4-seizoenen band gezocht (205/45/16)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Ik ben toch aardig goed met google (al zeg ik het zelf
laugh.gif
) maar dit keer kom ik er niet uit.
dry.gif

Ja ik weet de voordelen van pure winterbanden en ja ik heb er zelf jarenlang mee gereden. Maar over die discussie gaat het nu niet.
Ik heb de afweging gemaakt wat de beste combinatie van een band is voor de diverse soorten wegcondities waaronder ik door het jaar genomen met mijn Roomster rondrijdt.
De meest extreme situaties ontstaan bij bijzondere weersomstandigheden. B.v. heel veel regen, onverwachts wat sneeuw op nog niet geruimde wegen, etc.
Als ik nog (zoals voorheen) een paar weken per jaar de Alpen in duik in de winter, zou ik zeker pure winterbanden nemen, maar dat is niet meer van toepassing.
En dat mijn huidige banden snelheidsklasse W hebben is natuurlijk compleet overkill onder de Roomster...

Wat ik zoek als vervanging voor de bridgestones (af fabriek) die nu onder mijn Roomster zitten, zijn 4-seizoens banden van een bekend merk.
Er zitten nu 205/45/16 op een 6.6Jx16 ET43 velg onder. En dat is nou juist de moeilijkheid, die specifieke maat vind ik nergens als 4-seizoenen band. (b.v. bij Goodyear, Continental, Michelin, e.d.)

Iemand andere ideeën wat rond de bestaande velgen zou kunnen? (4-seasons dus, het liefst met het officiele M+S symbool vanwege de goedkeurig in Duitsland)
Oh ja, het liefst ook nog met dat opstaande velgbeschermingsrandje.

Mark

Banned
Heb nu zelf gezien dat de link naar de Duitstalige site gaat;
Hier de Belgische;
www.autobandenmarkt.be
Als je dan zoekt via vier-seizoenen band gaat je zien dat je 2 type's band kunt verkrijgen.

Mark

Banned
Nope, niet 'voila'. :icon_smile_dead:

Want als je daar de maat 205/45/16 invult krijg je alleen Kumhoo en Maxxis als merken terug. En de beoordeling daarvan is nogal beroerd... :(

En ik zocht een goede 4-seizoenen band.
De perfecte 4-seizoenen band gaat je volgens mij nooit vinden, het is altijd een midden tussen een zomer en winterband.
Zelf ook aan het zien geweest voor een 4-seizoenenband, maar ondanks de berperkte kilometers die ik rijd in winterweer toch besloten om voor winterbanden te gaan.

Michel

Forumguru
Zelf rijd ik inmiddels bijna 40.000 km met Vredestein Quatrac3 banden onder mijn Octavia. Dit zijn volgens een aantal testen ook niet meteen de beste 4-seizoenen banden, want er zijn inmiddels ook betere op de markt. Ik meen met name van Goodyear.

Mij bevallen ze goed en t.o.v. mijn vroegere Bridgestone Potenza's lever ik ook op droog wegdek niet in. Daarnaast maken ze gelukkig veel minder herrie dan die Potenza's. Voor mij nooit meer Bridgestone Potenza's!
De Quatrac3 band is goedgekeurd als winterband in Duitsland (te zien aan het bekende vlokje dat op de band is vermeld) en mijn exemplaren zijn ook voorzien van een opstaande rand om de velg te beschermen.

Edit: Ik zie net op de Vredestein site dat ze helaas niet in de maat voor jouw Roomster worden geleverd.

Hier een tabel met alle te leveren Quatrac3 maten: http://www.4seizoenenbanden.nl/article.aspx?id=39

Captain Hook

Forumguru
Omgekeerde vraagstelling dan:
Hier staan al toegestane banden/velgen, maar ik zoek eigenlijk het omgekeerde. Welke banden kunnen er rond MIJN velgen?
http://www.skoda.de/download.php?id=320
Zodat ik eventueel een bestaande maat 4-seizoenen band (van een bekend merk dat WEL goed getest is) rond de bestaande velgen kwijt kan?

TurboBooster

Forumguru
Goodyear EAGLE ULTRA GRIP GW3 - 205/45 R16 83H M+S keurmerk
Bridgestone Blizzak LM-25 - 205/45 R16 83H M+S keurmerk BSW

EdK

Forumguru
turbobooster volgens mij geef je twee winterbanden op in de 205 / 45 maat en geen 4 seizoenen band , en volgens mij gaat het nu juist daar om

EdK

Forumguru
Ben ik dan wel erg benieuwd naar.
Als de fabrikant ze als winterband aanbied , dan ben ik wel benieuwd wie het beter weet dan een fabrikant door te vermelden dat het 4 seizoens banden zijn

TurboBooster

Forumguru
Heb intussen ook even op de site's van de fabrikant gekeken.
Sorry, de informatie die ik op internet heb gevonden blijkt niet juist te zijn.
Goodyear maakt wel een 4 seizoenen band doch niet in de gevraagde maat.

EdK

Forumguru
zie het niet als een aanval, maar had op de sites gekeken van de fabrikanten die jij noemde en omdat ze daar als winterband stonden vermeld was ik benieuwd waar jij jouw info had gelezen.
voor zelfde geld was het op de fabrikant site geweest en had ik en meerdere hier weer wat geleerd

want al zijn we allen betweters, we zijn nooit te oud om te leren ! toch ??

Captain Hook

Forumguru
Nou, ze zitten er onder hoor!
cool.gif

Eigenlijk perfecte service, nog net geen tien.

Kwam 5 minuten voor het afgesproken tijdstip binnen. De beste man waarmee ik de banden/velgen had uitgezocht kwam zelf aanlopen. En hij ging zelf de klus doen. De banden/velgen lagen al klaar bij een specifieke brug. Afgelopen week hadden ze de Vredenstein Quatrac 3's al rond de velgen gelegd. Doos met bouten en pasringen (voor de naaf) lag ook al klaar. Het obligate kopje zwart vocht werd aangeboden, maar dat sla ik altijd af.
Niks geen geslijm bij deze toko, ze doen gewoon normaal (en dat vind ik prima), niks geen hoogpolig tapijt, gewoon alles netjes, schoon en simpel. Zo kan het dus ook.
rolleyes.gif

Sleutel overhandigd. De Skoda werd rustig naar binnen gereden, op de vier brugsteunen en omhoog.
Rustig en beheerst (dus niet dat grove ramwerk van de grote fastfitters) werden de bestaande velgen eraf gehaald en voorzichtig naast de auto gelegd. Kwamen nog wat mensen kijken "Goh, de kleur is precies passend bij de bumpers van uw auto! Goed uitgezocht!"
De afdekdopjes voor de naven werden uit de verpakking gehaald en het beschermfolie verwijderd. Fatsoenlijk met de hand in het naafgat gedrukt (dus niet een klap met een schroevendraaier o.i.d.) Velgen op de auto gezet. Doosje met slotbouten werd gepakt, bleken niet de juiste lengte te hebben. Maar in het magazijn werd de juiste lengte binnen een minuutje tevoorschijn gehaald. Keurig met een doek in de handen (om beschadigingen van velg te voorkomen), rond de wielbouten, de bouten handvast aangedraaid. Vervolgens de auto weer op z'n voetjes laten zakken. De momentsleutel werd op 120Nm gezet en de bouten werden één voor één nagedraaid. Vervolgens een kort proefritje, express heen en weer over wat scherpe hobbels, maximale stuuruitslag links en rechts om te kijken of er niks aanliep. Alles zag er goed uit. Doosje met slotstuk voor de slotbouten werd overhandigd. Ze boden nog aan om de oude velgen/banden op te slaan, maar dat hoeft niet. Die neem ik mee en maak ze thuis weer spic & span.

