98 of 95 tanken met vRS

Appie RS

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb heel mijn leven 14 hondertjes gereden en heb nu mijn eerste performance blok. De 2.0TSI.

Ik hoor verschillende geluiden over 98 tanken. Maakt dat echt een verschil qua motor gezondheid - verbruik - performance?? Zo ja welke dan, shell of bp of esso?

Sommige mensen gooien weer additieven bij de tank.

Nog een reden waarom ik twijfel. Ik ga binnenkort voor de stage1, daar zeiden ze wil je een 95tune of wen 98tune. Wist niet dat het allemaal zo ver gaat.

Advies is welkom :-)
 

gjhu

Senior Member
Ondanks dat mijn octavia geen performance motor heeft maar een 1.0 Tsi motor heeft tank ik altijd Ron 98. Garage (geen skoda dealer) heeft dit geadviseerd en (voor mijn gevoel) draait de motor daar heel goed op. Zuinig en genoeg kracht. Moet er wel bij zeggen dat ik de luxe heb om im Duitsland te kunnen tanken waar een liter 98 een stuk goedkoper dan in Nederland is. Daarbij kan ik de meeste kilometers maken op de 98 van de Aral en Jet.
 

leon-cupra

Forumguru
Met mijn toenmalige RS altijd 95 getankt tot de stage1. Constructeur schrijft minimaal 95 voor dus waarom zou je 98 tanken. 98 zal wel iets zuiniger en beter lopen maar mijn inziens haalt je dat financieel er niet terug uit.

Met een stage 1 is het wel aangewezen om 98 te tanken omdat meestal daar de tuning op gebaseerd is. Op 95 is wel mogelijk om te tunen maar dan valt het resultaat lager uit.
 

Pindasaus

Forumguru
RON98 is klopvaster, waardoor je op vollast meer turbodruk en/of voorontsteking kan hebben dan op RON95. Als de tuning daar rekening mee houdt, kan je er dus meer vermogen mee halen. Dat maakt alleen uit als de motor anders zou kloppen op RON95, dus nabij vollast.

Met de software die vanuit de fabriek op de auto zit, hoef je niet aan te geven welke brandstof je tankt. De motorcomputer regelt de voorontsteking en mogelijk de turbodruk zelf terug a.d.h.v. de klopsensor, mocht de benzine niet zo klopvast zijn. Geen idee waarom dat bij de stage 1 tune niet ook zo gaat.
 
Laatst bewerkt:

Appie RS

Nieuw lid
Ik denk miss 1 of 2 keer per week even 30 min spelen. Maar wel voorzichtig warm rijden rijden tot 90 graden olie en niet al te gek. Gewoon beetje trekken en klapperen maar ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Een niet-getunede motor blijft vrij ver weg van die klopgrens, simpelweg omdat ze een ruime veiligheidsmarge inbouwen. Tuning maakt gebruik van die marge, door die wat kleiner te maken. En in het geval van 98 is die marge nog wat ruimer, dus kan de tuning wat verder.

Voor een ongetunede auto is 98 an sich zinloos. Het enige voordeel van 98 in zo'n geval is dat er minder of geen ethanol in zit, wat zowel goed is voor de houdbaarheid als voor het verbruik (ethanol heeft minder energieinhoud). Ik tankte sinds de invoering van E10 98, maar sinds de prijzen van 98 nog meer geëxplodeerd zijn dan die van 95, ben ik weer terug bij 95. Economisch kan t namelijk totaal niet meer uit met de huidige 20 cent prijsverschil (eerst was t 6-8 cent).
 

Cordoba

Forumguru
Verschil: als je een auto laat tunen op gebruik van E5 (vroeger Euro98), dan loopt een motor niet lekker als je een keer E10 (euro95) tankt. Als je de auto op euro98 laat tunen zal ik waarschijnlijk ook beter gebruik maken van de brandstof als je bijvoorbeeld in Duitsland 100 of 102 tankt. Overigens zijn er ook mensen dit zelf bio-ethanol bijmengen om zo de klopvastheid te verhogen, daarbij moet je wel goed in de gaten houden hoeveel liter je tankt (en of je 95 of 98 tankt), en hoeveel ethanol je bij moet voegen voor de gewenste klopvastheid.

Als je een auto zorgeloos wil gebruiken, en ook bij vakanties in het buitenland geen zin hebt in geknoei met bijmengen of brandstof van matige kwaliteit, zou ik dus gewoon kiezen voor tunen op euro95 zoals de tuner dat noemt.
 

spikehome

Forumguru
Ik reed met mijn golf gti met 95 nu met de RS ook 95 tanken.
Auto’s wel origineel altijd.
Geen enkel probleem hoor.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb vanaf dag 1 98 erin en als ik in DE ben 100 of 101. Maar ik rij dan ook minder dan 10dkm per jaar met de RS dus dat prijsverschil voel je niet aan de pomp.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het enige voordeel van 98 in zo'n geval is dat er minder of geen ethanol in zit, wat zowel goed is voor de houdbaarheid als voor het verbruik (ethanol heeft minder energieinhoud).
Precies dat - weinig of geen bijgemengde ethanol - is voor mij de reden om alleen 98 te tanken met mijn ongetunede 1.0TSI. Ik maak tegenwoordig niet veel kilometers meer: van 40k/j afgezakt naar zo'n 11-12k/j, waardoor er vaak 4 tot 5 weken tussen twee tankbeurten zit, uitzonderingen daargelaten. Die ethanol is niet zo goed voor het leidingwerk en bovendien hygroscopisch, dus dat wil ik zoveel mogelijk vermijden. Dan maar iets duurder; met mijn kilometrage is dat echter wel te overzien.
 

dirkie996

Forumguru
Met de RS tankte ik altijd 98. Eén keer 95 getankt in Frankrijk, omdat ik al 'n tijdje in reserve reed, en er niks anders beschikbaar was, daar.
Qua rijden maakte 't niet zoveel uit, maar qua verbruik, lag dit toch iets hoger. Trouwens, in de handleiding stond er dat je zowel 95 als 98 kon tanken, maar dat 't wel mogelijk was, dat het verbruik met 95 iets hoger kon zijn, en de prestaties iets minder.
 

MarcoO2

Forumguru
Met mijn getunede 1.8TSI tankte ik na het tunen ook altijd BP Ultimate (98). Verschil was duidelijk merkbaar.
 
Bovenaan Onderaan