8 maanden stilstand; waarop letten bij tot leven wekken?

Ivm baanloosheid heb ik vorig jaar november de Octavia Combi I 1,6 Comfort uit de wegenbelasting en verzekering gehaald, met het idee dat dat slechts voor één of enkele maanden zou zijn.
We zijn 8 maanden verder en de batterij is leeg, de auto heeft op dezelfde plek gestaan en is niet verrold geworden, de motor heeft sinds november niet gedraaid etc.

Waarop moet ik letten wanneer ik de auto weer voorzichtig tot leven wil wekken? Er is jammer genoeg nog geen reden om de MRB weer in te laten gaan, dus ik kan geen stuk ermee gaan rijden.

Graag jullie reacties.
 

Ronnie

Forumguru
Gewoon de accu opladen, beter is vervangen(waarschijnlijk heeft ie de lange leegstand niet overleefd) de bak in z'n vrij zetten en starten. Als de motor loopt even kijken of de koppeling niet vastzit (koppeling intrappen en in z'n een schakelen), Indien de koppeling vastzit kun je proberen door te starten in z'n 1 met ingetrapte koppeling; of je moet de boel lostrekken door aanslepen in de versnelling met ingetrapte koppeling.
 

eriktv

Forumguru
En als hij dan onverhoopt toch nog een tijd stil blijft staan af en toe even starten, beetje heen en weer rijden (tegen vierkante banden en voor de smering) en alle systemen even laten werken (denk bijv. aan airco, stuurbekrachtiging). Ik las onlangs in de Autoweek dat je een auto altijd met volle tank weg moet zetten, zodat de boel niet kan gaan roesten. Dit ging wel over een oudere Alfa, geen idee of zo'n oerdegelijk stuk techniek als een Skoda daar ook vatbaar voor kan zijn... :)
 

Antera

Donateur
Inderdaad gewoon starten. Als hij toen met een warme motor is weg gezet zit het wel goed. Maar olie vervangen kan zeker geen kwaad na deze lange stilstand
 

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp dat het vooral gaat, om de auto 'goed te houden', bandenspanning checken, desnoods even met losse wielen langs de pomp, en misschien beter de wielen los op slaan, op bijvoorbeeld een velgenboom, dat voorkomt platte kanten.
 

Spierings

Forumguru
Vergeet niet dat als hij al een tijd stil staat dat er mogelijk veel roest op de remschijven zit.
Dus als je toch gaat rijden hou er dan rekening mee dat hij veel minder hard remt.
Verstandig is om in het begin ze weer rustig in te remmen tot dat de roest weg is, als de roest niet verdwijnt is vervangen van de remmen de enige oplossing.
 
Dank voor de reacties.
Qua olie: ik ben er vorig jaar zomer mee op vakantie geweest nadat hij een jaarbeurt met oliewissel had gehad; in totaal heb ik er waarschijnlijk na die beurt zo'n 4.000 - 7.000 km mee gereden. Is oliewisselen dan toch nodig?
Acculaden kan ik mogelijk ook doen met starthulpkabels van een andere auto, in de zin van dat ik geen acculader heb?
Het remmen zal ik in de gaten houden.
 

skodaboy

Forumguru
kijk goed uit als je de wagen start met een startkabels,verkeerd handelen kan/heeft ernstige schade tot gevolg.
en een diesel kan je enkel starten met een diesel!!!

als je starthulp geeft moet je ook zien dat beide accu's ongeveer even sterk zijn.
hierbij mijn uitleg hoe ik een 'pechauto' start.

beide plussen (rode kabel) aansluiten,van de goede auto naar de pechauto.
dan de min kabel (zwarte kabel op min pool van de goede auto,en bij de pech auto plaats je de zwarte klem op de massa van het motorblok is voor voldoende stoom te krijgen/maken.

dan start je de goede auto en deze laat je dik 5 min stationair draaien.
start dan pechauto,om piekspanning op te vervangen zet bij beide auto's enkele stroomverbruikers op (lichten aan,blazer van de kachel)

maak de startkabels in de omgekeerde volgorde los .
eerst de zwarte bij de pechauto,dan de andere pas.
 

Spierings

Forumguru
svp niet overbodig citeren
kijk goed uit als je de wagen start met een startkabels,verkeerd handelen kan/heeft ernstige schade tot gevolg.
en een diesel kan je enkel starten met een diesel!!!

als je starthulp geeft moet je ook zien dat beide accu's ongeveer even sterk zijn.
hierbij mijn uitleg hoe ik een 'pechauto' start.
Waarom zou je een diesel niet kunnen starten met een benzine ??
Gewoon een kwestie iets langer laten lopen voordat je de pech auto gaat starten.

Gas geven wil ook helpen aangezien de laadspanning dan ook hoger ligt.
 

CDK

Forumguru
Starthulp geven
Uw auto start niet meer of u wilt iemand helpen met een lege accu? Schakel bij voorkeur de Wegenwacht in.

TIP: Sluit de zwarte aardekabel bij voorkeur aan op het motorblok om aarde te maken.

Koop startkabels in de ANWB-webwinkel

Starthulp in stappen
LET OP: Door ondeskundig handelen kan vooral bij moderne auto's door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Schakel bij voorkeur de Wegenwacht in. Doet u het zelf, volg dan de aanwijzingen van het instructieboekje van uw auto en volg onderstaand schema.

Gebruik startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren. Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm.
Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteert u voor de zwarte kabel, die u op de minpool of het motorblok (aarde maken) aansluit.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat u de startkabels verwijdert, zo voorkomt u beschadiging van de elektronica in de auto.
Het loshalen van de kabels gebeurt in exact omgekeerde volgorde van het aansluiten.
Na het starten moet u in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Tip van de Wegenwacht
Er zijn autotypes waarbij de accu zelf niet direct bereikbaar is voor een starthulp. Kijk daarom ook altijd in het instructieboekje hoe dit bij uw auto zit. Er kan bijvoorbeeld een starthulppunt in de motorruimte aanwezig zijn waarop u de starthulp dient te geven.

Bron: ANWB

hier staat ook niets vermeld over diesel auto dat je daar geen benzine auto mee zou kunnen of mogen starten.
en het klinkt mij dan ook echt als een broodje aap verhaal in de oren

greetz Corné
 

skodaboy

Forumguru
mij hebben altijd verteld,dat je een auto met dieselmotor starthulp moet geven met een andere diesel.
een diesel kan ook starthulp geven aan een benzine auto,waarom het omgekeerd niet mag of word afgeraden..géén idee...

als je naar youtube surft,en je geeft daar anwbvakantiecheck in,krijg je een lijst met video's
de 10e of 11e video gaat erover hoe je een auto moet starten met starthulp.
daar word duidelijk in gezegd,diesel combineren met een diesel.
 

Spierings

Forumguru
Diesel combineren met diesel zeggen ze omdat de accu van een benzine auto in vele gevallen kleiner is als van diesel. Maar dat wil niet zeggen dat het niet lukt. Met een 1.9 tdi heb je ook gewoon moeite om een 2.5 tdi op te starten, komt ook door het accu verschil.


Het is gewoon een kwestie van eerst de pech accu eerst wat op te laden met de opstart auto, vervolgens als de pech accu vol genoeg geladen is kun je het zonder problemen starten.
Zelfde geld als je "te" dunne startkabels hebt welke niet genoeg stroom kunnen door geven, gewoon een kwestie van even wat langer wachten en dan lukt het gewoon.


Wat de ANWB allemaal zegt staat zoizo bij mij niet heel erg hoog in het vaandel, spreek liever uit eigen ervaring (14 jaar in de dealerwerkplaats als diagnose technicus). Zelfde is het verhaal over verbruikers in schakelen, er is geen een monteur die hier ooit naar kijkt . Heb zelf ook nooit elektroproblemen gezien door verkeerd opstarten op problemen door het omdraaien van de polen na.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Je moet ook naar de verhouding in de accu's kijken, een groot benzineblok van bijv. 3.6 liter moet makkelijk een 1.2 dieseltje van een greenline starthulp kunnen geven. Overigens moet het criterium of je starthulp kunt geven, niet afhankelijk zijn van het feit of je de pechauto aan de praat kunt krijgen (dat is meestal niet het echte probleem bij een slechte of lege accu), maar of je de accu en electronica van de hulpgevende auto niet beschadigd, doordat er teveel stroom gaat lopen.

Ander punt van aandacht: zet niet zomaar de -pool op het motorblok als massa, maar check eerst of bij beide auto's de minpool inderdaad aan de massa ligt, zeker bij oudere Franse auto's is dat soms net andersom, en als dan botweg de aanwijzingen volgt, dan ontstaat er een mega schade.
 

turboturbo

Forumguru
Diesel auto's hebben een grotere accu (qua vermogen) Buurman wilde met zijn benzine auto mij ook een keer startphulp geven toen de diesel van mijn ouders leeg voor de deur stond (toen had ik zelf nog geen auto) Toen zei 'ie: 'Oh nee, is het een diesel? Dan doe ik het niet - dan trekt 'ie mijn accu verrot!'

Dus volgens mij vindt een kleine accu (qua vermogen) het niet zo leuk om een grotere accu te moeten opladen.

Toen hebben we iemand (anders) de auto laten slepen een paar meter, dat werkt eigenlijk ook het allersnelst (start binnen paar meter al)
 

Antera

Donateur
je kan met nagenoeg alles elkaar starten. Zolang je de motor maar laat lopen van de hulp. Kleine auto's kunnen idd lastiger de grote helpen maar over het algemeen 1x starten moet geen probleem zijn. De grote van de accu bepaald hoe lang hij een maximale stroom kan geven. Je moet geen Motoraccu pakken en je auto ermee willen starten maar andersom kan b.v. wel. Zo heb ik me scooter en zelfs me motor al een keer gestart met de auto na lang stilstaan. NP.

Zorg alleen dat je niet door blijft starten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Mij is het volgende zeer uitdrukkelijk gezegd bij afhalen van de nieuwe wagen bij de dealer:

Als je iemand starthulp wilt verlenen, moet je de eigen accu ontkoppelen.. dit om piekspanningen te vermijden in de eigen wagen waardoor elektronica onherstelbaar beschadigd wordt. Doe je dit binnen de garantie-periode, wees dan maar zeker dat ze (fabriek) kunnen uitmeten dat er piekspanningen geweest zijn en je daardoor je recht op garantie verliest.

Geef het maar even mee ;)
 

turboturbo

Forumguru
Je bedoelt dus: 'eerst je eigen accu ontkoppelen?'
Want je moet inderdaad uiteindelijk je eigen accu ontkoppelen....
 
Het starthulp geven met de familiediesel ging goed; eerst even lekker een paar minuten laten laden en toen gestart. Motor draaide meteen als een zonnetje :)

Remmen zaten idd vastgeroest; voordat ik heen en weer reed, voelde het alsof ik door de handrem moest rijden. Lagen nadien ook stukjes roestig spul op het wegdek....
 
Bovenaan Onderaan