BTW: Het zijn Vredensteins 'Made in Nederland' m.a.w. ik ondersteun onze lokale economie maar weer eens!
biggrin.gif

Rijgedrag tot nu toe:
-Geluidsproductie is niet meer of minder, maar eerder een iets andersoortig geluid. Alhoewel nauwelijks te merken. Je moet echt het raam opendoen wil je het horen.
-Zoals ik al verwachtte, dit rijdt wat comfortabeler! Eerder zaten er 205/45/16 banden omheen, nu 205/50/15. M.a.w. de hoeveelheid rubber/lucht tussen velg en wegdek is wat meer geworden, ergo meer demping. Wel zo prettig.
-Sturen; merk eigenlijk geen verschil. Ik heb enigszins het idee dat het wat lichter stuurt, maar dat heb ik al eerder meegemaakt met spiksplinternieuwe banden.
-Bandenspanning hebben ze niet naar gevraagd, dus die heb ik na afloop zelf nog maar ff op de waardes voor de Roomster gezet.
-Meer of minderverbruik; zal nog moeten blijken bij de volgende tankbeurt. Nu nog niks over te zeggen.

Enige dissonantje wat ik nog kan bedenken is dat ik een klein stukje op de snelweg heb gereden en volgens mij wat trillingen (in het stuur) bespeur, maar daar kan ik volgende week nog wel ff voor langs gaan. A.s. maandag weer een ritje van ruim 200km en dat weet ik of e.e.a. goed gebalanceerd is.

Moraal:
-Het loont zeer zeker om goed rond te speuren naar de juiste combinatie en prijsopgaves te vragen!
-Een glimmende showroom of een kinderspeelhoek met hoogpolig tapijt zeggen niets over prijs/kwaliteits verhouding van de betreffende toko!
tongue.gif

-Ga niet zomaar accoord met het eerste de beste prijsvoorstel.
-Zoek zelf goed uit wat wel en niet kan en wat zinnig is. Van de importeur en grote bandenketens hoef je geen enkel zinnig antwoord te verwachten (ik heb het tenminste niet gekregen).
-De Skoda garage wilde (of kon) niet voor dezelfde (of enigszins in de buurt) prijs als deze lokale bandengarage de velg/band combinatie leveren.
-Bij zowel Skoda, als Profile en Euromaster werd ik 'bang' gemaakt dat de lokale garage nooit die Vredensteins binnen 10 dagen zou kunnen leveren. Welnu, ze hebben gewoon woord gehouden en keurig binnen de afgesproken 5 a 10 werkdagen alles geleverd. Ik moest alleen nog drie dagen langer wachten op de montage omdat ze het zo druk hadden ivm de winterbandengekte.

Moest een ritje maken binnendoor over de polderweggetjes. Welnu, modder opspatten doen deze Quattro Stagioni sloffen als de beste! De hele auto zat aan de zij- en achterkant onder de blubber.
Morgen weer eens alles sauber machen en dan zal ik ook wat foto's maken.

Het zijn uiteindelijk Vredenstein Quatrac 3's geworden 205/50/15 rond deze velgen:
janta-dotz-freeride-peak-15-4627aa548c78f4a36-600-0-1-95-1.jpg

Fabia

† In Memoriam
Gave velgen. Uitgebreid verhaal en goede service. Ben het alleen niet met je eens of het koppie koffie. In mijn ogen is dat ook service en geen geslijm.

Captain Hook

Forumguru
Ben het alleen niet met je eens of het koppie koffie. In mijn ogen is dat ook service en geen geslijm.
Ehh, verkeerde interpunctie blijkbaar. :blush:
Ik bedoel: Ze slijmen juist niet en doen heel gewoon (dat vind ik prettig). En ze boden me keurig een bakkie aan, maar dat drink ik nooit buiten de deur. Dat bedoelde ik.
Maar ze bedoelden het goed, op een goede manier. :super:

Captain Hook

Forumguru
Ondanks de mist, vandaag de Roomster weer eens schoongemaakt. Gelijk wat foto's van de nieuwe 4-seizoens sloffen:
RoomsterVelg1.jpg

RoomsterVelg3.jpg

RoomsterVelg4.jpg

RoomsterVelg5.jpg

RoomsterVelg6.jpg

Wat vinden jullie ervan? Vind het wel goed passen bij de 'Scout' uitrusting van deze Roomster.
Helaas, foto's van grotere afstand, in dit mistige weer, gaat niet lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan