3 of 4 cilinders

jkb

Lid
Ik weet niet zo goed op welke plaats ik deze vraag moet stellen. Maar ik vermoed in mijn aankoopplannen op een Fabia rond 2010 uit te komen. Kan echter ook nieuwer worden. Vraag: zijn er voorkeuren voor een 3 of 4 cilinder motor. Een kennis van mij, zie veel autokennis heeft, raadt mij een 3 cilinder af.

EdK

Forumguru
Tsja in me Fab 3 had ik een 3 cilinder en een 100K zonder probs mee gereden.
Nu de Fab 4 met een 3 pitter en voor mij rijd hij weer prima en nog zuinig ook in de Fab4
Met de fab3 zat ik op 1 op 18,3 en nu na 5k zit ik met Fab4 op 1 op 19,5

Tees

Donateur
@EdK, had jij de HTP 3-pitter in de F3 of de 1.0 TSI. Dat zijn namelijk nogal verschillende motoren. De 1.0 TSI is een heel prima blok.

@jkb als ik me goed herinner van een andere post van je, ben je op zoek naar een combi? Dan zou ik de 3 cylinders wel enigszins afraden vanwege t beperkte koppel. In 2010 werden de 1.2 TSIs (4 cylinder) geïntroduceerd in de Fabia, dat is een heel fijne motor. Wel wat probleempjes met de ketting gehad, maar die is toch allang vervangen nu bij de meeste modellen uit die tijd. Ik heb de 1.2 TSI in m'n Octavia en vind m heel fijn rijden (komende uit een ongeblazen 1.4 F1c).

Er zijn nog steeds mensen die wat argwanend zijn tegenover 3 cylinders. Voor die oudere motoren kan dat zijn, daar zaten wel eens wat mindere motoren bij, ik weet alleen niet of dat voor de HTP motoren ook gold.

fanSkoda-VW

Forumguru
@jkb
- In de Fab 1 combi had ik 1,4 met fuzzy logic automaat. Prima auto. Bouwjaar 2004. 75 pk, maar met de automaat voldoende.
- In de Fab 2 combi had ik een 1.6 Sport handgeschakeld. Ook prima (Duitse import) Bouwjaar wss 2008.
- En tot slot in de FAB 3 combi business had ik de 1.0 3 cilinder 110 pk met DSG. Ook probleemloze auto. Bouwjaar 2016.
Dus ja welke benzineslurper????

Laatst bewerkt:

Sneeuwwitje

Senior Member
In de F3 2018 heb ik ook een 1.0tsi 3 cilinder Fijne motor, met 95PK (160nm) voldoende voor de Fabia combi en met 115PK (200 nm) fabrieksupdate is het gewoon een hele fijne auto.

Chrisjemol

Forumguru
Gaat het om diesel of benzine
Een 1.2tdi is enkel een 3-pitter maar de 1.6tdi is weer een 4-pitter
Beiden prima blokken

EdZ

Donateur
Weet ik niet precies meer. Hij vond de motor meen ik minder mooi lopen.
Met koude motor draait mijn 1.0tsi niet echt mooi, maar éénmaal warm doet ie het prima. Snel warm en redelijk zuinig. De 1.2Tsi 110pk vond ik wel prettiger omdat de 1.0 het pas rond 2000 toeren naar zn zin heeft.

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ook de 1.0TSI.
Koud voel je bij stilstand in de auto wel goed dat hij niet zo mooi loopt. Rijdend geen last van.
Fijne motor en voldoende power.
Ik trek er zelfs een caravan van max. 1300kg mee

In de Octavia heeft deze motor wel standaard 116pk

Bovenaan Onderaan