Aaaaarrrgggh prijzen stijgen in België

Door een herindeling van de opties en de opsplitsing van de 4X4 in een ambiente / Elegance versie is er +/- 2000 euro bijgekomen sinds ik mijn 4X4 besteld heb (begin maart).

Zijn een paar nieuwe opties bijgekomen zoals verdonkerde ruiten. Je moet zelf betalen voor een achterruit wisser.

configurator

Frankie

Actief lid
oops, ben je nu de pineut ?? Ik heb in eind 2001 een VW Golf TDI 130PK highline besteld en in begin 2002 gekregen. Bij bestelling was die ruwweg 29.000 euro. Bij levering 32.nogwat euro. We (werkgever en ik) moesten meerprijs mooi voor de lease ophoesten.. hoe zit dat in België ?

Ps: een achterruitenwisser op de Combi kost toch niet extra ?!?! en ik wou dat ik donkere ramen had :-/

mase

Nieuw lid
Wazig!!!!!!

De prijs overeengekomen op moment van bestelling (koopovereenkomst) is bepalend. Het kan niet zo zijn dat tussentijdse verhogingen aan de klant worden doorberekend.

Natuurlijk is de prijs overeengekomen op de koopovereenkomst, bepalend voor het bedrag wat je betaalt. Ook al duurt het een jaar om die auto te produceren!

Zo'n geintje zouden ze bij mij toch zeker niet moeten proberen.

WAs te verwachten dat de prijzen gingen stijgen nu...

met het laatste Autosalon in Brussel begin dit jaar hebben ze écht "hun broek afgedaan" om zo veel mogelijk nieuwe Skoda-rijders binnen te halen. Ikzelf heb nog es 14% korting gekregen bovenop de speciale Auto-salonpromoties...

Echter: wetgeving is wél duidelijk. Als je een contract hebt vooor een bepaalde prijs, is de leverancier verplicht te leveren aan die prijs. Effe zwaaien met klacht bij "Economische inspectie" doet in dat geval wonderen. Of wou O2_4X4 alleen maar signaleren dat het duurder werd, en had het niet direct verband met zijn bestelling?

In Nederland is de prijs vanaf dat de auto op kenteken wordt gezet bepalend. Zo werd mijn auto 500 euro duurder omdat per 1 mei vorig jaar een prijsverhoging werd doorgevoerd. En het nare van dit verhaal was dat mijn auto al voor 1 mei bij de dealer stond. Ik kreeg mijn auto op 4 mei mee.

k5r

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: O2_4X4</font><hr />

Door een herindeling van de opties en de opsplitsing van de 4X4 in een ambiente / Elegance versie is er +/- 2000 euro bijgekomen sinds ik mijn 4X4 besteld heb (begin maart).

Zijn een paar nieuwe opties bijgekomen zoals verdonkerde ruiten. Je moet zelf betalen voor een achterruit wisser.

configurator

[/ QUOTE ]
Even offtopic (en dat gelijk bij mn eerste posting), maar zo'n 'configurator' is precies wat ik zoek voor de Nederlandse site. Kan hem helaas daar niet vinden of zoek ik niet goed genoeg?.. 2de vraag, die donkere ramen. zijn dat van die "maffia" ramen? en komen die uit op de nederlandse markt?

Ik wou inderdaad enkel signaleren dat het duurder werd en er nu twee uitvoeringsniveau's bestaan met 4X4.

Bestelbon is in België inderdaad een bindend contract. Ik heb op mijn wagen ook een fantastische korting gekregen (bijna 5000€)

Het zijn inderdaad van die maffia-ramen . Een bijkomend voordeel van die verdonkerd ruiten is dat de politie niet kan zien dat je aan het gsm-en bent /forum/images/graemlins/24.gif

Ericpeeke

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

In Nederland is de prijs vanaf dat de auto op kenteken wordt gezet bepalend. Zo werd mijn auto 500 euro duurder omdat per 1 mei vorig jaar een prijsverhoging werd doorgevoerd. En het nare van dit verhaal was dat mijn auto al voor 1 mei bij de dealer stond. Ik kreeg mijn auto op 4 mei mee.

[/ QUOTE ]

Dit klopt niet helemaal. In principe geldt: koop is koop. De prijs wordt overeengekomen bij het sluiten van de koop; een wijziging in de prijs nadat de overeenkomst is gesloten is niet toegestaan zonder instemming van beide partijen. Maar in autoland wordt een trucje toegepast: over het algemeen worden de algemene voorwaarden gebruikt van de BOVAG, waarin een en ander geregeld is m.b.t. de zgn. 'niet-vast overeengekomen aankoopprijs'.
Het maakt ten eerste verschil of de prijsverhoging een door de overheid opgelegde belastingverhoging is of een prijsverhoging door de fabrikant/importeur. In dat eerste geval is het inderdaad slikken (of de koop ontbinden). In het tweede geval hangt het af of de aankoopprijs 'vast overeengekomen' of 'niet-vast overeengekomen' is. Dat is terug te vinden op de koopovereenkomst. In het laatste geval heb je pech... /forum/images/graemlins/407.gif Als je een nieuwe auto koopt, zorg er dan altijd voor dat de prijs in de koopovereenkomst genoemd staat als 'vast-overeengekomen'.

In de keine lettertjes staat altijd vermeld dat tussentijdse prijsverhogingen vanuit de fabriek/importeur doorberekent worden. Wel zo netjes van de dealer om evt. prijsverhogingen bij bestelling kenbaar te maken. Men weet dit vaak een paar maanden van tevoren.

Bij bestelling in december kreeg ik te horen dat de auto bij aflevering in februari 280 euro duurder zou zijn.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: O2_4X4</font><hr />

configurator

[/ QUOTE ]

Na een klik op de configurator krijg ik dit:

787Inbraakpoging_ccf-skoda-auto.jpg

Lijkt me niet helemaal OK.

Timothee

Actief lid
Mijn O2 is op dit moment in bestelling en ik ga er niet vanuit dat hij duurder is op het moment van aflevering.
Maar mocht dat onverhoopt wel het geval zijn, dan kunnen ze kiezen: of hem tegen de overeengekomen prijs leveren of hem houden. Daar zou ik op zo'n moment heel principieel in zijn.
Ik heb overigens nog helemaal niks hoeven tekenen, enkel een paraaf op de offerte om akkoord te gaan met de opties die erop stonden...heb nog geen officieel contract gezien voor mijn lease-auto /forum/images/graemlins/smile.gif

VEEJAY

Forumguru
Mijn werkgever heeft met de leasemij afgesproken dat de (lease)prijs op het moment van bestellen bindend is (tenzij de prijs zakt). Goede inkoper hebben we.. /forum/images/graemlins/24.gif

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Een kleine prijsverhoging van maximaal 500 euro lijkt me nog redelijk maar een prijsverhoging van ruim 2000 euro zou ik ook niet mee accord gaan.

Marcel

Bovenaan Onderaan