Uit ervaring met mijn Felicia moet ik zeggen dat bij mij 230.000 km het keerpunt was waarna er duidelijk meer herstellingen nodig waren. Voor 230.000 km eigenlijk nooit iets van betekenis moeten vervangen. Daarna kwamen de remmen, koppeling, slijtage op de synchromesh van de versnellingsbak, lek in de versnellingbak, schokdempers en remleidingen. Bij mij heeft het natuurlijk ook te maken met de ouderdom (is bijna 14 jaar nu).
Het hangt er een beetje van af voor wat je wil gaan inruilen denk ik. Aangezien de afschrijving op die van mij zo goed als nihil is, moet ik enkel de reparatiekosten vergelijken met de afschrijving op een nieuwe. Daar kom ik net goedkoper uit met repareren, als ik ook al eens iets zelf vervang. Voor jou lijkt het mij moeilijker in te schatten. Jouw huidige zal ook nog inruilwaarde verliezen. Spijtig genoeg is het moeilijk te voorspellen welke reparaties er aan zitten te komen. Je mag toch snel (als je zelf niets vervangt) een 600 à 800 euro per jaar bijtellen aan reparaties denk ik. Je kan daar best je huidige afschrijving bijtellen en dan vergelijken met een afschrijving op een nieuwe. Ik vergelijk het maar met mij, het kan even goed zijn dat die van jou langer probleemloos rijdt door de jongere leeftijd.