3e remlicht werkt niet meer

Anro

Lid
Beste forum leden
Sinds een klein poosje werkt mijn 3e remlicht niet meer ( Fabia 7-2017) Eerst af en toe wel/niet . Dus ik vermoed een kabelbreuk. Weet iemand misschien de kleurcode ?
Ik was er mee naar de garage geweest maar die hadden dus gewoonweg helemaal geen tijd...en uw auto rijd toch nog ? Maar het voelt niet lekker, en ik wil dit gewoon in orde brengen, desnoods zelf maar kijken.
Hoor graag van jullie, en tips zijn welkom
 

Smeeuwis

Donateur
Allereerst: de reactie van de garage is om te huilen. Er is misschien geen bloedspoed mee maar een derde remlicht is verplicht en dit is ook gewoon APK afkeur. Sterker nog, je kunt er gewoon onderweg voor worden aangehouden en een bekeuring krijgen.

Dan naar het probleem: ik zou de lamp even loshalen en de beide stroomdraden bekijken, dan heb je een indicatie van de kleuren. Je kunt dan ook gaan doormeten, iemand trapt de rem in en dan moet er een stroom gaan lopen tussen beide draadjes. Zo niet, dan kabelbreuk zeer waarschijnlijk. maar allereerst even beginnen met de lampjes zelf. Als het gloeilampjes zijn (geen idee bij jouw type) dan kunnen die ook gewoon zijn doorgebrand. Mogelijk dat dan de rest ook niet meer mee doet.

Er zijn vast forumleden met meer technische kennis op dit vlak! Maar ik zou ook even terug naar de garage en ze confronteren met hun onzin antwoord. Of een andere garage om raad vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
3e remlicht is al jaren LED, zelfs in m'n F1 al! Goede kans dat er idd een kabelbreuk is, of een probleem op de printplaat. Ik zou m even loshalen en los + en massa opzetten, dan weet je of de unit zelf goed is of niet.
Massa is bij VAG altijd bruin, + wil wel eens variëren.
 

Anro

Lid
Dank voor de tips, daar kan ik wel wat mee...idd als ik het remlicht demonteer zie ik vanzelf welke kleuren zijn gebruikt.
 

Anro

Lid
ff gekeken, is er een truckje voor om dat remlichtuit te bouwen ? met een schroevendraaier oid voorzichtig eruit wippen ? heb dit voorzichtig geprobeerd maar zit weinig beweging in, maar misschien ben ik te voorzichtig
 

Bijlagen

  • 3e remlicht.JPG
    3e remlicht.JPG
    280,2 KB · Weergaven: 7
Bovenaan Onderaan