3e remlicht licht niet op

Goedenavond allemaal,

ik heb een octavia mk3 uit 2014 waarvan de apk binnen 2 weken moet gebeuren.

nou viel mij zaterdag op dat het 3e remlicht niet werkte.
gelijk zondag losgehaald en bleek gecorrodeerd te zijn doordat er een barst in zat en al geruime tijd vocht en vuil in is gelopen.
maandag nieuwe lichtbalk besteld bij de dealer en vandaag opgehaald.

nu is het volgende aan de hand:

- bij het indrukken van de rem werken de 2 lage remlichten aan beide zijden, het 3e remlicht niet
- het derde remlicht heeft zonder contact 5,7 volt (gemeten op de stekker zonder indrukken van het rempedaal)
- het derde remlicht krijgt tijdens het indrukken wel 12 volt (gemeten op de stekker tijdens het indrukken van het rempedaal.
- alle zekeringen in de wagen zijn goed.
- geen foutmeldingen in de wagenstatus
- bezit geen uitleescomputer om mogelijke foutcodes uit te lezen

kan iemand mij hier misschien mee helpen aangezien ik online bijzonder weinig info kan vinden met betrekking tot het derde remlicht van de octavia mk3. de situatie staat onder tijdsdruk ivm de apk.

alvast bedankt voor jullie reacties

fanSkoda-VW

Forumguru
ehh, de massaverbinding mss? Of is het een stekker met 2 pootjes? Ook dan de massaverbinding controleren. Stekkerpootjes schoon gemaakt?
Ik ken de aansluiting niet maar ga er van uit dat deze niet verkeerd om aangesloten kan worden?
Als de unit direct op de 12 Volt aangesloten kan worden mss even rechtstreeks ergens anders aansluiten? Zodat je weet dat de unit oké is? Let voor alle zekerheid op de + en de - op de juiste aansluiting.

grtss

Laatst bewerkt:
het is een stekkerverbinding met 2 pootjes.

en wat betreft de massaverbinding: ik heb vooralsnog geen idee op welke punten ik dat moet controleren

AndreM

Forumguru
Beste @fligolito,

Voordat je verder vragen gaat stellen op dit mooie en zeker zeer behulpzame forum, wordt het op prijs gesteld dat je je eerst voorstelt in https://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/ met eventuele foto’s van je mooie bolide. ;)

Wat betreft jou probleem.
Zou ik, zoals fanSkoda al aangeeft, een tijdelijke extra massa draad aansluiten.
Op deze manier kom je te weten of het aan de massa ligt of niet.:thumbsup:

zojuist alle bedradingen gecontroleerd in de achterklep en gevolgd tot het massapunt.
geen afwijkingen of fouten ontdekt in de bedrading.

volgens de voltmeter werkt alles naar behoren, ook tijdens het indrukken van het rempedaal

Laatst bewerkt door een moderator:

AndreM

Forumguru
Heb je de massa met een universeel meter op Ohm waarde doorgemeten?

Laatst bewerkt door een moderator:

fanSkoda-VW

Forumguru
Dan zou ik toch eens de unit direct aansluiten met een draadje buiten alles om.
Om zeker te weten dat de unit oké is. Want nieuw betekent niet altijd oké.
Weet je zeker dat de unit direct op 12 volt werkt? Niet dat er ergens nog een stukje elektronica om de led's aan te sturen zit?

Antera

Donateur
+ en - niet verkeerd om? Beetje vreemd maar zou kunnen. het zijn leds namelijk en polariteit gevoelig.

Remlicht word rechtstreeks vanaf de BCM gestuurd. Daarin kan je hem namelijk ook aanpassen/coderen

Bovenaan Onderaan