-

Canon-Eye

Forumguru
Je zou kunnen overwegen om wat ballast in de auto te leggen (bv. 1 of 2 zakken Bix tegen de achterbank aan;)) als je met het paard op stap moet?
Door de auto tijdelijk een kilo of 40 zwaarder te maken breng je de zaak beter in balans...
(maar dan moet-ie die Bix niet op locatie opeten natuurlijk, want dan werkt het op de terugweg juist tegen je...)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Berry1912

Forumguru
Andere vrouw/vriendin? Voor al uw wegliggingsproblemen.
article-1341683-0C952D21000005DC-539_468x467.jpg
 

MaRco2

Forumguru
Tandemasser (i.c.m. Eibach dat weer wel) gaat helemaal goedkomen, ik heb intussen een paar duizend km met zware tandemassers gereden (lees: zwáár.... fors meer dan mag) waaronder 2 paardstrailer vol met uitlaten (gezien het feit dat de trailer ook verlaagd leek, ga ik maar van een fors gewicht uit) en autotransporter met een paar ritten (de langste terug was 550 km) met in totaal rond de 2.000 kg met 6% hoogteverschillen in Duitsland.

Zo stabiel als wat, geen idee wat de kogeldruk was, maar bonkte niet op de rubbers. Eigenlijk beter dan het met de veel lichtere caravan was (max. 1.300 kg) op dezelfde route, dan was 90 km/h kantje boord (enkel as) en met die zware kar is 110 echt geen punt als je even een vrachtwagen wil inhalen.

Ik zou er niet zo bang voor zijn. Wel 18" (met 17" winterset en hogere bandenwangen is het minder strak) en Eibach.;) En een TDI? Het omslagpunt is tegenwoordig héél ver weg, veel verder dan je denkt. Met mijn berekening van 50.000 km/jaar was een 2.0TDI nog altijd fors duurder qua kmkostprijs dan de 1.4TSI (de 2.0 komt een beetje in de buurt van de prestaties hiervan), hangt ook van de omstandigheden af. Ik heb hem nog als 20% dat is nu niet meer het geval en de BPM toeslagen/prijzen zijn ook fors hoger.

Denk ook eens aan een Scout 4x4.;)
 

CDK

Forumguru
die paar opties op een auto maken niet veel uit hoor, het type veren wat er onder zit wel!
een Superb zou misschien beter zijn voor je, anders een setje Eibach veren proberen.
 

skodaboy

Forumguru
hoe 'meer' opties je toevoegt aan een nieuwe wagen hoe zwaarder hij wordt.
en dan spreek ik nog niet over de spullen of werkmateriaal wat dagelijks in je wagen ligt.

een vb; ik heb een 02 4x4 elegance uitvoering + opties (alles behalve gps,schuifdak en electr. stoelen)
volgens het kentekenbewijs weegt de wagen 1535 kg.

echter is het daadwerkelijke gewicht (hoe hij dagelijks rond rijdt) 1700 kg
(allé toch volgens de weegschaal van het plaatselijke containerpark hier)
 
Laatst bewerkt:

Ron_2

Senior Member
Zouden de verschillen nou zo groot zijn?
Als ik me goed herinner waren het vooral opties die in de software aan of uitgeschakeld waren (bochtverlichting, regensensor e.d.) Lichtmetalen wielen t.o. staal met wieldop, metaalkleurige dakdragers i.p.v. zwart, gewone airco of Climat Control en meer van dat soort zaken die niet echt veel gewicht in de schaal leggen, althans geen tientallen kilo's denk ik.
Een volwaardig reserve wiel voegt wel een paar kilo toe.
 

andrehj

Forumguru
Zware opties zijn idd elektrische stoelen, reservewiel, trekhaak, panoramadak. En een sound systeem zal ook wel een paar kilo wegen.
 

MaRco2

Forumguru
Ja, even wat stampen en je voelt het. Daarom hebben mijn ouders voor de trailer ook een echte trekker staan (Pajero Sport, weegt leeg 1.900 kg en mag 2.800 kg aan de zware knobbel hebben), iets dergelijks ben ik ook naar aan het rondkijken (gebruikt, zij hebben hem nieuw gekocht bijna 10 jaar geleden). Qua trekken zelf (lees power) doet de Octavia het veel beter/makkelijker gek genoeg. Alleen niet op een natte helling of onverhard natuurlijk.:)

Bij mij lag er alleen dood ijzer in.:)

De 1.4TSI van mij en een ander forumlid (Skodaliefhebber1?) had toen op de bank bij TVS 297 Nm bij iets van 1.500 rpm. Dat merk je wel, trekt ook veel makkelijker (en met Eibach stabieler) dan mijn ex. Outlander 2.4 (350 kg zwaarder!), gek genoeg. 2.0TDI nooit mee gereden, kan er niet over oordelen, maar waarom een paar honderd euro per maand meer betalen als het niet hoeft?

Had ik niet verwacht.

Maar die 1.500 kg (1.650 met de 10% speling bij een controle) is met regelmatig 2.000 kg (of meer als het legaal kan) listig. Daarom komt er een zwaardere trekauto bij (op grijs kenteken, alleen zakelijk gebruik, kost niet de wereld), scheelt de Octavia ook weer 20.000 km per jaar, bespaard aan die kant weer kosten en kan dan langer mee.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

MaRco2

Forumguru
Die pakweg 50 kg maakt ook geen verschil.;)

Daarom ben ik druk bezig met een tweetonner 4WD op grijs kenteken voor puur te trekken (geen prive gebruik) en af en toe wat spullen mee te nemen.
 

skodaboy

Forumguru
dit soort beelden van gekantelde (paarden) trailers zie ik niet graag..:nono:

het gewichtsverschil tussen een 03 FWD en een 03 4x4 is ook al gauw + 100 kg.

een 03 FWD 2.0l tdi (150pk) heeft een leeggewicht van 1347 kg en mag max 1600 kg trekken.
een 03 4x4 2.0l tdi (150 pk) heeft een leeggewicht van 1455 kg en mag max 2000 kg trekken.
een 03 scout 2.0l tdi (150 pk) heeft een leeggewicht van 1526 kg en mag max 2000 kg trekken.

het verschil in gewicht tussen de 03 FWD en de scout is al snel 180 kg.

ten alle tijden dient de trekauto met de trailer te rijden en NIET omgekeerd..:jaja:

m'n 02 4x4 heeft ook een max trekgewicht van 1600 kg,ik trek er vrachten mee tot 1300 kg.
omdat ik weet dat dit kan en nog "veilig" is..:jaja:

zwaardere vrachten (1500 kg en meer) gaan hier zo wie zo altijd achter de Mercedes,
deze heeft een max trekgewicht van 3500 kg..;)
 

Cordoba

Forumguru
je bedoelt HASSELT zeker? :deuk:
Ik denk dat ie het Nederlandse Hasselt in zijn eigen regio bedoelt. (zo is er ook een NL-Aalst, bij Waalre onder Eindhoven, naast die in Belgie, en zo zijn er wel meer plaatsnamen die in beide landen voorkomen)

Misschien ook eens kijken wat de afstand is tussen de trekhaakkogel bij de O2 en wat dat is bij de O3 (zeg maar de overhang + trekhaaklengte), dat kan behoorlijk invloed hebben op de koersstabiliteit met een aanhanger. Volgens mij zijn er wel officiele gewichtsverschillen in uitvoeringen, maar vaak zijn er maar een paar verschillende versies per model (officieel zijn veel uitvoeringen gewoon een kalere uitvoering met extra opties, waardoor RDW-gewicht lager uitvalt).
 
Bovenaan Onderaan