2x Sissend, blikken geluid bij afzetten motor

jeroenschmidt78

Actief lid
Sinds enige tijd hoor ik wanneer ik mijn O3 1.6 Tdi uit Okt-2013 (km stand 141.000) afzet tot tweemaal toe een sissend en blikken geluid onder de auto vandaan komen (frequentie en duur altijd gelijk). Alsof ergens wat druk wordt afgeblazen. Daarnaast stinken de uitlaatgassen op z'n tijd en "bokt/houdt de de auto in als ik koud exact 50 km/h rij in de 3e versnelling (1.750 toeren). Auto loopt verder mooi en zuinig (1:22 gemiddeld op een tank). De afgelopen maand vooral snelweg km's (51 km enkele reis). Ik heb geen foutmeldingen op boordcomputer of dashboard. Regeneraties maak ik niet bewust meer mee ivm snelweg km's. Daarvoor wel regelmatig dat ik de regeneratie moest onderbreken omdat ik op mijn werk was. Nu lees ik veel over de DPF en EGR. Wie herkent mijn verhaal en heeft advies (incl. goede ervaring met bedrijf die DPF kan reinigen in regio Gelderland). Daarnaast start de auto na 10 uur stilstaan soms wat minder goed (2/3 seconden) maar dat lijkt een produkteigenschap van de motor met CR code. Verder nog steeds heel blij met de O3.
 
Ja; wij hadden destijds bij mijn vorige werkgever Tourans met een 1.6tdi en ook daar was het de EGR; dat sissende geluid.
Zou er even mee naar TVS gaan in Varsseveld; als het de EGR is kunnen ze hem afdoppen en wegschrijven in de boordcomputer; ben je van dat ellende ding af. Ze gaan vaak defect en reparatie is vrij duur. En als je hem dus laat repareren heb je kans dat je over een xx-1000km weer opnieuw aan de beurt bent..
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Dat inhouden en bokken herken ik van bij mijn vorige superb tdi, was het regeneren. Enorm vervelend. Was voor mij de beslissing om over te schakelen naar een benzine (mede ook door de te vele korte afstanden)
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Dat inhouden en bokken herken ik van bij mijn vorige superb tdi, was het regeneren. Enorm vervelend. Was voor mij de beslissing om over te schakelen naar een benzine (mede ook door de te vele korte afstanden)

Ik moet er bij zeggen dat ik het alleen ervaar bij koude motor en alleen rond de 1.750 toeren, de motor is daarbij niet aan het regeneren denk ik omdat bij een stoplicht de toeren netjes terugvallen naar 750.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij mij was het idd wel continue en in alle toerentallen. Schakelindicator vroeg dan ook steeds om vitesse lager te rijden waardoor het rijden nog nerveuzer was.
 
Hmmm.. is alweer even terug... jaar of 5 even denken...
We hebben er ook een gehad die wel een motormanagement lampje had branden..

Destijds hadden we er 6 van het tweede type touran, en later 5 van het derde type.
Volgens mij was er 1 van die 5 met een lampje en 2 van de 6 zonder lampje..

Edit; het was destijds de EGR cooler bij de 2 zonder lampje en die met lampje was het de EGR zelf.

Dit dus;
 

CDK

Forumguru
En waar kan ik dit het beste laten doen? Dus dichtschrijven en bij regeneratie openen?
Afhankelijk van waar je woont (op alfabetische volgorde)

Hartog in Alkmaar

JD in Lochem

TVS in Varsseveld

VAG Techniek in Nuenen

VVT in Marum
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan