30.000 km beurt ja of nee

van_der_P

Senior Member
Hoi, Vrouwen en Mannen van het Skodaforum.

Onze Roomster wordt in januari 2009 2 jaar.
De garantie loopt dan af.
Er zal dan ongeveer 25.000 km op de teller staan.
De laatste beurt, een 15.000 km beurt, is in januari 2008 uitgevoerd.
De boordcomputer zal in januari 2009 aangeven dat de auto toe is aan een beurt. (want zo werkt dat 15.000 km of een jaar verder).
Wat is verstandig ? In januari 2009 gaan voor een jaarbeurt 215 euro, of een half jaar doorrijden (met dat vervelend knipperende servicesleuteltje) tot 30.000 km beurt van 249 euro ?
Welke werkzaamheden worden er bij zo'n jaarbeurt uitgevoert ?
 

LenK

Forumguru
Dat knipperend sleuteltje blijft wel steeds langer knipperen (bij O2). Maar dat is te overleven.

Weet alleen niet hoe Skoda er mee omgaat als er problemen zijn met de auto en je doet een beroep op service (mobiliteitsgarantie bijvoorbeeld) en het blijkt dat je het onderhoudsschema niet hebt gevolgd.
 

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij staat in het serviceboekje precies omschreven wat er gebeurt bij welke beurt. Ik zou gewoon voor een 30 duizend beurt gaan.
 

EdK

Forumguru
Overleg even met de dealer wat die ervan zeggen. Die paar kilometer zet je er zo bij.


Bleef het maar bij dat sleuteltje ! Maar elke keer dat je je contact aanzet krijg je een ping en in maxidot de tekst SERVICE !!

Kijk je kunt mijn inziens rustig doorrijden want dit heb ik al gedaan bij de 15000 km die ik met wisseling van winter / zomerbanden wilde doen !!

De dealer zal zeggen dat je je aan een van de twee moet houden , en dan met een verhaaltje van verzuring olie etc etc blah blah

Dus als je het overleeft met dat sleuteltje / de ping en de tekst service dan zou ik doorrijden ( denk er zelf net zo over ) kijk ook in je boekje meteen wanneer de remolie gedaan moet worden en laat die dan ook in die grote beurt meepakken ! Dit is namelijk een apparte servicebeurt !!

Waar je wel rekening mee moet houden is het Mobiliteitsservice plan ! want mocht je met pech komen te staan dan zouden ze daar nog wel eens moeilijk over kunnen doen als je de verkeerde treft !!
 

Kirsten

Senior Member
Het kan nooit kwaad om voor die beurtjes te gaan. Alleen zou ik de nota goed controleren. Sommige garages factureren zaken die niet gedaan zijn.
 

van_der_P

Senior Member
Technisch zal het niet zo'n probleem zijn. Als die olie ook 6 maanden langer in de motor zit.
Waar het omgaat is de mobieltijdsgarantie, misschien een coulanceregeling indien nodig, en misschien garantie. Hoe ingewikkeld zal men reageren, als je hun nodig hebt.
Als je dat 3 maal doet verdien je een beurt 215 euro.
Of de dealer een beurt minder van 215 euro.
Op het einde van 2009 of begin 2010 zal er hoogstwaarschijnlijk toch een nieuwe Skoda besteld worden. Welke invloed heeft dat op de inruilprijs ?
 

EdK

Forumguru
Technisch zal het niet zo'n probleem zijn. Als die olie ook 6 maanden langer in de motor zit.
Waar het omgaat is de mobieltijdsgarantie, misschien een coulanceregeling indien nodig, en misschien garantie. Hoe ingewikkeld zal men reageren, als je hun nodig hebt.
Als je dat 3 maal doet verdien je een beurt 215 euro.
Of de dealer een beurt minder van 215 euro.
Op het einde van 2009 of begin 2010 zal er hoogstwaarschijnlijk toch een nieuwe Skoda besteld worden. Welke invloed heeft dat op de inruilprijs ?


Tja dat zijn vragen die je persoonlijke dealer alleen kan beantwoorden !!
Ik heb alleen aangegeven wat de eventueele consequentie's zouden kunnen zijn , en hoe coulant ze eventueel zijn !!
 

LenK

Forumguru
Op het einde van 2009 of begin 2010 zal er hoogstwaarschijnlijk toch een nieuwe Skoda besteld worden. Welke invloed heeft dat op de inruilprijs ?
Bij mijn laatste inruil heeft de verkoper een keer om mijn auto heen gelopen en zijn hoofd door de deur naar binnen gestoken en toen een inruilprijs bepaald.
Het is dus zijn risico van achterstallig onderhoud of mankementen onder de kap of onderstel.
Bij eerdere inruilen in het verleden werd de motor nog wel eens gestart of een ritje gemaakt, maar nog nooit heeft iemand naar het onderhoudsboekje gevraagd.
Oftewel het interesseert ze bij een auto van lage leeftijd vrij weinig.
 

Gieliovd

Forumguru
Frappant is dat he? Die ervaring heb ik ook. Waar die mensen soms hun waardeoordeel kunnen vestigen, zeer apart. Rondje om de auto, soms niet eens binnen hoeven kijken.

Wilt u de sleutel even? Neuh, hoeft niet hoor.

?
 

EdK

Forumguru
Frappant is dat he? Die ervaring heb ik ook. Waar die mensen soms hun waardeoordeel kunnen vestigen, zeer apart. Rondje om de auto, soms niet eens binnen hoeven kijken.

Wilt u de sleutel even? Neuh, hoeft niet hoor.
?


Eerlijkheid van de persoon die dit uitstraalt naar de dealer !!
Algemeen hebben ze gerust wel wat mensenkennis !
En als jij bij de bewuste dealer je onderhoud ook hebt weet hij vaak precies wat voor vlees hij in de pan heeft !

Kom nu alweer een 4 a 5 jaar bij dezelfde skodadealer en van het begin nadat ik de eerste wagen had gekocht wordt ik altijd bij binnenkomst bij naam genoemd !! En later is me opgevallen dat dit bij zeker 75% van de klanten gebeurd !!
 

van_der_P

Senior Member
Eerlijkheid van de persoon die dit uitstraalt naar de dealer !!
Algemeen hebben ze gerust wel wat mensenkennis !
En als jij bij de bewuste dealer je onderhoud ook hebt weet hij vaak precies wat voor vlees hij in de pan heeft !

Kom nu alweer een 4 a 5 jaar bij dezelfde skodadealer en van het begin nadat ik de eerste wagen had gekocht wordt ik altijd bij binnenkomst bij naam genoemd !! En later is me opgevallen dat dit bij zeker 75% van de klanten gebeurd !!

Eigenlijk hoor het zo, ik weet niet of de dealer mij bij naam kent. Hij spreekt mij meestal niet bij naam aan.
Laatst heb ik een lakstift besteld voor mijn auto, werd de verkeerde kleur besteld (slordig), het zou goed kunnen dat hij mij verwisselt heeft met een ander.
 

EdK

Forumguru
Eigenlijk hoor het zo, ik weet niet of de dealer mij bij naam kent. Hij spreekt mij meestal niet bij naam aan.
Laatst heb ik een lakstift besteld voor mijn auto, werd de verkeerde kleur besteld (slordig), het zou goed kunnen dat hij mij verwisselt heeft met een ander.


maar fouten maken is gelukkig menselijk !! en wie werkt maakt ook fouten !! ( ook menselijk ) En als het dan bij een lakstiftje blijft heb ik daar minder problemen mee dan dat er motorisch fouten gemaakt worden !

Ja blijft vervelend dat je nogmaals langsmoet maar voordeel is dat je weer even rond kan kijken in de showroom !
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb deze ervaring met een dealer in Gelderland terwijl ik uit Noord Holland kom. Was daar op vakantie, nieuwe dealer.

Mijn vaste dealer kent mij wel en groet mij ook. Ik denk voornamelijk door negatieve ervaringen ;)

Lakstiften... er is voor mijn Nissan eens een stift besteld. Ik heb hem opgehaald, ik zei "moet ik nu betalen of krijg ik een rekening?" waarop men zei dat het voor elkaar kwam.

Nooit meer iets van gehoord :tongue: verklaar mij dan maar voor gek als ik er niet achteraan ga.
 

Hetzer

Forumguru
Volgens mij kan je ook een grote beurt ipv een jaar(kleine)beurt krijgen op 25000 km, het komt echt niet aanop een paar kiliometer, zo heeft mij roomster gelijk bij aflevering een grote beurt gehad, toen ik hem kocht was het een demo auto met 9000 km op de teller, nu staat hij op 17.000 km, de volgende grote beurt moet hij krijgen in november of bij 24.000 km!!
 
Toen wij onze O2 af haalden, in aug. 2006, zei men ons dat we op de 15.000 op onderhoud moesten komen. Ik vond dat raar omdat ze reclame maken van om de 30.000. Ik heb na raadpleging van het boekje eens een e-mail gestuurd naar de invoerder en die meldde ons: 'alle Skoda's komen af fabriek met long-life olie en moeten dus pas om de 30.000 op onderhoud'. Onze boordcomp gaf op 15.000 dus ook geen melding. Pas bij 28+ ging er een signaal. Bij het maken van de afspraak voor het onderhoud werd mij gevraagd of ik wilde doorgaan met de long-life cyclus of niet.
Ik weet nu niet meer of het was 'Alle Skoda's' of 'Alle Octavia's'.
Ik zou toch maar eens navragen of jouw dealer je niet wat te vroeg laat binnen komen. En €215 is toch wel veel voor een kleine beurt. Naar BE normen toch. Ik moest voor onze O2 Tdi €235 voor de 30.000. Waarvan meer dan €100 voor de olie alleen.
 

Okki

Donateur
Bij mijn 1.6 MPI (net zoals bij mijn vorige O1 1.6MPI) geeft de minidot om de 30.000 km aan dat er service nodig is. Of dit bij andere motortype anders (om de 15.000) is, of dat de garage dit "electronisch" kan instellen is mij echter onduidelijk!
 
<knip>
Kom nu alweer een 4 a 5 jaar bij dezelfde skodadealer en van het begin nadat ik de eerste wagen had gekocht wordt ik altijd bij binnenkomst bij naam genoemd !! En later is me opgevallen dat dit bij zeker 75% van de klanten gebeurd !!

Ja, dat is het betere werk, he?! Het signaal afgeven dat de klant als persoon bekend en gewaardeerd wordt. Die ervaring heb ik ook, maar vanzelfsprekend is het niet. Ook dat behoort helaas tot de ervaring.
 

EdK

Forumguru
Ja, dat is het betere werk, he?! Het signaal afgeven dat de klant als persoon bekend en gewaardeerd wordt. Die ervaring heb ik ook, maar vanzelfsprekend is het niet. Ook dat behoort helaas tot de ervaring.


Inderdaad niet vanzelfsprekend, maar het is bij mij hel simpel !
Als ik het gevoel heb dat ik bedonderd wordt door een leverancier ( dit geval een autodealer ) dan geef ik dit te kennen. Doet hij niets met dit gegeven dan is hij me als klant kwijt !!!!
Zijn genoeg winkels / dealers leveranciers !!

Ze moeten altijd in gedachte houden dat IK een klant ben en dat ik een van hun klanten kan zijn die zorgt dat zei kunnen eten !!
Verliezen ze dit uit het oog en proberen ze het zo te draaien dat ik het gevoel krijg dat IK blij mag zijn dat ik door hun geholpen wordt , dan zijn ze me kwijt als klant !!
 

kcj

Actief lid
Onderhoud 15000 km was ongeveer 85€, met oliewissel. Dus geen "longlife" olie in de 1.6 16v benzine.

Koen
 
Bovenaan Onderaan