Aaaauuw: Sportstoelen

MacMarcel

Nieuw lid
SInds een week mijn nieuwe Octavia binnen. Helemaal geweldig, DSG, Xenon, Navi, Sportpakket... maar...

Ik kan maar niet echt de goede stand vinden voor de sportstoelen. Na een uur rijden knellen mijn benen af en krijg ik het gevoel dat de stoelen te klein zijn. Mijn postuur is heel normaal 1,84m en 75 kilo. Dus ik mag hopen dat ik niet te dik ben voor sportstoelen. Nu heb ik altijd wel bij nieuwe auto's een tijdje nodig de juiste stand te vinden, maar dit is wel heel erg pijnlijk. Heeft iemand een tip? Ik sta op het punt er een kussen op te gooien, maar daar koop je geen sportstoelen voor natuurlijk /forum/images/graemlins/winkie.gif

Alvast bedankt!

PS: volgens de specs zou de auto verlaagd moeten zijn met het sportonderstel, maar ik vind hem nog steeds erg hoog op z'n pootjes staan. Wat is normaal?

PS2: de speakers klinken echt heel erg blikkerig en de ontvangst van de radio is matig, ik heb een Kenwood 2-din Navi/DVD systeem. Ligt het aan de speakers of de radio?

Oh ja de BMW is weg natuurlijk, ik zal m'n gegevens aanpassen /forum/images/graemlins/24.gif
 

Karstieman

Forumguru
Als je benen afgekneld voelen, dan zou ik de stoel een beetje hoger zetten, waardoor hij ook iets naar voren kantelt. Op deze manier heb je ook minder druk op je benen.

Zelf heb ik ook de sportstoelen en ik heb nergens last van.
Ik heb de stoel zelf altijd redelijk hoog en de leuning vrij recht (alerte rijhouding). Dan zo afstellen dat je in ieder geval vol op de rem kan trappen en dat de koppeling goed bereikbaar is. Als laatste stel ik dan het stuur zo in dat ik de tellers allemaal goed kan zien. Uiteraard moeten de armen licht gebogen op 10 voor 2 uur op je stuur kunnen liggen. Ik ben 1.77m en heb nergens last van.

Waarschijnlijk wist je het meeste al, maar misschien dat je iets aan de info hebt. 't is namelijk niet fijn als je niet lekker in je nieuwe auto zit !
 
Bij een sportonderstel gaat de auto 20mm omlaag dus dat is niet zoveel als bij sportveren (30 to 40mm). En een Skoda staat van alle VW/Audi produkten het hoogst op zijn pootjes.
Dit komt wel het veercomfort ten goede.
 
Misschien zit je ook wel erg ver van het stuur af waardoor je benen gestrekt zijn. Hierdoor komt er ook meer spanning op je benen te staan. Als dit zo is kan ik je alleen maar adviseren om de stoel een beetje naar voren te schuiven en wat Karstieman al zegt: Stoel een beetje naar voren kantelen kan ook al veel helpen omdat de druk dan ook wat minder wordt.
 

Dutch

Actief lid
Ik heb m'n O2 nu een maand, ook met sportstoelen en ik heb eigenlijk hezelfde probleem. Vooral mijn rechterbeen heeft er last van. Ik ben al een tijdje aan het prutsen om de juiste houding te vinden. In m'n golf IV had ik ook sportstoelen, maar daarin zat ik prima...
Ben benieuwd wat uiteindelijk de beste houding blijkt te zijn.
 

Potje

Actief lid
Heb geen sportstoelen maar deels leder en ook daarin zoek ik nog een goede zit. Bij mij zit het pijnpunt in mijn onderrug. Niet een groot probleem maar ik ben een lederen Volvostoel gewend. Dwz, ik ben dus erg verwend.
 
@Potje, Ik had tijdens de proefrit het zelfde probleem met mijn onderrug en daarom de O2 bijna niet genomen. Heb gelukkig de juiste keus gemaakt en na enkele weken de perfecte zit gevonden. Voor mij is dat bij een lengte van 1.80 het volgende:

- Stoel helemaal naar beneden
- Rugleuning lui naar achteren gedraaid, dus niet kaarsrecht. Dit komt de steun in de onderrug ten goede.
- Lende steun helemaal naar beneden gedraaid voor maximale steun in de onderrug.

Het is me opgevallen dat de lendesteun het beste werkt wanneer je ook de hoek van de rugleuning veranderd. Dus daar een balans in zien te vinden.
 
