tegenaan en rij je in feite steeds goedkoper.
 

VEEJAY

Forumguru
Tis bij mij op dit moment vooral de electronica, denk aan cruisecontrol contactpunten en Raammechanismen ben benieuwd wat nog mag volgen...
 
Bovenaan Onderaan