4-seizoensbanden op de Enyaq?

Ik heb mijn VRS met 4-seizoensbanden ("All weather") besteld. Ik woon in de Ardennen, en op mijn Volvo's had ik altijd een set zomenwielen en winterwielen. Maar het schijnt dat de 4-seizoensbanden steeds beter zijn geworden. Mijn Ardense bandenspecialist heeft ze op zijn eigen auto, en wisselt dus niet meer.

De reacties in de Duitse Enyaq-Facebookgroep waren voorspelbaar: degenen zonder ervaring roepen dat het niks is, maar één Enyaqrijder had wél ervaring, en was heel enthousiast. Ze zijn vooral op nat wegdek veel beter dan zomerbanden. Alleen op harde sneeuw wat minder geoed, maar hoe vaak komt dat nog voor? Zelfs in de Ardennen wordt bij sneeuw meteen gestrooid, en rijd je dus niet op sneeuw, maar in de nattigheid.

Ik ben benieuwd. Als het minder goed bevalt, kan ik nog altijd een set winterwielen bijkopen
 

EdK

Forumguru
Op opgevroren sneeuw heb je met 4 seizoensbanden net zoveel grip als met winterbanden !! niet dus
Voor de rest is mijn ervaring in het vlakke holland dat het perfecte banden zijn ( op mijn Fabia )
 

ETIV

Nieuw lid
@ Ardenner hoe zijn je ervaringen met de 4-seizoensbanden en welk merk en type heb je? Ik denk ook over 4-seizoensbanden. Ik kom nooit in de bergen dus ik denk dat 4-seizoen voldoet voor mij. Lawaai en actieradius ook goed?
 

Smeeuwis

Donateur
Hij heeft zijn auto nog niet volgens de handtekening :cool: dus of hij daar iets van kan zeggen? Er is al veel over winter- en all seasons geschreven op het forum. Ik ken de Ardennen in de winter niet maar ik vermoed dat je met een RS (met vierwielaandrijving dus) en goede A-merk all seasons prima uit de voeten kan.

Echte winterbanden heb je naar mijn mening alleen nodig als je de hele winter in Zuid Duitsland en de Alpenlanden (At, CH, It en Fr) verblijft en rijdt. Voor het ene weekje wintersport per jaar heb ik al jaren genoeg aan goede all seasons banden en een setje sneeuwkettingen voor nood.
 

JJ te G

Donateur
Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. De combinatie van de zomerbanden en de 4-wiel aandrijving maakt al zo'n verschil dat ik twijfel of ik überhaupt nog winterbanden zal nemen.
 
Echte winterbanden heb je naar mijn mening alleen nodig als je de hele winter in Zuid Duitsland en de Alpenlanden (At, CH, It en Fr) verblijft en rijdt. Voor het ene weekje wintersport per jaar heb ik al jaren genoeg aan goede all seasons banden en een setje sneeuwkettingen voor nood.
Maar is dat voor de wet ook voldoende?


Kennelijk vanaf oktober 2024 dus niet meer, in ieder geval niet in Duitsland. En dat kan niet alleen een boete (en een punt in Flensburg) opleveren, maar ook gedoe met de verzekering in geval van een ongeval.
Als het minder goed bevalt, kan ik nog altijd een set winterwielen bijkopen
Ik vond het erg lastig om buiten Skoda om voor een zacht prijsje aan de juiste velgen en banden te komen. Mijn Enyaq heeft dan ook nog eens een "breedset" (achter breder dan voor) nodig ivm. gewicht en vermogen. Uiteindelijk via de Skoda Webshop (die bestond toen nog) besteld & bij de dealer laten afleveren. 2145 euro. Auw.
 

Smeeuwis

Donateur
Maar is dat voor de wet ook voldoende?
Ja, want ook all seasons banden met het Alpin logo zijn toegelaten. All seasons met alleen M+S mogen niet meer.

Ik heb de ANWB maar even erbij gehaald: https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/winterbanden-in-duitsland
Die zullen het als zusterclub van de ADAC wel weten denk ik :cool:

De term winterbanden wordt hier verwarrend toegepast. Winterbanden zijn alle banden die voldoen aan het eisenpakket en voorzien zijn van een Alpin logo (bergje met sneeuwvlok). Dat kunnen ook all seasons banden zijn dus.
 

andrehj

Forumguru
Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. De combinatie van de zomerbanden en de 4-wiel aandrijving maakt al zo'n verschil dat ik twijfel of ik überhaupt nog winterbanden zal nemen.
Ehm, vooral bij remmen heb je de maximale grip nodig. En een 4WD op zomerbanden remt in de sneeuw precies even slecht als een 2WD.
Het hebben van 4WD is dus een bijzonder slecht argument om af te zien van winterbanden (of all seasons).
 

JJ te G

Donateur
@andrehj : weet niet hoe vaak jij met achterwielaandrijving achterstevoren hebt gestaan maar de tractie met 4 wielen is wezenlijk beter dan met achterwielaandrijving. De beste remedie met gladheid is defensief rijden en zo beheerst mogelijk remmen. Of thuisblijven natuurlijk
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Door de betere tractie bij een 4WD (of AWD) zul je vrij snel te hard rijden voor de omstandigheden.............en dan komt het argument van @andrehj om de hoek: remmen doet een AWD niets beter dan een 2WD in de gladheid.

#Ervaringsdeskundige.
 

ETIV

Nieuw lid
Ik ga het meemaken. 40 jaar Citroen gereden en alleen voorwiel aandrijving dus. 30 jaar alleen met zomerbanden in NL. C4 grand Picasso was niet op de weg te houden met zomerbanden in de winter. ESP ABS ea snapte er niks van. Eend, GS, Visa, BX, Xsara Picasso en DS geen enkel probleem in de winter op zomerbanden. Zal de vooruitgang wel zijn…. Op de XM uit voorzorg maar All-season gezet.
 

Smeeuwis

Donateur
Ehm, vooral bij remmen heb je de maximale grip nodig. En een 4WD op zomerbanden remt in de sneeuw precies even slecht als een 2WD.
Het hebben van 4WD is dus een bijzonder slecht argument om af te zien van winterbanden (of all seasons).
Mijn suggestie was ook om allseasons te kiezen. In het geval van TS icm met 4wd. Niemand suggereerde om af te zien van winter of allseasons banden.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn broer rijdt al 6 jaar met een 4motion (Golf R variant) op zomerbanden. Winter en zomer. Nog nooit problemen mee gehad, zelfs in sneeuwtoestanden. Uiteraard geldt dan wel "aanpassen van rijstijl" , maar dat geldt voor alle type banden, alleen heb je dan met een winterband een iets groter foutenmarge.

Zelf 1 keer all-seasons gehad op mijn Skoda Superb (allereeste michelin cross climates). Vond dat echt een zeer goede band. Zeker in natte omstandigheden presteerden die superieur. Met ons weertype en de zeer beperkte dagen sneeuw zou ik echt geen schrik hebben van all seasons.
 
Bovenaan Onderaan