Ik heb de normale stoelen, en heb inderdaad ook even moeten wennen. De bestuurdersstoel kraakt trouwens. Als je de leuning dan even rechterop en weer terug zet is het weer half uurtje weg.

Maar nu we toch over de zitpositie spreken...
Ik heb heel erg dat als ik wat krachtiger moet remmen dat ik met de rechter zijkant van mijn voet het gaspedaal mee naar onderen druk. Ik heb het idee dat het rempedaal redelijk diep ligt en daardoor met het midden van mijn voet erop zit, en gezien de constructie van het gaspedaal druk je hem er makkelijk bij in. Is dit ook iets wat jullie bekend voor komt? Bij de Ibiza nooit last van gehad. Misschien moet ik wat verder naar achteren zitten, maar dan wordt het met gestrekte armen sturen...
 
Voor het eerst sinds 13 jaar heb ik de originele stoel in de auto laten zitten. In mijn vorige auto's, Peugeots 406, had ik n.l. een ASS stoel in gebruik, omdat de originele stoelen geen steun gaven.
Ik weet nog niet wat de toekomst gaat brengen, maar voorlopig rij ik nu bijna 2 maanden met een O2, en is voor mij de bestuurdersstoel perfect. Geeft voldoende steun, en heeft tenminste een behoorlijk zitgedeelte, niet zo kort als de meeste standaard stoelen.
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De bestuurdersstoel kraakt trouwens. Als je de leuning dan even rechterop en weer terug zet is het weer half uurtje weg.


[/ QUOTE ]

Hey, heb ik ook. Heel iri!

/forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

Ik ga dat van het verstellen van de leuning eens even proberen. Handy tip!
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb heel erg dat als ik wat krachtiger moet remmen dat ik met de rechter zijkant van mijn voet het gaspedaal mee naar onderen druk.

[/ QUOTE ]

Wow!! Dus dan kun je heel-and-toeën in de O2! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 
@Mavlo77, ik heb daar helemaal geen last van. De pedalen staan best ver uit elkaar. Moet ik wel bekennen dat bij mijn vorige auto (Xsara Coupe) de pedalen erg dicht bij elkaar staan dus bij de O2 is het snel wennen.
 
Hmm ik zal even proberen te spelen met de zitpositie, zodat de hoek waaronder de voeten staan wat verandert. Maar ik denk dat het vooral komt door de manier waarop mijn voet staat. Ik was altijd gewend om mijn hiel op een plaats te laten en door het draaien van de voet ofwel te remmen of gas te geven. Ik denk dat ik met een stukje van mijn hak ofzo het gaspedaal meeneem. Zoiets.
 
Ik til mijn voet altijd op wanneer ik hard moet remmen, anders draai ik mijn voet op mijn hak. Dat moest toen ook wel toen ik die Xsara nog had. Als je niet in een rechte lijn met de pedalen stond trapte je ze allemaal tegelijk in.
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
...Dat moest toen ook wel toen ik die Xsara nog had.

[/ QUOTE ]

Dat heeft Citroen dus nog steeds. Mijn voorloper was een C4 en als ik mn nette (brede) schoenen aanhad, drukte ik ook vaak rem en gas tegelijk in.

Klein risico op de /forum/images/graemlins/1439.gif
 

Dutch

Actief lid
Misschien komt het doordat de stand van het gaspedaal gewijzigd is. In mijn vorige auto (golf IV), 'hing' het gaspedaal, net als de koppeling en de rem naar beneden. In de O2 (en de golf V) 'staat' het gaspedaal en scharniert het aan de onderkant. Je kunt nu dus eerder blijven hangen met je hak dan voorheen.
 
@Dutch, ik vind juist de stand van de pedalen een ware verbetering. Nu kan je heel relaxed je voeten op het gaspedaal laten rusten en omdat het gaspedaal iets lager zit dan die van de rem zitten die twee elkaar ook niet echt in de weg.

Maar goed, misschien is mijn "geluk" wel dat ik hier voor een Citroen heb gehad.
 
Nou een hoop gedoe zeg met die stoelen. Ik vind de O2 best goed rijden maar de standaard stoelen vind ik maar smal (zelf ben ik 1.72) m'n linker been kan ik niet lekker kwijt en die hangt dan half naast de stoel. Nee echte VW stoelen zitten beter.
 
Bovenaan Onderaan