4x4

bokirules

Senior Member
0AB53501-BE6D-4DC4-B1DD-23FF416493F5.jpeg Hoi, of ik in deze Octavia groep de vraag goed stel weet ik niet...ik geef toe ik ben niet super ingelezen in Škoda. Maar wel raakte ik hier op vakantie in Oostenrijk getriggerd door een Octavia 4x4.
Wellicht is deze belasting technisch (bpm) niet in de Nederlandse showrooms te bekijken.
Maar wel via import kanalen te verkrijgen.

Maar de belangrijkste vraag is zijn er forum leden die ervaring hebben met de 4x4 uitvoering?
En is dit een zelfde 4x4 als de Yeti...?
En is er bekent bij de nodige forumleden of er van de huidige 'suv achtige' modellen ook 4x4 uitvoeringen zijn.

Ik hoor en of lees het wel, alvast bedankt.

RPeter

Senior Member
Wat ervaringen betreft, is 4x4 een absolute meerwaarde als de ondergrond iets anders is dan droog.
En zelf op een droog wegdek is het 'leuk' dat de krachten verplaatst kunnen worden (niet zelf te bepalen).

Laatst bewerkt:

hendrik38

Forumguru
Ik heb het onder mijn passat gehad. 4 motion. Voor mij niet weer. Veel extra gewicht met dito verbruik. Ook vond ik bij last wisseling dat je de as naar achter hoorde bonken. 1 keer in de sneeuw was het leuk, maar zonder kom je er ook.

bokirules

Senior Member
Hieronder scout foto's van de Karoq en de Kodiaq
6153F2F0-AAF1-4021-BC2D-0F8760639A83.jpeg De voordelen van de 4x4 zijn mij bekend...ik heb nog een Jeep Wrangler JK Unlimited waar ik een hoop lol mee beleef...maar daarom benieuwd wat de Škoda's aankunnen.
En ik lees de nodige positieve reviews en test verslagen.
En wellicht zijn er forumleden die een 4x4 hebben en hun rijdt ervaring kunnen delen.

Frup

Forumguru
Ik rijd een Yeti 4x4 met veel plezier. Het plezier van de 4x4 met haldex, heb ik vooral bij winterse omstandigheden (sneeuw, hellingen wintersport). Maar ook bij het rijden met de caravan. Wegrijden op een nat grasveld of op een grindpad in de bergen is nooit een probleem. Eigenlijk merk ik nooit iets, de haldex grijpt vanzelf in. Waar anderen met slippende wielen en veel toeren moeten wegrijden, rijdt de 4x4 rustig en beheerst weg.
Zonder dat al, zou ik zelf geen 4x4 kopen. Van meer verbruik heb ik geen weet. Normaal rijd je toch met een 2WD.

Octavia1.6i

Forumguru
Vader van een vriend heeft een O3 Scout 4x4. Gekocht voor met name de caravan. Rijdt beter dan een 2WD en stabieler.

4Motion

Senior Member
Ik heb het onder mijn passat gehad. 4 motion. Voor mij niet weer. Veel extra gewicht met dito verbruik. Ook vond ik bij last wisseling dat je de as naar achter hoorde bonken. 1 keer in de sneeuw was het leuk, maar zonder kom je er ook.

Meerverbruik en extra gewicht dat klopt. Komt altijd met een 4x4 optie. Je argument van de "as die je hoort bonken" is geen product eigenschap maar een fout in je specifieke auto van toen vrees ik. Als het financieel kan zou ik altijd een 4x4 aanraden, zeker bij regelmatig slepen of skivakantie met de wagen.

CDK

Forumguru
Dat meerverbruik dat valt enorm mee! In de basis blijft het een voorwielaandrijver namelijk. Alleen als de voorwielen grip dreigen te verliezen, dán worden de krachten verdeeld over alle 4 de wielen. 4x4 is iets zwaarder en dat zal iéts schelen in verbruik, maar minimaal.
Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik er altijd voor kiezen, het rijdt echt subliem.

hendrik38

Forumguru
@bartg de passat heb ik bij 3 verschillende vw dealers gebracht ivm geluid bij lastwissel. Allen kwamen tot de producteigenschap conclusie helaas. Voor aankoop van deze kodiaq heb ik een tweedehands 2.0 tsi 4x4 kodiaq gereden. Die had ook dit geluid bij specifieke lastwisselingen. Wel een stukje minder. Ben ook wel een heule gevoelige jongen natuurlijk :-). Misschien was het puur pech hoor.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan